zaterdag 7 juni 2008

Marcos revival cq Plafit perikelen

De Fly Marcos uit het artikel van 24 Mei vind ik best mooi om te zien en daarom wilde ik toch de "Fly's fly" behandeling maar niet toepassen.
Hoewel de zeer vriendelijke leverancier van deze auto mij, na lezen van mijn commentaar op deze auto, een bijzonder genereuze aanbieding deed voor de voordelige aanschaf van een slot.it HRS chassis, ben ik toch maar voor een Plafit chassis gegaan. Eens moet de eerste keer zijn...

Zodra je er mee aan de gang gaat, ontdek je dat er vreemd genoeg geen ruimte is om er een side-winder van te maken: de (originele Plafit) motor kan je beslist niet dicht genoeg bij het tandwiel krijgen. Daarom maar een "semi-angle-winder". Eerst had ik een Ninco angle-winder pinion toegepast om dit "foutje" te compenseren, maar na een check van wat plaatjes op het internet, kwam ik tot de conclusie "dat het zo hoort".

(Vraag overigens niet waarom deze foto gekanteld is: beta.blogger heeft vandaag besloten die zo te laden - wat ik ook probeer )



De motor wordt in het motorbokje vastgeschroefd met twee bijgeleverde schroeven. De enige twee die pastten waren verschillend: een inbus en een sterschroefje.
Om de motor verder nog wat vaster te zetten heb ik een blok zink* (zie onderaan dit artikel).
Het rechthoekige gat gaf in de oorspronkelijke staat plaats aan de magneet.



De bijgeleverde slepers zijn prima geschikt om een locomotief mee van stroom te voorzien en zo dik dat daardoor het schoentje nog amper in het slot steeks. Gelukkig vielen deze te vervangen door Carrera slepers.



De foto hieronder laat zien dat ik, om de Carrera slepers te kunnen gebruiken, een paar gaatjes heb moeten boren voor de aansluitdraden. Geen probleem echter. Het 'bobbeltje' op de messingstrip van de slepers valt precies in de uitsparing die voor de originele slepers bedoeld was. Toch behoeft de auto nog flink wat gewicht voorin om de boel de bocht om te krijgen.



Wat de foto hierboven ook laat zien is de wijze waarop de wielen in de breedte kunnen worden "afgesteld", nl. door middel van de in het geleverde pakket ruim aanwezige afstandbusjes. Om ze niet te verliezen heb ik de bijgeleverde magneet maar een alternatieve functie gegeven.



Deze (ook fraai gekantelde) foto laat zien dat er van het interieur enig materiaal verwijderd moest worden, om de motor ruimte te geven. Helaas is er geen plaats meer voor de coureur - die overigens toch al uitsluitend een integraal helm bestond.



En deze laat een overzicht zien van het chassis, met de zelfklevende strips aangebracht op de zijbeugels.



Hier het onderaanzicht nadat het chassis in de carrosserie is geplakt.



Beetje tricky om de wielen precies mooi gecentreerd- en de auto op de goede hoogte te krijgen

De originele Plafit banden en de Scalextric baanstukken van TwentTrack zijn geen goede combinatie. Daarom de originele Fly banden - die perfect passen - maar om de velgen gedaan.
Ondertussen heb ik een 6.7 sec op TwentTrack weten te rijden. Dat moet beter kunnen, maar dan waarschijnlijk met een kleinere pion of zelfs een andere motor. De originele motor is erg aggressief en remt daarbij niet bijzonder.
Ach...mooi nog wat te sleutelen...

*zink: er wordt in de slotracerij veelvuldig gebruik gemaakt van zelfklevende loden gewichten die gebruikt worden voor het uitbalanceren van siervelgen. Dit lood mag niet meer verkocht worden om milieuredenen en wordt vervangen door zinken gewichten.

4 opmerkingen:

FRANK103 zei

Ik heb ook zo'n plafit met een lexan kapje, maar dan met speciale banden (plafit?) die met lijm ingesmeerd moeten worden. Heel lollig volgens de collega's van MTRC, ik vind het van geen kant rijden. Te hard uit de bocht en het metalen frame is iets verbogen, banden slijten op 1 avond zoveel dat het chassis de stroomstrips van de baan raakt (kortsluiting!!). Nee, ik ben geen liefhebber....

arnaud zei

Ben wel beniuewd naar zijn gewicht nu, hij is al van metaal en dan zie ik dat je er ook nog 25 gram zink in heb gelegt.

HenkG zei

@ Arnaud,

ik kom op 113 gram. Dat wil zeggen dat de auto zonder toegevoegd gewicht op slechts 88 gram komt.
Ik ken verschillende plastic "zo uit de doos auto's" die meer wegen.

Valt dus nogal mee!

arnaud zei

Dat valt mij echt mee, had ik niet verwacht.