zaterdag 19 januari 2008

Pittig circuit: Le Grenier de Porsche Harry

Het zat al lang in de pen - een bezoek aan Porsche Harry, maar eerst moest er verhuist worden, vader worden, de zolder van elektriciteit voorzien worden etc.
Plus dat Porsche Harry "met nogal veel projecten gelijktijdig bezig is" naar eigen zeggen.

Maar vandaag kwam het er eindelijk van: een bezoek aan Le Grenier.
De zolder is op het hoogste punt 1.56 meter, dus fotograferen van het hele circuit ineens valt niet mee. De opnamehoek wordt dan ook zodanig dat je geen idee hebt van het verloop van de baan. Daarom maar in delen:

Het rechterdeel: een hele lange "chicane-met_hindernissen" bestaand uit baanstukken van de spaanse Scalextric. De structuur is praktisch gelijk aan doe van de huidige Ninco baanstukken. Als je niet gehinderd wordt kan je dit stuk flink hard rijden. Direct na het weer verbreden van het traject volgt een kruising (onder de GoodYear brug) bocht, rechtstuk en weer een (gemene bocht die overgaat in en een rechte eind.


In dat rechte eind een prachtige (handbediende) pitstraat (kijk op het blog van Porsche Harry voor een beschrijving) met aan het eind de DS200 tijdwaarneming. Vanaf de chicane tot ongeveer hier zijn het Scalextic Classic baanstukken.

Dan een bocht linksom. Vanaf hier (dacht ik) rijd je op Scalextric Sport baanstukken. Hierna weer een recht stuks overgaand in een bocht naar rechts bestaand uit twee "bochtkruisingen".
Een lang recht stuk met aan het eind een uit bocht, rechte stukken en een kruising en weer een bocht bestaande "omgang" (hoe moet ik het anders noemen?) naar het rechte stuk helemaal achteraan.

In die "omgang" krijg je weer Classic baanstukken evenals op het rechte stuk daaropvolgend. Dat rechte stuk gaat dan weer over in de chicane die ik bovenaan beschreven heb.
Knap pittig circuit dus met die verschillende baanstructuren en dus afwisselende grip.
Op Porsche Harry's blog werd gisteren gemeld dat zijn record met een magneetloze auto op 7.9 sec. stond. Daar moest natuurlijk wat aan gebeuren. De Ninco Mosler, hieronder gefotografeerd door de "recordhouder" stond mij toe twee keer een rondje van 7.7 te rijden. Geen magneet, alleen lood en de standaard uitrusting.
Helaas heeft Porsche Harry ondertussen weer wat van die tijd afgesnoept (zag ik een hoge 7.6?).
Ik ben benieuwd naar het resultaat van de hieronder afgebeeld inspanning.

Ook crashes bleven niet uit en moesten ook worden gefotografeerd. Hoe bedoel je: soepel en lenig? Ook deze opname verwacht ik op Porsche Harry's blog.


Voor het volgende bezoek moet ik echt eerst maar eens wat gaan trainen....
En Le Grenier kan nog flink worden uitgebreid, getuige de voorraad startsets die hier zo achteloos boven het trapgat staat. Het moet natuurlijk niet te gemakkelijk worden.

4 opmerkingen:

PorscheHarry zei

Die omschrijving van het circuit klopt prima Henk en het is inderdaad zo complex, dat ik er maar niet aan begonnen was. Wacht maar tot ik die 'Killer Corner' er ook nog inbouw. Lenig? Vroegah kon ik beide benen zelfs in de nek leggen, maar ja, ik ben geen twintig meer ;-)

MJ zei

Zoals jij 't beschrijft, lijkt 't mij een heel pittig circuit! En 't blijft opmerkelijk hoe snel die Ninco Mosler is standaard...

arnaud zei

heftig zo te lezen, en het niet in een keer fotograferen ken ik,zelf met statief gedaan en dan rond gaan en achter elkaar aan bekijken.(zie onderaan mijn blog)

Dikke Leo zei

Alweer een voorbeeld hoe je op een beperkte ruimte een leuke baan kan maken.
Ziet er leuk uit.