zaterdag 29 september 2007

Bij Gait over de vloer

Eindelijk zag Gait zijn kans schoon en kon hij zijn baan weer eens uitleggen. Vrouw en kinderen achter slot en grendel en "jaag'n".



Voor het inzetten is het wel het handigst als je de auto er vlak voor je laat uitvliegen. Deze kunst beheersen we helaas nog niet helemaal...



Ook helaas...het racemanagementsysteem had tijdens het testen, de avond tevoren, de geest gegeven. Zelfs nachtwerk om dit repareren mocht niet baten. Inmiddels is e.e.a. afgevoerd richting vuilnisbelt, uhhh...ik bedoel natuurlijk recycling.

We moesten het dus hier mee doen: twee Evolution regelaars die niet al te gelijkwaardig waren. Het vreemde was dat de rode - die zonder rem - kennelijk het meest in de smaak viel. De brug is eigenlijk niet gebruikt.



Ach, het gaat natuurlijk om het totaalpakket op zo'n avond (nee Frank, niet om de foedsels). Lekker ouwedeuren over de karretjes en hoe je er aan gekomen bent.



Vooral Porsche Harry zijn Kenwood werd "in depth" besproken.





Maar natuurlijk ook het nieuwe gevaar(te), de "eigenlijk-nog-niet-zichtbaar-want-die-krijgt-Gait-voor-zijn-verjaardag-maar-ja-hij-kan-er-niet-afblijven" auto.



Dit is het oude gevaar: 5.1 rijdt-ie op TwentTrack


De snelste van het arsenaal Meganes van Gait - onze meganomaan.
Het was weer gezellig!
Weerkom'n!
Zie ook het verslag van Porsche Harry

zondag 23 september 2007

Classic Cup bij SpeedTrack (edit)

De "edit" bestaat uit het toevoegen van een paar foto's. Bedankt Hans Licher. Ik laat de foto's maar bovenaan staan wegens de grote gebruiksvriendelijkheid van de blogsoftware.

Vlak voor de start van de tweede heat.



Men schijnt het hilarisch te vinden hoe ik tussen de "groten" sta.


Als baancommissaris of zo ..Ik wist niet dat ik zo serieus kon kijken.
Een impressie van een mooie slotrace dag. Veel beeld, weinig woorden.
Niet te veel, want ik wil anderen (Leo, Willem, Sebas) het gras niet voor de voeten wegmaaien.

Kadootje van de organisator die hier zeker genoemd moet worden!




Training....



Keuring...



Een van de starts...


Een overzicht ...



En nog een overzicht door de open deuren van buitenaf, of, op zijn Kampens: deurdedeuredeur



De auto's ...



De fotografen...



...nog eens de auto's



...en nog eens...

en de beunhazen ... eh, fotografen...



En dan natuurlijk:

de derde...

... de tweede ....

en de winnaar !!!

woensdag 19 september 2007

HRS experiment

Een tijdje geleden werd ik er op attent gemaakt dat er bij SpeedTrack een FIA GT 1:32 race zou worden gehouden. Na uitleg wat dat inhield besloot ik ook eens een auto te gaan "bouwen" (in elkaar zetten is een beter woord), geschikt voor de klasse GT2. Dit omdat hier de regels nog minder vrijheden toestaan dan bij de GT1 klasse en dat leek me wel geschikt voor mij - een absolute beginner in het clubracen. Maak ik ook nog eens een kans.

De spullen (het HRS chassis, de assen, de motor, de wielen) besteld bij de voor de hand liggende leverancier (Dhr. F.Slot heeft een winkeltje in het clubgebouw van SpeedTrack) en aan de slag.

Als je de regelementen wilt lezen dan zijn die te vinden op de site http://www.fiagt-32.be/ waarbij dit de link is naar het regelement voor GT2.

Eigenlijk moet je een auto bouwen zonder motor en bandjes, want die worden door de wedstrijdleiding verstrekt. Maar ja, je wil toch ook oefenen. Dus ook maar het motortje (de "zwarte" slot.it) en het voorgeschreven type bandjes (P4) gekocht. Dhr. F.Slot had nog een mooi ProSlot kapje liggen van een Porsche 911 die hij voor een prikkie wilde afstaan.

Ik kan het never en nooit niet zo mooi als ene John uut Z, maar ik heb het in ieder geval eens geprobeerd. Kiek maar.

Zoals je ziet laat het chassis weinig ruimte voor wat lood. Ik heb alleen achter het schoentje wat geplaatst en dat houdt de auto prima in het slot.



Het kapje moest even stevig bewerkt worden: een deel van het interieur wegzagen om ruimte voor de motor te maken. Een van de (vind ik best geinige) regels is dat het kapje 29 gram moet wegen, waarbij (let op!) het eventueel toe te voegen lood zo hoog (!) mogelijk in de kap geplaatst moet worden. Hier werd dat 9 gram. Het stukje eruit is om de coureur nog voldoende ruimte te geven.



Als tip had ik gekregen om i.p.v. te gaan zoeken naar een lexan interieur, de (resten van) de coureur op een kartonnetje te plakken. Ik heb er de brandblusser en het middenconsole nog maar blijgeplakt. Het kereltje zit van onder met een schroefje vast. "Zo heb ik toch nog wat meer gewicht onderin" was mijn uiterst slimme redenering.



Zo ziet de kap er uit MET het kartonnetje erin.


En dit is het complete karretje. De voorwielen zijn eigenlijk nog wat te breed. Ik heb er zero grip banden opgedaan.
Helaas. De wedstrijd is niet doorgegaan - komt nog zeggen ze.
Toch heb ik wel lol met deze auto. Hij rijdt prima. Op TwentTrack heb ik een keer een hoge 6.0 gereden.
Alleen: je moet hem wel goed monteren. Anders krijg je dit:

zondag 16 september 2007

T-bird, maar dan een mooie

In Frank 103 z'n tizzun rubriek mocht je raden . Twas een Ford Thunderbird, maar dan van niet zo'n fantastisch bouwjaar.

Nee, dan 1956, da's pas een bouwjaar (sprak de dit jaar 51 geworden blogger):





Deze slotcar is van Carrera. Geen racer - te smalle bandjes en topzwaar - maar wel mooi om even mee te cruisen en gewoon van de aanblik te genieten. Leuke detaills: de continental kit achterop, de white-wall bandjes en de dame achter het stuur die niet alleen maar stuurt maar je ook nog eens vriendelijke toezwaait...

zondag 2 september 2007

Auto's op TwentTrack (4 van ???)

Ach, gewoon maar eens weer wat plaatjes van een leuke slotcar.



Deze, een vaderdagkado van mijn zoon, heeft tot nu toe zijn tijd gesleten in de vitrine. De laatste tijd vind ik het eigenlijk zonde om slotcars niet te gebruiken, want, waar zijn ze nou eigenlijk voor gemaakt?



Dus rijden met die hap! Wat lampolie op de inmiddels knap droge bandjes en proberen maar.



De auto weegt 55 gram, magneetkracht 63 gram.
Toch is-ie gemakkelijk aan het driften te krijgen, want de bandjes zijn maar smal. Omdat er wel gewoon een standaard Scalextric motor in zit is de acceleratie enorm. Vooral in de langere (buiten) bochten niet te hard want hij vliegt op zijn kop. Ik heb het niet geprobeerd, maar het lijkt me dat deze wagen zonder magneet niet fijn zal rijden. Daarbij... waar moet je eventueel lood laten? Daar is echt geen ruimte voor. Wel makkelijke smeren met zo'n open onderkant.



Een 'test' en achtergronden kan je vinden op racebaan.com .