zaterdag 10 juli 2010

Het antwoord...


Uiteraard heeft Dikke Leo gelijk. Dat kon ik er niet bij laten zitten.

Waarom kon ik die Dallara niet toch maar niet onder controle krijgen?
a. zeer storende factor op de baan - Lichtblauwe (NIET Deldens racing green) Pagani Zonda
b. versleten slepers
c. achterstallige smering

Toen dat was opgelost:















OK, geen schoonheid van een rit, want de banden werd tussendoor nogal eens over het plakband gehaald en ook nog wat uitvliegers. Maar die staat in ieder geval: 5.025 !! De rode achtergrond staat voor baan 2. Die baan heb ik gekozen omdat ik dan lekker de airco in mijn gezicht kon laten blazen.

Nou nog dat andere record - de Dallara had nog nooit meer dan 54 rondjes in vijf minuten gereden, dus die moest ook nog worden neergezet. Proberen zo gelijkmatig mogelijk te rijden. Het ging echt soepel en het werden er maar liefst 56. Terloops werd Gait's record nog een keer gebroken:














Nou nog op baan 1 - niet meer om de tijd, maar om de rondjes:














Een fraaie drieklapper dus als antwoord.

En nou is dat recordjagen echt afgelopen. Ik wil nu gewoon slotracen....

donderdag 8 juli 2010

Eindelijk heeft-ie zijn record!













Het heeft wel een beetje lang geduurd en van de auto is niet erg veel meer over. Toch heeft Gait de snelste tijd op TwentTrack verbeterd van 5.129 naar 5.098.

Kunnen we eindelijk eens weer echt gaan racen in plaats van dat nerveuze recordjagen.

maandag 5 juli 2010

Nieuwe aanwinst

Een nieuwe stukje "speelgoed". Ik heb het al een paar weekjes, maar er moest eerst wat kennis opgedaan worden volgens het motto: "help me to keep my big mouth shut until I know what I'm talking about"!"





















Inmiddels denk ik dat er voldoende van weet om wat kennis door te geven.

Waar gaat het om? Een zg netbook, fungerend als racecomputer. Voor een grote laptop ontbrak het budget, dus dan maar zo'n kleintje. Groot genoeg eigenlijk, maar kan dat zomaar? Na wat studie op het www blijkt dat er zoiets bestaat als een "Serial to USB" adapter.





















En daarmee kan je de DS200 gebruiken als sensor voor het GRATIS down te loaden programma Ultimate Racer. In dit programma is in de hardware setup voorzien dat de DS200 als sensor kan worden gebruikt.















Wel even opletten dat je de kabel - die niet alleen maar een stuk snoer met pluggen blijkt te zijn, maar ook ergens nog iets van een chip herberg - aansluit als de driver het aangeeft. Anders kom je aan het puzzelen. Nadeel van een netbook is dat deze geen CD drive heeft. Maar via kopieeeren naar een USB stick lukt het dan toch. UR30 definieert zelf een COM port. Als de aansluiting is gelukt maar eens proberen.

Je kan het zo mooi maken als je wilt:

Via een helder menu -















- kan je de naam van de rijders en de auto's ingeven. De race kan je instellen zoals je wilt: op een bepaalde tijd, op een bepaald aantal ronden, ga maar door.

Er is ook gedacht aan alleen racen. Je vult dan gewoon in het vakje voor de baan die niet bereden wordt in: "not racing".

Als je de moeite neemt foto's van rijders en auto's te nemen kan je die ook allemaal invoeren in het systeem:
Hier een voorbeeld van een auto:














en hier een voorbeeld van de rijder:















Ik rij meestal 5 minuten races en ik stel de DS200 ook daarop in. Wel de zg time modus veranderen in "off" om een valse start te kunnen registreren. Daartoe moet de auto VOOR de meetbrug worden geplaatst.





















De DS200 op "go" en dan de startknop (geblokte vlaggen) in het programma. Je kan kiezen uit soorten starts zoals b.v. met vijf lampen, evt. met geluiden erbij.


Dit is een "resultaatscherm". Ik ben er nog niet achter wat die tekentjes inhouden, maar dat vind ik nog wel uit.















De DS200 is zelf niet meer belangrijk voor de weergave, maar toch wel gemakkelijk om aan het eind van de race de auto's - via de stop & go box - te stoppen. Dit loopt praktisch synchroon met het UR30 programma.

De resulten kunnen worden opgeslagen en weergegeven cq geanalyseerd worden. Dat ziet er dan b.v. zo uit.














Ietsje naar onder in het scherm een tabelletje waarin zelfs je reactietijd bij de start wordt weergegeven.














Je kan hiermee zeker je racen verbeteren, b.v. hoe constant je rijdt.

Verder bestaat de mogelijkheid om een compleet toernoei te laten managen, met behulp van inbouw van meer sensoren (niet via DS200) allerlei andere raceaspecten na te spelen, zoals b.v. pitstops.
Wellicht daarover later.

donderdag 1 juli 2010

Top 20 - Juni 2010





















Daar is ie weer: de top 20. (Klik op de tabel om hem helemaal te zien !)
De meest opvallende zaken hieronder.

Als al eerder gemeld heeft de Dallara zich nog steviger op de eerste plaats genesteld, met maar liefst een 5.129. Gait heeft verwoede pogingen gedaan dit te verbeteren en heeft daadwerkelijk met zijn Zonda een tijd van 5.164 neergezet - maar, ja, dat is het nog niet helemaal.....Van de Zonda is niet veel meer over en ook niet van het zenuwgestel van de rijder....

De nieuwe 2e plaats voor de Audi R8, gewoon in-linertje met het originele witte 26 tands kroonwiel vervangen door een (volgens PorscheHarry foute) 28 tands geel exemplaar.

De Ninco Ascari staat nu gelijk aan de slot.it McLaren - helaas tijdens deze poging iets te ruig door de bocht, waardoor het sleperoog nu kaduuk is. Nu er in ons land geen Ninco importeur meer is (of loop ik al weer achter?) en daarom de handelaren zonder zitten, moest ik mij maar even wenden tot de US of A, alwaar een firma deze wel kon leveren. Alleen de post kan nu nog roet in het eten gooien.

De HobbySlot Courage heeft zich ook ruim vijf tiende verbeterd. Blijft toch een "drivers car", al oogt ie voor geen meter.

De Ferrari 312 PB werd voorzien van een pinion met minder tanden en klimt daardoor maar liefst 10 plekken!

De Ferrari F40 wint een tiende seconde. Dankzij modificatie naar sidewinder en een groene endbell motor is de auto nu veel beter handelbaar. Voorheen hield ik hem beslist geen vijf minuten in de baan. Nu noteert hij maar liefst 52 ronden in vijf minuten.

Verder is het veel te warm om nog meer te melden. Zelfs de airco laat het afweten met deze hitte....