zondag 8 maart 2009

Voor je het weet heb je een . . . . verzameling (4 van ???)

Het was even rustig op dit blog. Als je de hele dag al fotografeert en computert op je werk, dan wil je in je vrije tijd toch echt wat anders. Met slotracen bezig zijn dus! Bloggen is leuk, maar racen en met je auto's pielen is nog veel leuker.

Toch werd het weer tijd om eens wat te schrijven. De "inspiratie" kwam van de zeer recent (gisteren dus) aangeschafte Ninco Nissan 350. 



Helemaal niks nieuws, want deze auto wordt al een jaar of wat door Ninco verkocht. Ik dacht eerlijk gezegd ook dat ze uitverkocht waren, maar ik kwam er toch nog eentje tegen. De hebberigheid die hierdoor opborrelde was niet meer te bedwingen...

 
Ik had die van Scalextric ook al, en dat valt je bij vergelijking direct op dat er wat (vreemde) verschillen zijn. 


Niet alleen voor wat betreft de maten, maar ook in de bedrukking. Nou wilde ik daar over schrijven, maar dat is al eens gedaan: Zie deze oude post van Racebaan.com).

Dan maar een bestaand thema weer eens uit de kast halen: Voor je het weet heb je een vier puntjes verzameling. Vul voor "vier puntjes" in dit geval maar in: Japanse GT.



Allereerst de Toyota Supra's.



De witte heb ik al aangeschaft enkele maanden nadat ik met slotracen begon. Hiervoor had ik alleen nog maar Scalextric auto's. Dat was een - positieve - schok. De Ninco auto's blijven veel beter in het slot en gaan ook aardig wat sneller. 
Indertijd reed ik nog met magneet, vandaar de schade.. Hij is wel getuned met Pro-Trace spullen, maar op de een of andere manier niet erg snel. Het maximum tot nu toe ligt rond de 6.3 sec. voor een rondje TwentTrack. De gele "Yellow Hat", met standaard spulletjes erop heeft het de afgelopen week - in een race tegen Gait uut Delden - aanzienlijk beter gedaan, met een 6.1!



Op de foto voorop de Esso versie van Scalextric. Voorop zal deze echter nooit racen, maar hij is wel veel mooier gedetailleerd. Een leuke "feature" zijn de van zacht plastic of rubber gemaakte spiegels en antenne (net als bij de Nissan van dit merk). Het beste wat er uit deze auto te persen valt is een 6.7 sec. voor een ronde.

Ook uit de Toyota stal is deze Lexus SC430:



Wat een ramp, zo uit de doos.  Je kan wel een ons lood voorin plakken, maar hij blijft rechtuit gaan. Als het je toch lukt om in de gleuf te blijven dan haal je er toch nog een 6.5 sec. uit, maar de hanteerbaarheid van deze auto is zeer matig en dat komt doordat de plaatsing van de voorwielen te laag is - vermoedelijke gedwongen door de wielkassen. Na een hoop geknutsel is hier een slot.it conversiekit in geplaatst, het chassis vervangen door het nieuwe Lexan type, de vooras maximale verticale speling gegeven. Dat was nog niet voldoende. Pas met kleine voorwielen, die ook nog eens voorzien werden van "low profile" tyres beginnen de resulten erop te lijken.: een lage 6.3 en is de auto baanvast.

Deze Honda's heb ik al weer een tijdje:



De rechter ooit van Stille Willem (Scrapitz) gekocht en de op de linker werd mijn aandacht gevestigd toen ik deze een keer in opdracht van John uut Z (zie zijn artikel hierover) op een beurs heb gekocht.  Beide goed voor  6.2 sec per ronde, maar dan wel na zorgvuldige  bewerking van de banden (ja, met fietspoetsolie). De motor in de gouden uitvoering remt overigens aanzienlijk beter dan in de zwart Mugen uitvoering.

Op onderstaande "groepsfoto" van mijn Japanse GT's zie je nog een NSX:



Die wil ik echter bewust niet te scherp in beeld. Deze dayglow orange gekleurd - ex Jack the Slipper, ex Porsche Harry uitvoering, is behoorlijk beschadigd. Wel heeft deze verlichting en daarom rij ik voornamelijk mee in het donker.

En dan nog maar een foto van het hele rijtje:



7 opmerkingen:

FRANK103 zei

Winterslaap is weer afgelopen?

Doen Mosler's trouwens ook niet mee met de Japanse GT?

MJ zei

Mooi rijtje, Henk! Het zijn mijn favoriete auto's, die Jappanners van Ninco. Ze zien er al snel uit als ze stil staan...

HenkG zei

@Frank - winterslaap? Het is maar wat je slapen noemt. Nee, hoor, praktisch elke dag geslotraced, alleen niet erg veel zin in bloggen.

Danny zei

Voor je het weet heb je een hele startrij SuperGT's, ze zijn gewoon goed om mee te rijden alleen de spiegeltjes zijn er zo af.Spijtig dat ze zo'n herrie maken.
Je hebt al een aardige collectie met enkele die niet meer te krijgen zijn.

Anoniem zei

ik mis de moslers wel in dit mooie rijtje of is dan je baan tevol zal kijken of ik ook zo'n niksan kan vinden op marktplaats

arnaud zei

zijn de moslers niet gebaseert op de corvette's en dat is toch amerikaans. Dus volgens mij horen die dus niet in dit indrukwekende japanse rijtje.

HenkG zei

@ Danny, dat lawaai kan je heel aardig verminderen door de motor goed vast te zetten en het kroonwiel niet volledig in het pinion te laten grijpen. De spiegeltjes eraf - alleen eigenlijk bij de Supra. Maar dat zijn ook van die hele kleine.

@Gerard: Klaas heeft er nog twee in een andere kleur,waarvan eentje met NC6.