woensdag 23 april 2008

Ommen op de (slotrace) kaart gezet

Werd tijd ook! Maar Harold heeft het voor elkaar: hij kan jaag'n!

Vorige week een telefoontje of ik kon komen helpen want hij kwam er niet uit met z'n layout. Gisteravond Ommenwaarts getogen, maar niets bleek minder waar. Hij had al iets aardigs, nee, iets heel aardigs bedacht, stukken bij de "plaat" aangebouwd en er hoefden eigenlijk nog maar 6 baanstukken worden toegevoegd.

En nog voorraad genoeg over! Ergens in het zuiden van het land zit nou iemand te kniezen dat-ie van z'n vrouw een ultimatum kreeg om die "rotzooi" te verkopen. En Harold's "nog niet helemaal klare" zolder ligt bezaaid!



Die "wissels" zullen worden gebruik voor een ook nog te bouwen digitale/opklapbare oval.



Nog "even" wat hekjes eromheen (anderhalf uur werk) en de knieen pijnigen. Gelukkig is die plaat 25 mm dik of zo.




Een zolder, dus een foto ineens is praktisch uitgesloten.
Hier het linkerdeel. Onder de tafel spullen van een van Harolds ander hobbies - RC racen.



Het middengedeelte - nu is het duidelijk te zien waar het trapgat zit. Hé Harold, je binnenband komt door...



En hier het linkerdeel met de ontwerper/eigenaar tijdens de eerste rondjes.




Daar rechtsachteraan moet nog wel even een muurtje worden opgetrokken, want de ene Porsche na de andere dook in het gat.

Alvast wat aankleding erbij en testen maar. Mooie layout, met essen, een heel lang recht stuk (4 meter 40!) en genoeg bochtenwerk.



Een nieuwe baan bouwen is toch wel leuk. Je zou haast....

Mochten er Ommenaren zijn die een leukere baan hebben - neem vooral even contact op!

dinsdag 1 april 2008

Eerlijke start en finish en aanverwanten

De uitbetaling van niet opgenomen snipperdagen EN de financiele vergoeding (ook wel kado genoemd) voor het behalen van alweer een streepje op de kalender, maakten het mogelijk dat er op TwentTrack eindelijk eens op tijd vertrokken kan gaan worden. Daarbij komt er nu ook voorgoed een eind aan het gesmokkel van baanstukken nadat het eindsignaal geklonken heeft.


Er was al een DS200 lapcounter. Op deze foto afgedekt door het "snackbar annex timing-office gebouw" (zie link). Die bevalt heel goed, maar het eerlijk starten en finishen hangt te veel af van de zelfbeheersing van de rijders. Daarom stond er dan ook al geruime tijd de uitbreiding met de Stop & Go Box van hetzelfde merk op het verlanglijstje. Plus nog iets.
1. Een Stop&Go box kan je (volgens mij) niet gebruiken in combinatie met Scalextric trafo's (zie punt 2.)
2. Scalextric trafo's geven wisselspanning, die vervolgens in het het aansluitbaanstuk (nogal grof) wordt gelijkgericht. Dat heeft tot gevolg dat het aansluiten van een elektronische regelaar (pijnlijk en stinkend, maar gelukkig niet fataal, ondervonden door Kliko en Porsche Harry) niet tot de mogelijkheden behoort.
3. Deze trafo's geven weliswaar op papier 16V, maar in de praktijk valt de spanning terug naar onder de 12V bij het volgas wegtrekken. Dat wil zeggen dat de spanning niet stabiel is en dat maakt sommige auto's (vooral die zonder magneet) vaak slecht controleerbaar.
4. De trafo's zijn niet regelbaar. Sommige auto's zijn gewoon te fel en daarom zou je die graag een wat lager spanning geven. Andere auto's (b.v. Carrera) zouden juist wat meer spanning kunnen gebruiken.
Deze vier redenen geven roepen dus de behoefte op tot de aanschaf van stabiele en regelbare gelijkstroomvoedingen.
De informatie over de Stop&Go box - en overigens over ook over de andere DS produkten is nogal schaars op het web (na lang experimenteren met zoekcriteria vond ik deze link, van waar je de DS catalogus 2006 kan downloaden), dus laat ik hier even duidelijk zien hoe een en ander er uit ziet en is aangesloten (de gele banaanstekkers heb ik omdat er simpelwel bij mijn leveranciers geen witte meer in voorraad waren). De Stop&Go Box vond ik overigens voor een interessante prijs op het internet.
De aansluitingen bovenop zijn bedoeld voor het rechtstreeks aansluiten van de b.v. Parma regelaars, voorzien van de originele banaanstekkers. Ik heb deze aansluitingen naar een XLR chassis geleid (zie ook verderop). Opvallend is dat op het paneel rood is aangeduid als - (min) en wit als + (plus).
Het schema:

De voedingen - 0 - 15 V, 3A, beveiligd - te koop bij deze keten van elektronikazaken. De mijne zijn helaas niet helemaal identiek, hoewel het serienummer precies gelijk is. Ik had echter geen zin om te wachten op een bestelling. De werking is overigens wel precies gelijk.

En wat is dat voor een knopje?
Omdat ik soms clubs bezoek vond ik het wel handig mijn regelaars te voorzien van XLR pluggen - toch wel zo'n beetje de standaard. Om niet met losse adapters te moeten werken had ik de aansluitingen op mijn baan al via XLR chassis laten lopen. Dat heb ik uiteraard zo gelaten.
Daarbij zie je vaak dat men een potmeter in zijn regelaar bouwt die dient voor het verminderen van de remkracht van sommige motoren. Door die remkracht te verminderen kan je "vloeiender" de bocht in en uit. Omdat ik graag wilde experimenteren maar doorvoor niet een regelaar naar de barrebiezen wilde helpen, had ik de potmeter in het elektrisch circuit ingebouwd op baan 2 van TwentTrack.
Omdat ik toch opnieuw moest bedraden, heb ik er gelijk ook maar een in baan 1 gebouwd.
Zie hier het schema.
Ik ben benieuwd of er iemand iets met dit idee gaat doen.
De Stop & Go Box bevalt prima en ook de mogelijkheid de spanning te regelen. Sommige auto's rijden veel beter op 12V dan op 15V (of b.v. de Scalextric trafo's), waarbij opvalt dat de tijden praktisch niet verschillen! De beheersbaarheid van de auto's verbetert echter enorm.
Nu maar afwachten hoe deze upgrade van TwentTrack de vaste racemaatjes gaat bevallen....