Deze kruising zal TwentTrack volgers en berijders bekend voorkomen. Berijders weten ook dat sommige slotcars bij het passeren op baan 1 een tikje te horen is en botsen af en toe (gelukkig maar eens in de paar maanden) auto's op het puntstuk. Dit begon me een paar maand geleden steeds meer te irriteren en een oorzaak werd gezocht. Komt het doordat er en niet zo strakke overgang van de ene MDF plaat naar de andere dichtbij zit? Of door de soldeer "bultjes" bij de aansluitpunten?
Na een forse reparatie, waarbij de aansluitpunten werden verzonken en de naad tussen de MDF platen werd gevalkt bleek dit toch niet de oorzaak te zijn.
Na enige tijd kon ik niet anders dan de volgende conclusie trekken:
Bij de allereerste rit op het pas aangelegde Twenttrack, bleef het verwisselbare sleperschijfje van de Scalextric Ford GT haken op het puntstuk en de sleperschoentjes komen nu ieder keer tegen dat beschadigde puntstuk.
Als een schoentje was los zit - zoals mogelijk is bij de CH10 van slot.it als het schroefje los zit, of bij de geveerde Ninco schoentjes - stoten die heel af en toe recht op het puntstuk. Ook is de hoek van de kruising nogal klein en is er dus geen druk op het schoentje (middelpuntvliedende kracht), waardoor het schoentje in het slot heen en weer beweegt en dat zal mede een reden zijn.
Ik snap nu ook waarom bij de diverse merken slotrace banen de kruisingen altijd in de bocht zitten.
Nadat deze week opnieuw een auto keihard op het puntstuk botste, besloot ik de kruising te gaan verleggen en opnieuw te frezen. Het scenario had ik al geruime tijd in mijn hoofd. Alleen een kwestie van doen.
Rigoreus aanpakken dan maar.
Boarding verwijderen.
scenery verwijderen,
aansluitingen verwijderen,
kopertape gedeeltelijk verwijderen,
schuren het nieuwe tracé bepalen en met behulp van Luf Linkert's (Old Slotracer) geleidestrip het freespad bepalen.
Het aansluiten op de bestaande baan is niet moeilijk: frees in het slot en de geleidstrip tegen de vloerplaat van de freesmachine aanleggen. Twintig keer "droog oefenen" omdat ik de frees naar me toe tegen de geleidingstrip moet duwen. Benaderen van de andere kant is onmogelijk, vanwege de scenery.
Voordat ik echt ga frezen bedenk ik dat bij de aansluitpunten er slechts weinig materiaal (MDF) overblijft en dit waarschijnlijk zal afbreken.
Daarom: eerst opvullen. Roerhoutjes, zoals je die bij een pot verf krijgt, blijken praktisch even breed als het slot. Ietsje afschuren/schaven. Dan in het slot lijmen en afschaven.
Gelijk ook maar de oude kruising opvullen en frezen die hap.
Aansluiting mooi gelukt:
Onder toezicht van een toevallige passant...
... wordt er geplamuurd..
... en geschilderd. Zo ziet het er uit na de eerste laag (nog nat).
De nieuwe kruising zie er al heel wat beter uit (verf nog nat):
(Het verschil in breedte van de twee slots is gezichtsbedrog).
Wordt vervolgd.
2 opmerkingen:
Hoi Henk, wat een machtige weg reparatie!!! Da''s wat anders dan een nieuw baantje leggen (knipoog).
Ziet er mooi uit. Is nu hoek van kruising nu aanzienlijk verandert?
Oja, die witte lijnen langs de berm. Wat is dat voor tape? En waar kan ik ze bestellen? groetjes Marc
Mooie truc Henk, met die roerstokjes. Ik heb van een schrijnwerker de volgende tip gekregen, en al eens toegepast. Het poedervormige freesafval van MDF, vermengen met houtlijm tot je een plamuurpapje krijgt. Dit in de te herstellen gleuf smeren en laten drogen. Kan achteraf dan ook zonder problemen terug "befreesd" worden.
Greetz Gordini
Een reactie posten