dinsdag 17 november 2009

De toekomst van TwentTrack...

Nee, geen drama's, ik stop niet met slotracen en ik stop ook niet met bloggen. Neen, neen, driewerf neen.
Hier een eerste "kennisgeving" van mijn plannen voor het komende jaar.



Ik heb alleen plannen om het allemaal nog mooier te maken. Het MDF virus is ge-incubeerd en er zijn stappen gezet richting het maken van een "home made slotrace track":
- de gereedschappen zijn besteld bij Luf Linkert (Old slotracer) en inmiddels binnen (leuke bijkomstigheid van de dollarskoers voor een "prikkie")
- de frezen zijn binnen - met dank voor het advies van Araud van Obergonring
- de tekening ligt klaar


Dit is de huidige Scalextric baan, die nu zo'n 4 jaar in gebruik is. Diverse baanstukken beginnen te bollen en zouden vervangen moeten worden. Maar we gaan ook steeds beter rijden en onze auto's worden sneller. Helaas ook zijn de slipstroken te smal voor veel auto's. Houten slipstroken blijven een compromis.



Dan de knoop maar doorgehakt en het besluit genomen om "hout" te gaan.


Dat wordt dan zo:



De basis layout is toch de meest efficiente manier om de ruimte te gebruiken (nee Frank, de sauna blijft staan), maar in hout heb je meer vrijheid voor het aanleggen van  bochten en kan je het traject wat meer de ideale lijnen volgen. Door een nieuwe tafel te maken wordt het linker deel dieper en de "poot van de T" iets breder. Een extra deel onder "de schuine kant", daar waar nu het pitgebouw staat, wordt toegevoegd. (De vierkanten in de Scalextric tekening zijn 30x30 cm, in de tekening van de nieuwe baan 10x10 cm).


Nu alleen nog tijd en rust. En dat komt helaas pas begin maart.

14 opmerkingen:

RoeBo zei

Henk,

Dat wordt kicken, zo'n MDF baan !
Het laatste zetje zeker gekregen door de classic race bij Slipstream ?

Een suggestie: de sporen in de haarspeldbocht aan het eind rechts, naar elkaar toe laten lopen, de zgn. "squeeze", waarbij de sporen tot 2,5 cm uit elkaar liggen. Zie b.v. bij Oldslotracer.com, de Targa Florio track van Luf ! In zo'n bocht kun je erg fotogenieke foto's maken van je slotcars !

En ik, maar wie ben ik, zou de 2 baanwissels eruit laten, of was het zo'n succes in je oude baan ?

Veel succes met het frezen !
Roel

Jacko zei

Zo Henk, jij durft hoor! Goed idee man, erg gaaf.

Ben het wel met RoeBo eens, een squeeze aan het einde van het rechte deel is errrrrug gaaf. Of het bij jou dan op een makkelijk te bereiken plek zit om te kunnen fotograferen weet ik niet natuurlijk. De baanwissels zijn natuurlijk om de spoorlengte gelijk te maken maar persoonlijk ben ik niet zo weg van die dingen.

Is er niet ergens een simpele flyover te maken? Bereik je hetzelfde mee.

HenkG zei

Roel en Jacko, bednkt voor jullie reacties en suggesties. De wens een houten baan te bouwen is al vanaf "het begin" een wens, maar ja, de moed opbrengen om er aan te beginnen en het besluit nemen al die Scalextric spullen weer aan de kant te doen ...

Een fly-over heb ik overwogen maar is op de beperkte ruimte niet goed uit te voeren. Je moet dan dunner MDF gebruiken om een hoogteverschil te kunnen krijgen/buigen. Als je echter 8 mm diep wilt frezen (slot.it CH10 schoentje) dan is 15 mm toch wel het minimum. Ik heb zoiets al eens geprobeerd op dunner materiaal, maar bij buigen brak de boel op het gefreesde slot.

De kruisingen, of liever zoals ze bij Scalextric zeggen: "racing corners" zijn inder daad een handige manier om de baanlengtes gelijk te krijgen, maar zijn ook gewoon leuk tijdens het racen: het gaat er dan om wie het meeste lef heeft om op het gas te blijven.

Frezen is bij het bouwen van een baan het minste probleem. Het bouwen van de tafel en goed schilderen is lastiger. Met behulp van het gereedschap van Luf Linkert is ook het tapeleggen niet moeilijk. Het meeste werk is om het elektrisch gedeelte goed te krijgen en alle bedrading (netjes) aan te leggen.

Jacko zei

De flyover en die racingcorners snap ik nu Henk. Eigenwijs als ik bemn zou ik dan beide racing corners vlak na elkaar leggen in het technische deel van de baan. Of helemaal vooraan en helemaal achteraan het technische deel. Dan heb je het maar gehad als je de lange stukken op joekelt natuurlijk!

Maar hé, het is jouw baan en ik vind het echt al heel wat dat je "hou gaat".

PorscheHarry zei

Knappe baan Henk, komt er ook nog een kuipbocht à la Obergonring in? Ik denk wel dat het raadzaam is bij de uiterst rechtse haarspeldbocht bij de tribune de sporen mooi soepel te laten verlopen of een permanente marshall vrijwillig aan te wijzen ;-)

HenkG zei

@ Porsche Harry
Je opmerking over de haarspeldbocht:
Deze is minstens anderhalf keer breder dan de huidige Scalextric bocht, dus ik zou me geen zorgen maken over uitvliegers.
En: nee, geen kuipbocht. Is wel snel maar verveelt volgens mij ook snel.

Steffer zei

Sow heee, gaaf! Ik denk er ook al over, maar het blijft voorlopig bij denken. Over de dikte van het MDF voor evt fly-overs kan je de onderkant dwarse inkepingen maken. Een rotklus maar dan is de plaat MDF beter te buigen... (heb ik ergens op het web gelezen)
Maar toch, die sauna...

Jacko zei

Er is speciaal buigbaar MDF te koop bij de bouwmarkt (dat zeg ik!) Kost een paar centen maar daar betaal je dan ook voor.

arnaud zei

zeer mooie layout henk, maar ik zou in jouw layout geen kuip doen, maar hij verveelt nog steeds niet hoor.Het lijkt me wel een hele lastige bocht om te nemen op het eind rechte stuk, moet je volgens mij zo goed als stil staan.

Als hij klaar is lijkt het me wel top om een keer te komen.

Dikke Leo zei

Ziet er uitdagend genoeg uit. Het lijkt mij nog steeds erg veel werk maar als het klaar is heb je wel iets speciaals. Succes met bouwen.

FRANK103 zei

Tja als ik niks mag zeggen over die sauna


:-(


Misschien de baan in modules bouwen zodat je deze delen misschien ooit in de toekomst in een lagere zolder beter kan benutten!

:-)

Maar die wissels moeten er natuurlijk wel uit, die slopen je auto's!

HenkG zei

@Frank103: wissels die auto's slopen? Mij niet bekend...of...? O ja! Er was eens een vandaal - thans beter bekend als schaker - die met zijn Dodge Viper vlak voor een kruising op de loer lag. Met name als er dan ene John uut Z langs kwam werd er plotsklaps gas gegeven.

Gordini zei

Mooie "update" van je baan van plastic naar hout.
Wat die wissels betreft, ik zou die net voor of net na een bocht leggen, en niet in het midden van je lange rechte stuk. Het geeft wel een extra moeilijkheid met zich mee, maar een wagentje op (volle) snelheid van richting doen veranderen is niet baanvastbevordelijk (!)
Je verliest het voordeel van je lange rechte stuk, en het snelste deel van deze lange is maar net even lang als jouw 2de lange stuk, er net onder.

Greetz en zet em op

Henri zei

Hoi Henk mocht je klaar zijn met je freez dan heb ik wel interrese voor overname of huur.

vrgr Henri Ravesteijn ( slipstream)
henrir"xs4all.nl