zondag 28 januari 2007

Bezoek uut A, H en Z

Vandaag had ik bezoek van Frank103 - ik heb mijn roeping voor journalist gemist - uut A, MJ - ik ben anti-magnetisch - uut H en John - ik heb mijn zaakjes technisch dik voor mekaar - uut Z.



Ze waren een dagje uut op TwentTrack. Zelf heb ik niet veel foto's kunnen maken, maar ik heb het donkerbruine vermoeden dat er op één of twee andere blogs (Frank103 en MJ dus) gezegd gaat worden. Het geflits was tenminste niet van de lucht.

Als extra 'attractie' een echte 'stoefbak'. Voor de luu oet 't westen - stoev'n is stuiven - inderdaad het stofzuigen nadien heeft zeker 2 uur in beslag genomen. Ben benieuwd naar de foto's van Frank.



Mijn baan blijkt gelukkig zelfs Frank103 bestendig, hoewel hij zelfs assistentie van een staatsgevaarlijke vandaal incl. Dodge Viper meegenomen had: na zo'n 4.5 uur racen niet meer kapot dat een houten hekje dat prima te lijmen valt.




Zie bijgaand ook nog een kleine filmimpressie:

28_1_kort_filmpje
28_1_kort_filmpje....
Hosted by eSnips


We hielden een race met Camaro's: ieder 10 minuten op baan 1 en 10 minuten op baan 2.
Hoogste aantal rondjes in 10 minuten MJ, nl. 72. Buiten de wedstrijd werd het baanrecord voor het aantal rondjes in 10 minuten neergezet, nl. 91. Door Frank103 notabene met een Spirit (type even kwijt - ik kan mij handschrift niet meer lezen door de waas bloem en cacaostof).


Winnaars: MJ en HenkG, want helaas verstoorde het door Frank103 meegenomen geheime wapen vooral de prestaties van de belanghebbende en de andere gast John uut Z.

De hachelijke rode Scalextric Ford GT 2003 - ongemodificeerd (!) haalde een rondetijd (lengte van een ronde is 15:45 meter) van maar liefst 5.659, hetgeen aardig overeenkomt met een Ninco Toyota Supra ook ongemodificeerd. Wie zei ook weer dat er met Scalextric niet te racen valt?

6.625 met een Ninco Honda NSX zonder lood en magneet door John uut Z mag ook zeker niet onvermeld blijven.

Ik vond het prachtig, vooral te bedenken dat hier een autorit van bijna twee uur heen en nog een keer terug voor werd afgelegd.

zaterdag 27 januari 2007

Ik ben er klaar voor

Frank103 + vandaal, John uut Z, MJ en WJ... be my guest.


Voorproefje: geen GastheerG kwaliteit, maar gewoon even snel uit het handje.




Morgen meer?

zondag 21 januari 2007

Dilemma...

In mijn topic over de grand prix van Albergen zei ik al dat ik nog andere bezigheden had vandaag. We zouden nog naar de Twentse vlooienmarkt. Kiezen is dan moeilijk, want je weet nooit of je nog iets leuks zal scoren.

Ik ben toch blij dat ik die rommelmarkt bezocht heb. Waarom? Kiek maar!



Daar moet je er toch een van hebben, ook al rijdt-ie niet op Scalextric. Ik mag hem vast van MJ wel eens op zijn baan proberen.

En dan deze fraaie (Carrera) toevoeging aan mijn (nog kleine) verzameling Corvettes. Z.g.a.n. en een prima prijsje.



Ach, en dan toch maar een totaaltje

Grand Prix Albergen (3

"Racingteam Skoefkoar" wint de 24-uurs race van Albergen.
Ik kan helaas geen volledig verslag doen van de hele race omdat ik nog wat andere bezigheden had. Is volgens mij ook alleen maar interessant voor de insiders. Het doel van deze topics op mijn blog was gewoon laten zien hoe leuk zo'n evenement kan zijn en natuurlijk slotracende tukkers en sallanders te motiveren om met mij contact op te nemen!

Toen de winst in zicht kwam werd deze "special" in de baan gezet en reed in de laatste heat nog een paar rondjes. Het team kon zich,gezien de voorsprong, zelfs permitteren de auto geruime tijd boven op de brug te laten staan.



De man van het commentaar, tevens jurylid. Hij gaf mij de gelegenheid mijn oproep aan slotracende tukkers via de microfoon te doen. Bedankt!!

Direct na de finish liet hij er geen gras over groeien en voordat ik me kon opstellen was de prijs al uitgereikt! Dus helaas geen foto van dit moment.



Nog even een overzichtje van het laatste kwartiertje!



De winnaar ontvangen felicitaties van conculega's en familie.




De winnaars

en ook nog een keer op de foto voor de krant!

Dit is de aanblik van een slotracer na 24 uur!


De "prijs" voor de kinderen die aan de kleurwedstrijd hadden meegedaan.

Om de sfeer nog een keer te proeven, bijgaand een filmpje:

Einde_race
Hosted by eSnips


zaterdag 20 januari 2007

Grand Prix Albergen (2)

Het tweede deel van mijn verslag over dit evenement.
Maar een keer per jaar racen? Je zou denken dat dat dan niet serieus is. Foutje: zelfs op uniformen en logo's wordt niet bespaard.



Een kwartiertje voor de start. De boel is klaar. De wedstrijdsoftware komt mij niet bekend voor. Het lijkt er op dat iemand uit Albergen het zelf heeft gemaakt. Erg overzichtelijk !




Een zeer originele Ferrari, of is het een"very rari"? Voor die leu oet't westen: nou weten jullie ook het tukse woord voor kruiwagen:

Als al gemeld, een wat andere manier van slotracen dan elders in zwang is, zoals b.v. de start: de Le Mans start is er niks bij. Rennen, via een gangetje naar buiten, een parkeerplaats oversteken, deur van een gebouw aantikken en weer terug. Da's samen zo'n honderd meter. Dan als de donder naar je plek en beginnen. Op het filmpje zie je hoe ik me in veiligheid moest brengen...









Heats van 13 minuten en twee minuten om de nieuwe auto's te plaatsen en van racer te wisselen.


Hi'j dut't neet...


Nog een sfeerplaatje:
Op het filmpje zie je dat er ondanks de toegestane magneettrekkracht nogal wat ge-marshalled moet worden.

Albergen_start
Hosted by eSnips


Als ik het red morgen nog een verslagje van de finish en wellicht de prijsuitreiking.

Grand Prix Albergen (1)

Er wordt in Twente wel degelijk geslotraced, al is het misschien op een andere manier dan in de rest van het land. 10 jaar geleden werd het initiatief genomen om jaarlijks een "grand prix" te organiseren tussen een zestal teams, bestaand uit vrienden. Steeds het derde weekend van januari, te houden in een cafe/restaurant/zalencentrum in Albergen. Het evenement duurt maar liefst 24 uur.

Met als doel wat mensen met onze hobby te ontmoeten besloot ik eens te gaan kijken en hiervan verslag te doen - zonder pretenties: ik ben geen journalist. In dit eerste deel (als alles goed gaat wordt dit vervolgd) wat foto's van de voorbereidingen en wat informatie, met dank aan de gastvrije racers uit Albergen.
Jongens, als ik het niet goed heb, dan tik je me vanavond maar op de vingers.

Ik kan nu niet al te uitgebreid zijn, want ik moet ook nog weer terug naar Albergen voor de start - aanvang 18:00.

De baan - Carrera - is ongeveer 35 meter lang en 6-sporig.
Er wordt gereden met Ninco's in vier verschillende klassen, nl. F1, "Dakar Truck", Renault Megane en Porsche.
Er wordt elk jaar een nieuw type auto geintroduceerd.
Motoren zijn NC-5's en magneten zijn toegestaan tot een trekkracht van 275 gram! Ik heb gezien dat het ook geen probleem is die onder het chassis te plakken. Hier toe is er zelfs een magneetmeter gemaakt.
Als ik goed heb opgelet heeft elk team de auto's in een eigen kleur gespoten. Dat de auto's geen spoilers etc. meer hebben, mag met deze toegestane magneetkracht duidelijk zijn.
De klassen worden om beurten gereden, de teams maken zelf uit door wie en hoe lang iemand racet. Om de 13 minuten wordt gewisseld en de tijd die voor dat wisselen staat is 2 minuten.

Slotracen is voor de deelnemende heren geen "dagelijkse" hobby: men beoefend deze sport eenmaal per jaar, waarbij de voorbereidingen enkele weken voor het evenement beginnen.

Er is een jury die met behulp van computers, maar ook als back-up handmatig, de stand bij houdt. In elke heat van 13 minuten worden de ronden geteld. De beste krijgt 6 punten, de volgende 5 etc. Aan het eind van de 24 uur worden de punten opgeteld.

Belangstellende kunnen gratis komen kijken en voor aanwezige kinderen is er een tekenwedstrijd (of is het een kleurwedstrijd?). Een van de zalen van het horeca bedrijf is ingericht, met zelfs rennerskwartier erin - en elk team heeft daar zijn eigen optrekje met een TV waar de race gevolgd kan worden. Boven de baan hangt een projectiescherm waarop het beeldscherm dat de jury voor zicht heeft groot wordt geprojecteerd. Zo kunnen de omstanders het geheel goed volgen. Tijd voor meer tekst heb ik helaas niet. Er moeten ook nog wat foto's bij en dat kost me nog genoeg tijd.. Wordt vervolgd - als het me lukt.

Hieronder een eerste impressie van de voorbereidingen, zo'n drie uur voor de start.












Het magneettrekkrachtmeetmachien...

De jurytafel
Pielen en trainen
Een van de twee kombochten



vrijdag 19 januari 2007

TwentTrack by night

Gewoon maar eens wat geprobeerd met mijn privé G5...amateurcamera's zijn lastiger dan professionele....je hebt geen idee wanneer zo'n camera nou de sluiter opent. Wel veel ruis in de donkere partijen, maar ach, heeft ook z'n charme. Helaas in mijn uppie, dus maar één spoor.













Muis, je mag raden wat voor auto ik hier voor gebruikt heb (alleen niet voor de onderste foto).
Klein detail: het lijkt of er in de patatkraam het licht brandt.

dinsdag 16 januari 2007

Link lijst uitgebreid

Dank zij racebaanweblog.nl weer een paar links erbij.

Enjoy!!

donderdag 11 januari 2007

Picknicktafel, met dank aan Muis

Bij mijn patatkraam (annex timing-office) moest natuurlijk een keer een zitgelegenheid komen.



Muis deed me via zijn site (zie 27 december) een ideetje aan de hand. Eigenwijs als ik ben wilde ik het toch weer anders doen.
Nog niet af (er moet dus nog een doek op de parasol en er moet nog geschilderd worden), maar misschien wel zo interessant om te zien hoe de constructie is gemaakt. Niet gek dacht ik voor iemand die niet solderen kan.
Nu nog leren met naald en draad om te gaan (ja, ik wel zeggen leren naaien, maar met Frank103 in de buurt is dat nogal hachelijk) om een mooi doekje er op te krijgen.

maandag 8 januari 2007

Nieuwe blog collega!

Hmmm.... nou ben ik de nieuwste niet meer....

Alweer iemand die het blog wereldje betreedt!

http://www.emeraldracingtrack.blogspot.com/

Kiek'n wat't wordt...


In ieder geval al vast een leuke foto als lokkertje:




zondag 7 januari 2007

Gespot...






Deze fraaie 1:32 quad van S..u (merk dat ook mooie 1:32 boerderijmachines maakt) gespot bij die bekende actie winkel voor 4.69 E. Die velgen zitten er overigens niet bij, maar zijn van een paar Fly's gesloopt.

Oude velgen en banden altijd bewaren om als scenery element te gebruiken... kiek maar: