zondag 19 november 2006

Rondje TwentTrack

Een rondje met een auto zonder magneet en zonder lood. De schade (spoiler afgebroken) is ontstaan toen ik nog MET magneet reed en geen hoge vangrails in de snelle bochten had.

(reactie op nebuR/Slottrack - topic: MJs slotraceweblog http://www.slottrack.com/Forum/viewtopic.php?t=1794

Rondje_Twenttrack
Rondje_Twenttrack....
Hosted by eSnips

Goedkope verlichting

Ik wilde al lang verlichting in mijn pitgebouw maken, maar zag er tegen op om met LEDs, weerstanden, voedingen etc. aan de gang te moeten. Solderen is ook niet mijn hobby, want ik kan bar slecht tegen die dampen. Maar.... de kerst komt er weer aan en dat betekent dat de diverse concurrende warenhuizen en supertuincentra voor steeds minder geld mooie verlichting aanbieden. Bijvoorbeeld een strengetje van 10 lampjes voor maar 89 eurocentjes!

Zo heb ik ze ingebouwd: gewoon gaatje geboord en de lampjes er doorheen gestoken. Zie je gelijk even hoe dat pitgebouw (zie ook onderwerp: "Gebouwen op mijn baan") er van binnen uitziet.
Ik was er eigenlijk van uitgegaan dat ik nooit van onderen naar het gebouw zou kijken en heb niets geschilderd of afgewerkt, maar, zoals je op onderstaande foto ziet valt zelfs die aanblik nog heel erg mee. (Foto gewoon met de Canon G5 op automaat, flitser uitgeschakeld, de camera staat op de baan).



En nog even van boven "by night - min of meer"

Ook dit ideetje mag gejat worden!



woensdag 15 november 2006

Reclame op de baan

Ik vond al gauw nadat ik begonnen was met mijn Scalextric baan dat de boel wat kaal aandeed. Dat komt natuurlijk omdat je van de 1 op 1 races gewend bent om veel reclame te zien langs de banen. Uiteraard is het geen nieuw idee om ook reclame langs slotracebanen te maken en je komt op het web van alles tegen.
In de vorm van verwijzingen naar sites waar je logo's kan vinden of zelfs PDFs of JPGs met verzamelingen logo's. Erg nuttig en ik heb daar natuurlijk ook dankbaar gebruik van gemaakt.
Wat ik echter niet vond waren kant en klare lange banners (zeg maar: spandoeken of vangrailborden) die al mooi aan elkaar gemaakt zijn, het liefst al op een mooi maatje voor 1:32.
Omdat ik DTP-er ben is dat voor mij niet al te lastig te doen en wat ik gemaakt heb wil ik met bij deze met alle plezier beschikbaar stellen.

Ik heb PDFs gemaakt die zijn "scherper" maar de files zijn ook wat groter dan een jpg. Je kan ze hier downloaden:

Banners_1
Banners_1.pdf
Hosted by eSnips


Banners_2
Banners_2.pdf
Hosted by eSnips


Banners_3
Banners_3.pdf
Hosted by eSnips


Banners_4
Banners_4.pdf
Hosted by eSnips

De banners zijn allemaal 2.5 cm hoog en passen prima op de vangrails van Scalextric. Afdrukken doe ik op goedkoop inkjet papier (glans) verkrijgbaar bij een grote drogisterijketen of weer die "actie" winkel en het is echt niet nodig dit op de hoogste (dus inktverslindende) kwaliteit te doen. 1 op 1 reclameborden zijn ook meestal niet veel beter dan 72 dpi! Monteren doe ik met tweezijdig plakband.

Toevoeging 17/3-2007, met dank aan Michael:



Reclameborden1
Hosted by eSnips


Reclameborden8
Hosted by eSnips


Reclameborden6
Hosted by eSnips


Reclameborden5
Hosted by eSnips


Reclameborden4
Hosted by eSnips


Reclameborden2
Hosted by eSnips



Veel plezier ermee,

Henk

dinsdag 7 november 2006

Handigheidje

Even snel de bandjes schoonmaken en dat doen we op Twenttrack vaak door ze over plakband te halen. Dat heb ik natuurlijk niet zelf uitgevonden. Een stuk gaffer-tape ergens (bij ons op een beschikbare balk naast de trap) geplakt, maar, ook weer lastig, als je alleen bent: hoe krijg je die tape er makkelijk strak op?

Ideetje van de technische zoon:

Stap 1. Eerst het bovenste deel achterover vouwen en tegen de balk plakken.



















Stap 2. Met een klein stukje tape die bovenkant vastzetten.



















Stap 3.

Met een klein stukje tape de onderkant vastzetten en mooi opspannen.

Op de linkerfoto het resultaat.




















Kijk eens wat er op de tape blijft zitten! Met deze auto voor de behandeling een rondje in 7.3 seconden, na de behandeling een rondje zonder inspanning 7.0
Met zo'n stuk tape doen we zo een paar dagen.

zaterdag 4 november 2006

IDtjes

ID-1
Ik vond het lastig vond om iedere keer dat ik wat lampolie - voor de banden - of spiritus - voor het schoonmaken van slepers en de baan weer een fles moest openen en dichtdoen. Ik heb toen eens geprobeerd of een lege flacon van vloeibare handzeep tegen deze vloeistoffen bestand zijn. Dat blijkt inderdaad het geval. Even een close-up van de manier waarop ik de flacons in mijn "service-station" heb aangebracht:




















Op deze manier kan je gemakkelijk via het pompje goed gedoseerd wat olie of spiritus op een doekje doen en dus sneller werken.

ID-2
Nou ja, idee: dit is vast al wel eerder bedacht, maar het gaat om de prijs:

Een grijper voor het oppakken van gecrashte auto's op moeilijk bereikbare plaatsen (b.v. doordat je maar 1.64 m bent er niet bij kunt). Gekocht bij Action voor maar 1,95 Euro!













ID-3 (toegevoegd 6/11)

Auto's voor de grijp, maar dan wel een beetje leuk:

5x7 balkje (had ik nog over van het maken van het onderstel voor de racebaan) gezaagd en aan de voorkant beplakt met een raceblokjes- checkered-patroontje (hoe noem je dat eigenlijk?). Wel eerst even geplastificeerd. Dat kan met zo'n seal apparaatje dat ik zaterdag bij Praxis te koop zag voor maar 9 Euri 95. Bovenkant voorzien van wat restmateriaal van het grastapijt.











Er achter ligt een strip vliegtuigtriplex met gaatjes voor de blauwe leds en hieronder een batterijhouder voor twee penlights. Paralllel geschakeld, met een simple schakelaartje ertussen.
Die leds (wist ik veel) bleken eigenlijk alleen maar in een richting te schijnen, dus moest het plankje iets scheef gezet worden, zodat het licht nu langs de achtergrond "strijkt". Die losse blokjes moet ik nog vastplakken.

vrijdag 3 november 2006

Baan: layout en situatie

Dit is de layout van mijn baan (screendump vanuit Scalextric track designer, ik heb nog geen mogelijkheid gevonden dit beter te krijgen... wie heeft er tips?).
Het oorspronkelijke ontwerp is gemaakt met Slotman, maar helaas zit er in de section list van dat programma geen "racing curve", vandaar de keuze om de layout op deze manier te laten zien.

This is the layout of my track (screendump from Scalextric Track Designer). The original design was made with Slotman, but the section list doesn’t incorporate the Scalextric Racing Curve, which is why a redrew it in Track Designer. Unfornately I’ve not found a way yet to save a design straight from Track Designer to e.g. PDF or jpg. If anybody has any tips these are welcome.



Dit is de stuklijst - This is the parts list:

Scalextric Sport Straight C8205 - 24x
Scalextric Sport 1/2 straight C8207 - 5x
Scalextric Sport 1/4 straight C8200 - 2x
Scalextric Sport short straight C8236 -1x
Scalextric Sport power supply 1 C8217 -1x
Scalextric Sport curve 1 C8202 - 8x
Scalextric Sport curve 2 C8206 - 18 x
Scalextric Racing curve C8203 - 2x

Ondanks dat er niet veel ruimte is op onze zolder - die wordt ook nog voor ander hobbies gebruikt en de was wordt er opgehangen is het toch nog gelukt een baan van bijna 15.5 meter te maken. Het linker gedeelte "hangt" boven het trapgat. Dat kan doordat ik bovenop het traphek een plaat heb gemonteerd.
Tussen de baan en het trapgat is er voldoende ruimte om te staan. Ik heb een deurtje gemaakt zodat je niet van de trap mietert (niet op de foto zichtbaar).

Despite the fact that in my attic there’s not a lot of space (the average Dutch home is rather small) and that it is used for other hobbies as well (a.o. it houses a sauna), I still managed to accommodate for a 15.45 meter track (just over 50.5 feet). The part shown of the left of the drawing “hangs” over the staircase on a chipwood board I mounted on the banister. There’s just enough space to stand between the track and the straircase, but I made a “saloon door” – not shown on any picture - to prevent people from falling over backwards.















De lange uitlopers rechts konden maar net op de gegeven ruimte (achter onze sauna langs), maar geven mooi de gelegenheid de auto's even lekker op gang te laten komen - het langste rechte eind is toch maar liefst 3.325 meter. Er is net voldoende ruimte om er langs te lopen. Helemaal op het eind is nog net ruimte voor de opslag van een logeerbed.

The long straights on the right-hands side runs behind our sauna, also with just sufficient space to allow for marshalling. The longest straight is 3.325 meters (10.9 feet), which gives the cars the opportunity to rev up. Behind the fencing our spare bed is stored.




















Omdat ik ooit met twee startsets begonnen ben heb ik ook twee power supplies. Bij een ervan heb ik wat draadjes omgewisseld, zodat ik nu door simpel vervangen van de power supply de rijrichting kan veranderen. Dat doe ik ongeveer eens in de drie maand. Ik was de originele Scalextric controllers al snel beu (stinken als ze warm worden en slijten erg snel) en heb nu Parma Economy's in gebruik. Gewoon de draden -inclusief de pluggen -van de Scalextric controllers afgeknipt en aan de Parma's gesoldeerd. Werkt prima.

Because I started off with the purchase of two start sets I’m happy to own two transformers, but also powersupplies, one of which was reverse-wired, enabling me to change the direction by interchanging these powersupplies. I do that about every three months.
The original Scalextric controllers had a somewhat dissapointing quality, so I bought a couple of Parma Economy controllers. I cut off the wires from the Scalextric controllers and soldered them to the Parma controllers. Works absolutely flawless.

De ondergrond bestaat uit 9 mm MDF platen, ondersteund door een inklapbare balkenconstructie. Eerst dacht ik nog dat ik de baan niet permanent kon laten staan, vandaar inklapbaar. Inmiddels staat ie al weer een jaar. Op de platen ligt grastapijt. Een snelle manier om een rustig beeld te krijgen en dempt het geluid ook nog. Het enige lastige is dat we nu om bij de bergruimtes te komen onder de baan door moeten kruipen. Ik heb een mooi lang stuk gordijn op de kop getikt dat nu helemaal om de zichtbare kant van de baan hangt. Ziet er gelijk veel netter uit en creeert extra bergruimte onder de baan.
Een paar kasten (gekocht bij groot Zweeds meubelbedrijf) van 15 Euri per stuk om wat spullen in te zetten en het lijkt zo al heel wat.

The tables consists 9 mm MDF sheets, supported by a wooden construction of 2x3” beams. Initially I expected I would have to dismantle the track every few weeks, which is why the constructions is easy to disassemble. In the mean time the track is up already for over 1 ½ year now. The MDF sheets are covered with “artificial” gras. Looks good and reduces noise. Fortunately I layed my hands of a long bit of curtain which hides the contstruction. As the table makes it hard to reach some storage space on the sides of my attic, having the curtain creates some additional room for storage.

I bought a couple of cheap bookcases – with a wellknow Swedish company – at 15 Euros each. Makes the whole entourage look quite a bit better.



Op de werkbank, die er al stond, heb ik een "service-station" gemaakt, voor het verzorgen van de bandjes en het smeren etc. On the - already present - workbench I made a "service-station" .



Belangrijkste is echter dat ik een echtgenote heb die het allemaal maar goed vindt en die het niet te veel moeite vindt om dagelijks langs de baan te moeten manoevreren met manden met was. Ze racet overigens soms ook mee en is een serieuze tegenstander - zie ook het filmpje.

Most important “feature” of my track is that my dear wife allows me to have this hobby and sees no problems in having to manoeuvre along the track with our laundry. Even better: she occasionally races too and I must admit she’s a serious competitor, which you can see in the movie.

Thema (als je dat kinderachtig vindt moet je dit gewoon overslaan)
Als ex-modelspoorbouwer (wel lang geleden hoor), wil je toch graag denken in termen van een thema.
Ik stel mij daarom voor dat mijn baan een bedrijf voorstelt - TwentTrack - waar je race lessen kan nemen of gewoon je stuurmanskunst kan verbeteren. Bijvoorbeeld in een rally auto (Renault Megane, Ford Focus, BMW mini), een sportwagen (Porsche Boxter, Caterham 7)) of in een DTM auto (Opel Vectra V8, Mercedes AMG). Voor sliplessen kan je ook terecht - de Nissan 350 drift wordt daarvoor gebruikt.

Af en toe worden er autosport evenementen georganiseerd - ter promotie van de sport- want eigenlijk is een baan van een halve kilometer wat te kort. Op zulke dagen wordt er een heuse pacecar geregeld (Scalextric Mercedes Challenger) en is er een dokter aanwezig (die gebruikt de Audit TT, die nog voorzien moet worden van knipperlichten en een sirene).
Met het oog op dat soort evenementen is er ook een snackbar is en een timing office (zie post over gebouwen). Op het pitgebouw is er om dezelfde redenen ook een faciliteit voor het uitreiken van de prijzen.

Een enkele keer is er ook een concours d'elegance waar dan classics op het terrein worden tentoongesteld en in parade rondrijden: oude formule 1 auto's, Ford GT40, Ferrari 330 of, de hobby van de eigenaar: Corvettes in verschillende uitvoeringen.
Die eigenaar heeft ook wat oude LeMans auto's (Porsche 962, Porsche 911, Dallara's) weten te bemachtigen en zelfs een paar Toyota Supra's uit Japan geimporteerd.

Ook kunnen bedrijven hun klanten een leuke dag bezorgen waarbij er b.v. de gelegenheid om eens in een ex-IndyCar of NasCar of een andere, uit Amerika geimporteerde dikke bak te rijden (Chevrolet Camero, Ford GT of de Ford Torino in Starsky en Hutch uitdossing). Een stel TVR Tuscan's als europees alternatief.

Theme:
Some people might find this “childish” but being an ex modelrailroader I felt the need to think of (or is it dreaming) a theme. If you feel it's not your cup of tea, just skip this part

So what I imagine is this:
My track is a small company that gives racingschools and courses to improve your driving. The company owns a range of cars for various purposes: Renault Megane, Ford Focus, BMW mini, a few sportscars (Porsche Boxter, Caterham 7)) and some DTM cars(Opel Vectra V8, Mercedes AMG).
For slipping courses a Nissan 350 drift is used.
Occasionally some motoring events are organised – not really races, because a 500 meter (just over a quarter of a mile) is to short for that. The purpose of these events is promote the company and the sport.

For such events a real pacecar is rented (Scalextric Mercedes Challenger) and ofcourse a paramedic is present, using the Audit TT, which still needs to be tooled up with lights and a horn.

For the visiting “crowds” there’s a snackcounter in the same building that houses the
timing office. Also for using during these events there’s a facility to cheer the winners.

Everty now and then there’s a show for classics or a concours d'elegance.
There will be static displays and parades of an old Formula 1 car (Polystil), Ford GT40, Ferrari 330 or, the particular interest of the owner: Corvettes in various ages and liveries. That owner also managed to lay his hands on some LeMans cars (Porsche 962, Porsche 911, Dallara's) and some Japanese GT cars, like Toyota Supra's and Nissan Skyline.
Sometimes companies rent the track and it’s facilities to entertain their customers. They can enjoy a drive and an Indy Cars or NasCar (unique in Europe), or some other USA classic (Chevrolet Camero, Ford GT or even the Ford Torino in Starsky en Hutch livery). Lately some Dodge Vipers are added to the collection.

A few TVR Tuscan's to complete the pack.

Anyway: the theme allows for expansion of the track, not only with cars but also with some scenery.

Al met al een goede smoes om allerlei verschillende auto's te hebben aanleidingen om dingetjes te bouwen. Er moet nog wel het nodige gemaakt worden, zoals picknictafels, parasols, bomen.

donderdag 2 november 2006

Gebouwen op mijn slotracebaan



Dit pitgebouw had ik al laten zien op MJ's blog, maar toen nog in een vroeg, ongeschilderd stadium. Gemaakt van 4 mm MDF, dat nog (mooi recht) te snijden is en voor de constructie latjes van 1x1 cm. De diepte afgestemd op de bij mij beschikbare ruimte. Geen pretentie dat dit perfecte modelbouw is, maar wel sfeerverhogend op de baan. Tevens mooi plaats gemaakt voor de "auto's voor dagelijks gebruik". Oh ja. Het dak kan open (scharniert naar achter) en daardoor is er in de VIP boxen nog weer extra bergruimte. Het bouwen hoeft niet meer te kosten dan een uurtje of 10.














De achtergrond even bewerkt om de boel wat beter uit te laten komen. Helaas heb ik niet echt zo'n achtergrond.
Een blik in het gebouw (update 19 Nov. 2006 na aanbrengen verlichting):

En dit is de tribune annex snackbar annex timing-office, met hierin de DS200 verstopt. Gebouwd in ongeveer een uurtje of 8.