maandag 20 juli 2009

Weer een 50-lapper - dieselpower!

En dan uit onverwachte hoek.....


In mijn artikel van 24 Maart 2008 beschreef ik de toen net aangeschafte LMP kampioenen, nl. de Peugeot 908 HDI en de Audi R10. Hoewel het eerst leek alsof ik hier toppers had aangeschaft, bleek dat al gauw tegen te vallen. De aanvankelijke zes drietjes waren niet meer haalbaar.
Ik schreef "... ik heb het vermoeden dat de bandjes en de Scalextric Sport baan geen goede vrienden zijn ..." Dat vermoeden bleek te kloppen. Daarbij bleek ook nog eens dat na enkele crashes het flexible gedeelte steeds loskwam van het chassis. Bij de Peugeot was dit wel weer vast te zetten, maar "what's the point"? En crashes kwamen nogal eens voor, want de krachten die de motoren na inlopen begonnen te ontwikkelen bleken niet te beheersen - ook niet met P3 banden. Jammer, zonde om ze stuk te rijden, dus: auto's weer in het doosje - dure statische modellen.......

Maarrr... ik reed toen nog met Parma Economy regelaars en de P6 moest nog worden uitgevonden. Ineens kreeg ik gisteren de geest en probeerde het maar weer eens. En hoe!
Na wat pielen aan de slot.it regelaar en het aanbrengen van P6 bandjes (19x10) rolden er binnen 10 ronden ineens tijden in de 6.1, 6.0 en zelfs een hoge 5.9 hier en daar.
En geen uitbrekers die spoilers los lieten komen!

Vanavond nog maar eens geprobeerd en voor dat ik er erg in had...



en ook nog eens in de 5.8!


De moraal van dit verhaal: probeer het later nog eens!

zondag 19 juli 2009

Testing Obergonring

Begin bij start....


en raak vanaf dat moment "verslaafd".



Dat kan je gerust zeggen van de slotracebaan die gemaakt is door Arnaud uut W (Gr.).


Obergonring is de naam van de baan, waar maar liefst 60% van de Twentse slotracegroep gisteren (zaterdag) de lange reis voor over had. En terecht!


Want wat rijdt deze baan soepel. De layout is zeer snel te noemen. De lengte is twee decimetertjes langer dan TwentTrack, maar de snelste tijden liggen op ongeveer tweederde.

En na de komst van de tukkers helemaal.... er bleef geen record meer heel! Maar daarover later.

Arnaud heeft (nog) geen koffer, maar de "middeltjes" zijn er niet minder om.


En verder is hij ook slim en zuinig. Waarom een whiteboard kopen als je je "statistics" ook op de verwarmingsketel kan bijhouden?


En maar rondjes draaien...zittend op de grond, want onze kabels waren te kort om op de aanwezige fauteuils te kunnen zitten. Ondergetekende heeft nu "zere botten", maar dat heb ik er graag voor over.


Al gauw werden er notities gemaakt door Arnaud (zie het boekje naast hem) en zoon Jos keek met groeiende verbazing naar wat zich voor hem afspeelde: "68 rondjes ???".




Inderdaad: het bestaande record van 61 rondjes in 5 minuten ging eraan.

En ook de snelste tijd, van 4.035 was niet veilig. Eerst reed Porsche Harry voor het eerst onder de vier seconden en toen...deed hij iets waar hij spijt van kreeg. Hij liet Gait met zijn auto rijden.

En ja hoor...


Het filmpje laat pas echt zien hoe snel het gaat.


Arnaud: je hoeft niet zo bescheiden te zijn, want je hebt een prachtbaan gebouwd waar we verschrikkelijk veel plezier aan gehad hebben.
Bedankt voor de grote gastvrijheid!

Mocht je nog niet genoeg uitdaging hebben aan de nieuw gezette records - misschien een uitbreiding met een "technisch" stuk baan? En anders kom je gewoon mij helpen met het bouwen van een houten TwentTrack.

woensdag 8 juli 2009

Draaibank voor inserts

Een van de dingen die vaak aan de orde komen bij het verbeteren/tunen van slotcars, is het vervangen van de plastic velgen door aluminium velgen. De laatste zijn mooier rond en staan daardoor garant voor een beter contact van de banden met de "weg".

Niet elk merk heeft zijn eigen aluvelgen en al helemaal niet een ruime keuze van compounds voor de banden. Je komt daardoor toch al gauw uit op slot.it of Ninco producten.

Als je echter je auto's niet alleen beter wilt laten rijden, maar er ook nog goed - lees: origineel - wilt laten uitzien, sluit je op het probleem van het zeer beperkte assortiment "wieldoppen", beter bekend als "inserts".

Wat doe je dan? Zelf inserts maken.!

Slotracecollega Porsche Harry heeft dat ook al eens beschreven - zie deze link.
Hij zal wel een vaste hand hebben, maar op de beschreven manier is het mij nooit gelukt. Mijn miniboortje kon het niet aan en ik heb hiervoor ook geen houder.

Daarom naar een betere oplossing gezocht. Misschien een draaibankje? Te duur en geen ruimte. Maanden nadenken en dan "Eureka".
Al een tijdje geleden ruimde ik wat spulletjes op uit mijn modelbotenbouwtijd en een van de dingen die toen boven water kwamen was een elektromotor met vertragingskasten (planeetwielen). Die is prima geschikt om een krachtige aandrijving te leveren bij een niet te hoge snelheid.

Dat leverde onderstaande "contraptie" op:


Techniek:
De vertragingsfactor is 12.
De cardanas wordt gebruikt in modelboten en hiervoor is aan de ene kant met messing busjes - gemaakt van messing buis, verkrijgbaar in de modelbouwwinkels - een verloop naar de 2.38 as gemaakt.
Deze (Scalextric) as loop door twee lagers - de nieuwe 2.38 lagers van Ninco met "smeergaten". Als lagerblok dient het achterstuk van een kapot chassis van Scalextric (voor de geinteresseerden: de betreffende Audi TT had iets te vaak een vlucht in het trapgat gemaakt).

De uiteinden van de Scalextric assen hebben een "ribbeltje". Dat heb ik weggevijld, zodat bij doorvoeren de lagers niet beschadigen.

Als draaigereedschap is een goede vijl of iets dergelijks geschikt. Ik heb ooit op een hobbybeurs dat rode "ding" aangeschaft en dat blijkt goed te werken.

Aan het werk:
Je neemt het plastic wiel waar je een insert van wilt maken en lijmt deze met secondenlijm, en zonodig een stukje toiletpapier als opvulling, op de as. Superprecies komt het immers niet.


En dan draaien maar - de draairichting naar je toe, zodat het gruis naar beneden "valt. De vijl, of grof schuurpapier niet overdreven hard op het wiel drukken. De vijl ondertussen heen en weer bewegen. (Het lijkt nu net of ik hier verstand van heb - en dat klopt ook. Ik heb namelijk enkele jaren als hobby houtdraaien gehad.)


Eerst een beetje "conisch", zodat je het eerst de buitenkant op maat hebt.
Af en toe passen en meten. Hier met de Ninco velg (nieuwe "narrow" 2.38 mm waarop ook slot.it banden passen - maar daarover later).


OK, de buitenkant past.


Dan verder schuren totdat het wiel weer cylindrisch is. Zoals hier met een grof schuursponsje. Sorry, de foto is niet helemaal scherp. Het valt niet mee met links te fotograferen, terwijl je met de andere hand schuurt.


Als het wiel de juiste diameter heeft, met een ijzerzaagje de "insert" van het wiel zagen. Zaag stil houden, wiel laten draaien.



En dan is-ie klaar:


Dit was nog maar een proefstukje: toevallig een type insert dat wel in de handel verkrijgbaar.

Beetje bijwerken en hij past.


De resten van het wiel kunnen worden verwijderd met een zijkniptang (hmm - deze close-up laat zien dat ik een keer een nieuwe tang moet kopen...)


... en het asje afschuren, zodat het volgende wiel past.