dinsdag 1 april 2008

Eerlijke start en finish en aanverwanten

De uitbetaling van niet opgenomen snipperdagen EN de financiele vergoeding (ook wel kado genoemd) voor het behalen van alweer een streepje op de kalender, maakten het mogelijk dat er op TwentTrack eindelijk eens op tijd vertrokken kan gaan worden. Daarbij komt er nu ook voorgoed een eind aan het gesmokkel van baanstukken nadat het eindsignaal geklonken heeft.


Er was al een DS200 lapcounter. Op deze foto afgedekt door het "snackbar annex timing-office gebouw" (zie link). Die bevalt heel goed, maar het eerlijk starten en finishen hangt te veel af van de zelfbeheersing van de rijders. Daarom stond er dan ook al geruime tijd de uitbreiding met de Stop & Go Box van hetzelfde merk op het verlanglijstje. Plus nog iets.
1. Een Stop&Go box kan je (volgens mij) niet gebruiken in combinatie met Scalextric trafo's (zie punt 2.)
2. Scalextric trafo's geven wisselspanning, die vervolgens in het het aansluitbaanstuk (nogal grof) wordt gelijkgericht. Dat heeft tot gevolg dat het aansluiten van een elektronische regelaar (pijnlijk en stinkend, maar gelukkig niet fataal, ondervonden door Kliko en Porsche Harry) niet tot de mogelijkheden behoort.
3. Deze trafo's geven weliswaar op papier 16V, maar in de praktijk valt de spanning terug naar onder de 12V bij het volgas wegtrekken. Dat wil zeggen dat de spanning niet stabiel is en dat maakt sommige auto's (vooral die zonder magneet) vaak slecht controleerbaar.
4. De trafo's zijn niet regelbaar. Sommige auto's zijn gewoon te fel en daarom zou je die graag een wat lager spanning geven. Andere auto's (b.v. Carrera) zouden juist wat meer spanning kunnen gebruiken.
Deze vier redenen geven roepen dus de behoefte op tot de aanschaf van stabiele en regelbare gelijkstroomvoedingen.
De informatie over de Stop&Go box - en overigens over ook over de andere DS produkten is nogal schaars op het web (na lang experimenteren met zoekcriteria vond ik deze link, van waar je de DS catalogus 2006 kan downloaden), dus laat ik hier even duidelijk zien hoe een en ander er uit ziet en is aangesloten (de gele banaanstekkers heb ik omdat er simpelwel bij mijn leveranciers geen witte meer in voorraad waren). De Stop&Go Box vond ik overigens voor een interessante prijs op het internet.
De aansluitingen bovenop zijn bedoeld voor het rechtstreeks aansluiten van de b.v. Parma regelaars, voorzien van de originele banaanstekkers. Ik heb deze aansluitingen naar een XLR chassis geleid (zie ook verderop). Opvallend is dat op het paneel rood is aangeduid als - (min) en wit als + (plus).
Het schema:

De voedingen - 0 - 15 V, 3A, beveiligd - te koop bij deze keten van elektronikazaken. De mijne zijn helaas niet helemaal identiek, hoewel het serienummer precies gelijk is. Ik had echter geen zin om te wachten op een bestelling. De werking is overigens wel precies gelijk.

En wat is dat voor een knopje?
Omdat ik soms clubs bezoek vond ik het wel handig mijn regelaars te voorzien van XLR pluggen - toch wel zo'n beetje de standaard. Om niet met losse adapters te moeten werken had ik de aansluitingen op mijn baan al via XLR chassis laten lopen. Dat heb ik uiteraard zo gelaten.
Daarbij zie je vaak dat men een potmeter in zijn regelaar bouwt die dient voor het verminderen van de remkracht van sommige motoren. Door die remkracht te verminderen kan je "vloeiender" de bocht in en uit. Omdat ik graag wilde experimenteren maar doorvoor niet een regelaar naar de barrebiezen wilde helpen, had ik de potmeter in het elektrisch circuit ingebouwd op baan 2 van TwentTrack.
Omdat ik toch opnieuw moest bedraden, heb ik er gelijk ook maar een in baan 1 gebouwd.
Zie hier het schema.
Ik ben benieuwd of er iemand iets met dit idee gaat doen.
De Stop & Go Box bevalt prima en ook de mogelijkheid de spanning te regelen. Sommige auto's rijden veel beter op 12V dan op 15V (of b.v. de Scalextric trafo's), waarbij opvalt dat de tijden praktisch niet verschillen! De beheersbaarheid van de auto's verbetert echter enorm.
Nu maar afwachten hoe deze upgrade van TwentTrack de vaste racemaatjes gaat bevallen....

12 opmerkingen:

John zei

Mooi gedaan Henk. Ik denk dat je toch het lekkerst rijdt met je eigen regelaar, dit gaat je gasten weer wat concurrerender maken.

Anoniem zei

denk dat het wel weer een goede vooruitgang is
hoop dat we een lekkere races zullen hebben
en in veel klassen
met of zonder magneet

PorscheHarry zei

Knappe electrische werkzaamheden, ben heel benieuwd hoe het in praktijk werkt en of de regelaar ditmaal gaat stinken van het vele racen ;-)

Steffer zei

Scalextric trafo's geven wisselspanning, die vervolgens in het het aansluitbaanstuk (nogal grof) wordt gelijkgericht. Dat heeft tot gevolg dat het aansluiten van een elektronische regelaar (pijnlijk en stinkend, maar gelukkig niet fataal, ondervonden door Kliko en Porsche Harry) niet tot de mogelijkheden behoort.

A ha, is dat het!!!!

HenkG zei

@ Steffer: vanwaar je "eureka"?

Steffer zei

Heb zelf de Scalextric Sport bases in de baan laten zitten en waarbij een elektronische regelaar letterlijk begon te roken.....

Willem S zei

Ziet er goed uit Henk !!!!

FRANK103 zei

Dus volgende keer kan ik mijn slot-it regelaar meenemen! NB voor stank heb ik verder geen wisselspanning nodig, gewoon uien en bonen eten!
:-)

HenkG zei

Iemand enig idee hoe je van die spam reacties afkomt?

Firefighter zei

Jah iedereen heeft er ineens last van. Ik heb er iig vorige week ook last van gehad. Je kunt bij de instellingen van je blog de optie "woord verificatie" aanvinken. Bezoekers moeten dan eerst zo'n letter/cijfer combinatie intypen die er boven in een plaatje vermeld staat. Dit kunnen de spam computers niet lezen en verhelpt het dus. Hoe waterdicht het is weet ik niet.

HenkG zei

@ firefighter: bedankt voor de tip.
Ga ik gelijk proberen!

FRANK103 zei

Ik heb er tot op heden geen last van, komt vast door de nieuwe kleur van mijnblog die zelfs voor de spammers te hachelijk is!

Maar nee: een paar weken woord verificatie aanzetten en je bent er weer vanaf.