zondag 17 februari 2008

...en dan gelijk maar drie onderwerpen

Onderwerpsarmoede op de slotraceblogs, behalve bij P. Harry. En F103 heeft altijd wel iets te melden, hoewel de slotraceonderwerpen ook bij hem zeldzamer worden.
Ach, wat maakt het uit. Het is geen verplichting. En de hobby is tenslotte slotracen...

Ook op TwentTrack was het was rustig de laatste tijd, maar nu ineens weer drie zaken die me interessant genoeg lijken om over te schrijven.

Eindelijk wat tegengas
Het werd tijd dat er eens een auto kwam die partij kon geven aan de Porsche-956-met-drankmerkreclame van MJ. Dat slot.it monster in sidewinderconfiguratie - voor zover ik weet - was tot nu toe de enige zonder-magneet-auto die op TwentTrack onder de zes seconden dook (Gait, corrigeer me als ik het fout heb).

Deze Toyota GT One van Scaleauto doet er echter niet voor onder. Ronde na ronde maakt deze superslotcar tijden van 5,8 - 6 seconden. EN dat is dan MET de nieuwe "slinger" in de baan!



Maar dan wel zo: een in-liner zonder fratsen en alleen wat op voor de hand liggende plaatsen aangebracht lood.



De banden zijn zo uit de doos - ik bedoel: blisterverpakking - alles behalve vlak en dus zijn deze flink geschuurd. Plus nog iets. En dat brengt met op het volgende onderwerp.


Poetsolie, de kroon op het tuningwerk.
Inderdaad, na het tunen is het werk is pas af als je de auto eens netjes poetst. Maar dat is niet wat ik bedoel.

In een eerder bericht heb ik wel eens wat middeltjes gesignaleerd waarmee de banden van slotcars (ik gebruik toch maar de engelse naam, want slotauto of gleufauto klinkt zo lullig) behandeld worden. Kijk ook eens naar dit bericht van Porsche Harry waar hij verteld van "Guess-who-Gait-uut-Delden-dus", die, evenals bij mij op zolder, de boel heeft vergeven met zijn "Chanel No. 5".
Dat middeltje wordt ook bij SpeedTrack nogal eens gebruikt en ik hoorde daar iemand afgelopen vrijdag zeggen dat het binnenkort verboden wordt omdat het de baan aantast. Lekker...

Wat ik een tijdje terug ook zag bij SpeedTrack was een flesje met rode fietspoetsolie (merk is te herleiden uit de titel van dit stukje). Je zou het niet verwachten dat een olie op de banden een verbetering geeft, maar ik vond het wel "verdacht" dat een van de beste rijders bij de Kampense club dat spul in zijn arsenaal heeft.



Een prima middel voor het verbeteren van de grip, maar ook prima bij het schuren van de banden. Doordat de schuren wat gladder gaat kan je het doen met een hoger toerental en de tandwielen worden minder belast. Tevens blijft de grip aanzienlijk langer goed dan bij gebruik van lampolie of wasbenzine. Ik heb tot nu toe niet kunnen constateren dat de baan hier gladder van wordt. Het werk goed op slot.it, Fly, Ninco en Scalextric banden.
Bij de Toyota GT One scheelt het 0.2 seconden.

De vraag is natuurlijk of dit "SSCN-legaal" is. Graag reacties!


Nieuwe toevoeging aan de "scenery"
Deze kleine classic kwam ik gisteren tegen op de Weerselose markt, het oostelijke alternatief voor de Bazaar in Beverwijk.



Deze 1957 Fiat 500 past prachtig bij de reeds eerder aangeschafte klassiekers.

Zo langzamerhand worden de oudjes een echte attractie op TwentTrack: kiek maar!

6 opmerkingen:

MJ zei

Leuk stukje! Ik wist niet dat die Toyota GT One zo goed was. M'n Porsche haalde 5,789: die cijfers zitten op m'n netvlies gebrand!:D

Maar die Porsche is niet meer wat hij geweest is, hij is 'n beetje versleten...

FRANK103 zei

Het is inderdaad rustig op de meeste webloggen. En de herhalingsfactor wordt toch ook (te) groot. Mijn kast staat behoorlijk vol met raceauto's, een nieuwe halen is niet nodig. Eerst een racefiets!
Maar deze krokusvakantie weer jullie kant op rijden (naar MJ of naar jou) staat wel op mijn lijstje!

JeeWee zei

Ik heb die Toyota toevallig gisteravond voorzien van een decorder chip zodat de slotcar snelle rondjes kan draaien op het N Digital circuit. En snel is hij. Zonder moeite de sneltste. Geen magneet, geen lood.

PorscheHarry zei

Dat is een best formaat motor in die Toyota. Ik geloof best dat die snel is. Mind you, in mijn snelste Slot It Porsche is een Scaleauto als sidewinder ingebouwd ...

Dikke Leo zei

Leuk stukje en opmerkelijk dat je nu pas de copy van de legendarische pro slot GT one hebt ontdekt die eind jaren 90 zo succesvol was bij het SSP, waar hij ook zonder magneet en voorzien van een NC2 zeer succesvol was.

HenkG zei

@ Leo, da's niet zo moeilijk: ik ben pas een kleine drie jaar met slotracen bezig en recentelijk zag ik wat publicaties over deze auto.