zondag 25 mei 2008

Aanmoeding of ontmoediging?

Sinds enige tijd brengt Fly, onder de naam Poly de zg. "Starter" slotcars op de markt. Leuk idee om de instapdrempel voor deze hobby te verlagen.

Bij de eerste aanblik van deze Marcos leek het me een aardig idee om hier eens iets mee te doen.

Omdat men namelijk beweert dat deze auto "strong" is : strong motor, strong body, strong magnet, dacht ik: mooi sterk autootje om mee te gaan racen, voldoende gedetailleerd om het niet helemaal kinderachtig te laten lijken. Zzonodig een slot.it achteras met lichtmetalen wielen, magneet eruit, lood erin en weer een leuke auto.

Zo uit de doos op de baan gezet, blijk je echt met een Fly te maken te hebben. Lawaai van raggende tandwielen, schoksgewijs rijden - echt de "strong" motor krijgt de auto amper in beweging.
Een prima aanmoeding voor de beginner..





Dus kom je aan het sleutelen....

Het eerste wat je tegenkomt is dat je, na het verwijderen van de (3) schroeven, de body niet van het chassis krijgt. De "uitlaat" zit namelijk aan het chassis en steekt door de body. Pas als je de zijkanten van de carrosserie naar buiten trekt (nagels ertussen) lukt het.

Echt iets voor beginners!



Vervolgens ontdek je dat de magneet pal onder de "cardanas" zit (helaas geen foto van gemaakt). Die krijg je er niet uit zonder deze as te verwijderen. Ervaring heeft mij geleerd dat je die as beter kan laten zitten, want je krijgt hem er nooit meer fraai opgelijnd in. Wegfrasen dus. Typisch klusje voor beginners!

Omdat de cardanas dunner is een slot.it as wordt je gedwongen de originele pinion te gebruiken. Ik heb het geprobeerd met andere, w.o. een messing slot.it pinion een een Scalextric pinion, maar die zijn niet vast te zetten. Dan houdt dan ook in dat je nooit en te nimmer een goed werkende overbrenging krijgt en de kroonwielen na 25 rondjes al versleten zijn. Ik heb een weekend lang zitten te pielen, maar het gaan gewoon niet - zelfs niet met de truc van MJ (zie verderop).
Uiteindelijk het originele (met de originele kunsttof lagers) asje er maar weer ingezet, met een kroonwiel van Fly (ooit een stuk of wat gekregen van een vriendelijke handelaar toen ik een andere Fly kocht ( "die zal je wel nodig hebben").

En de truc van MJ toegepast:
- men neme een versleten kroonwiel en verwijdert het kroonwiel van de kern
- men vijle de boel glad
- men gebruike de kern als contrabus - zie foto links - zodat het kroonwile tegen het pinion wordt gedrukt

Echt hoor, goed te doen voor de beginner
Het lawaai krijg je niet weg - geluid weg is kroonwiel weg.
Moet je horen:






Vervolgens een flinke hap lood erin, lagertje waar de cardanas doorheen loopt vastlijmen.

De auto weer in elkaar en kijken wat hij doet. Nou, hij schiet vooruit. Inderdaad, de motor is strong (en remt niet best). Fly's flyen inderdaad heren van DARC.

Dan maar een beetje lood erin en experimenteren maar (vies zooitje geworden die auto, door al het geexperimenteer .......)
Nou - een beetje lood helpt niet. De enige manier om deze auto "bruikbaar" te maken is gewoon verzwaren.

Ook beginners zullen zeker snel tot deze conclusie komen.

Dit is het resultaat en op deze manier rijdt de auto redelijk (op TwentTrack een ronde in ong. 6.8 sec), maar ik heb niet de illusie dat dat zo blijft, gezien het, noodgedwongen, gebruikte materiaal.



Prima idee van Fly, zo'n beginnersslotcar.

Ik schrijf de leverancier vandaag nog een e-mailtje dat hij dit spul niet aan beginnende en ook niet aan gevorderde slotracers moet gaan verkopen. Ik hoop voor hem dat hij niet te veel voorraad heeft ingeslagen. Misschien kan ik het kapje nog eens gebruiken op een slot.it HRS chassis of een Plafit onderstel. Of als "statisch" model.

7 opmerkingen:

MJ zei

Ik weet niet wat zo'n autootje kost, maar 't is wel een perfecte HRS body!;-)

Leuk stukje overigens!

arnaud zei

"alle begin is moeilijk"

En wat betreft de uitlaten dat heb ik ook met mijn vectra van scalextric die klem ook de body vast.

Steffer zei

Je hebt natuurlijk de minst rijdende uit de serie te pakken: met een motor voorin rijd geen enkele Fly lekker met lood en zonder magneet.....

PorscheHarry zei

Leuk artikel Henk! Ik had al wel gehoord van deze 'goedkope' Fly's. Toch weer een bevestiging van wat over dit slotracemerk vaker gezegd wordt. Niet voor niets heb ik de Fly Gesipa tot op de laatste schroef vervangen. Heb je deze Fly bij de leverancier zelf opgehaald of kunnen we nog sluikreclame in de reacties verwachten van de leverancier?

PorscheHarry zei

Iets voor Kliko? De Fly is wel groen :-)

Firefighter zei

dus jou conclusie is: "beginner niet aan?" Leuk stukje inderdaad.

FRANK103 zei

Fly met een motor naast de achteras zijn redelijk (BMW M1, GT40), maar dit lijkt op mijn viper: rommel! Ik denk dat de tip van MJ goed is: hrs!