maandag 7 mei 2012

Verbetering kruising (vervolg)

Als beloofd, het vervolg: kopper tape leggen kruisingen elektrisch overbruggen - niet noodzakelijkwijs in deze volgorde.

Eerst even vertellen hoe ik de aansluitingen en overbruggingen maak:






















Er wordt een gaatje door het kopertape en de baan geboord. Hierdoor past een messing spijker, die aan het kopertape wordt gesoldeerd en onder de baan in de kroonsteentje wordt geschroefd. Draadje eraan, etc..

Ik sluit de "stroom" aan op de overbruggingen, zodat de bedrading er dan zo uitziet. De verstrengelde draden gaan naar de voeding (bij mij via de Stop en Go Box). De draad tussen de kroonsteentjes is dus de overbrugging.
















Duudeluk ! Niet? Kijk dan verder.

Na het drogen van de verf, nu de gaatjes boren en met de verzinkboor - dit ding dus -














een "kuiltje rondom het gat maken, zodat de kop van de spijker hierin past en dus niet boven het baanoppervlak uitsteekt. Zo:
















Dan de tape leggen, met het onvolprezen gereedschap van Luf Linkert (Old Slotracer).























Na aanbrengen, stevig aanrollen met de behangnaden rol, of iets dergelijks.














Dan de kopertape op de kruising van de slots verwijderen en zorgen er geen kortsluiting kan ontstaan. Gewoon wegsnijden:













Vervolgens de spijkers door de gaatjes - je zie de kuiltjes onder het kopertape.
















Dan solderen. Ik steek altijd eerst de spijker - kop afgevlakt en alvast vertind - een stuk in het gat, maar nog niet helemaal. Dan laat ik wat hete tin in het kuilte lopen:






















Snel soldeerbout weg en een snel een klap met een hamer:





















Nog even met de soldeerbout erbij en de boel is mooi glad - al ziet het er op deze close-up niet helemaal zo uit. De slepers van je slotcar merken hier niets van.



















Ook de overgangen van de nieuwe tape naar de bestaande tape moeten worden gesoldeerd:
















Let op! De tin eerst op de oude tape laten lopen. Als je op de nieuwe tape begint lijkt het oude niet te willen pakken (oxidatie?). Zodra de boel versmolten is, bout weg en klap met de hamer.
Niet te snel, want dan krijg je dit:





















En kan je tin spatten gaat zoeken...Het is wel bij te snijden en dan de bout er weer even op:
















Dan het aansluiten, onder de baan. Voordat je aan de spijkers gaat rommelen en het risico loopt deze naar boven te duwen, eerst wat gewicht erop..
















Dan het kroonsteentje (hier nog maar 1 schroefje aangedraaid) er overheenschuiven:




















Het resultaat na een kwartiertje op de knieen en een stijve nek...
















Kruising klaar:






















En we kunnen weer....
















En: geen vervelende tikjes meer!!

2 opmerkingen:

MarcStouten zei

En wie was nou niet handig????

FRANK103 zei

ziet er goed uit Henk, als ik toch mijn plan voor een demontabel klein houten circuit doorzet kom ik bij jou voor informatie!