vrijdag 3 november 2006

Baan: layout en situatie

Dit is de layout van mijn baan (screendump vanuit Scalextric track designer, ik heb nog geen mogelijkheid gevonden dit beter te krijgen... wie heeft er tips?).
Het oorspronkelijke ontwerp is gemaakt met Slotman, maar helaas zit er in de section list van dat programma geen "racing curve", vandaar de keuze om de layout op deze manier te laten zien.

This is the layout of my track (screendump from Scalextric Track Designer). The original design was made with Slotman, but the section list doesn’t incorporate the Scalextric Racing Curve, which is why a redrew it in Track Designer. Unfornately I’ve not found a way yet to save a design straight from Track Designer to e.g. PDF or jpg. If anybody has any tips these are welcome.



Dit is de stuklijst - This is the parts list:

Scalextric Sport Straight C8205 - 24x
Scalextric Sport 1/2 straight C8207 - 5x
Scalextric Sport 1/4 straight C8200 - 2x
Scalextric Sport short straight C8236 -1x
Scalextric Sport power supply 1 C8217 -1x
Scalextric Sport curve 1 C8202 - 8x
Scalextric Sport curve 2 C8206 - 18 x
Scalextric Racing curve C8203 - 2x

Ondanks dat er niet veel ruimte is op onze zolder - die wordt ook nog voor ander hobbies gebruikt en de was wordt er opgehangen is het toch nog gelukt een baan van bijna 15.5 meter te maken. Het linker gedeelte "hangt" boven het trapgat. Dat kan doordat ik bovenop het traphek een plaat heb gemonteerd.
Tussen de baan en het trapgat is er voldoende ruimte om te staan. Ik heb een deurtje gemaakt zodat je niet van de trap mietert (niet op de foto zichtbaar).

Despite the fact that in my attic there’s not a lot of space (the average Dutch home is rather small) and that it is used for other hobbies as well (a.o. it houses a sauna), I still managed to accommodate for a 15.45 meter track (just over 50.5 feet). The part shown of the left of the drawing “hangs” over the staircase on a chipwood board I mounted on the banister. There’s just enough space to stand between the track and the straircase, but I made a “saloon door” – not shown on any picture - to prevent people from falling over backwards.















De lange uitlopers rechts konden maar net op de gegeven ruimte (achter onze sauna langs), maar geven mooi de gelegenheid de auto's even lekker op gang te laten komen - het langste rechte eind is toch maar liefst 3.325 meter. Er is net voldoende ruimte om er langs te lopen. Helemaal op het eind is nog net ruimte voor de opslag van een logeerbed.

The long straights on the right-hands side runs behind our sauna, also with just sufficient space to allow for marshalling. The longest straight is 3.325 meters (10.9 feet), which gives the cars the opportunity to rev up. Behind the fencing our spare bed is stored.




















Omdat ik ooit met twee startsets begonnen ben heb ik ook twee power supplies. Bij een ervan heb ik wat draadjes omgewisseld, zodat ik nu door simpel vervangen van de power supply de rijrichting kan veranderen. Dat doe ik ongeveer eens in de drie maand. Ik was de originele Scalextric controllers al snel beu (stinken als ze warm worden en slijten erg snel) en heb nu Parma Economy's in gebruik. Gewoon de draden -inclusief de pluggen -van de Scalextric controllers afgeknipt en aan de Parma's gesoldeerd. Werkt prima.

Because I started off with the purchase of two start sets I’m happy to own two transformers, but also powersupplies, one of which was reverse-wired, enabling me to change the direction by interchanging these powersupplies. I do that about every three months.
The original Scalextric controllers had a somewhat dissapointing quality, so I bought a couple of Parma Economy controllers. I cut off the wires from the Scalextric controllers and soldered them to the Parma controllers. Works absolutely flawless.

De ondergrond bestaat uit 9 mm MDF platen, ondersteund door een inklapbare balkenconstructie. Eerst dacht ik nog dat ik de baan niet permanent kon laten staan, vandaar inklapbaar. Inmiddels staat ie al weer een jaar. Op de platen ligt grastapijt. Een snelle manier om een rustig beeld te krijgen en dempt het geluid ook nog. Het enige lastige is dat we nu om bij de bergruimtes te komen onder de baan door moeten kruipen. Ik heb een mooi lang stuk gordijn op de kop getikt dat nu helemaal om de zichtbare kant van de baan hangt. Ziet er gelijk veel netter uit en creeert extra bergruimte onder de baan.
Een paar kasten (gekocht bij groot Zweeds meubelbedrijf) van 15 Euri per stuk om wat spullen in te zetten en het lijkt zo al heel wat.

The tables consists 9 mm MDF sheets, supported by a wooden construction of 2x3” beams. Initially I expected I would have to dismantle the track every few weeks, which is why the constructions is easy to disassemble. In the mean time the track is up already for over 1 ½ year now. The MDF sheets are covered with “artificial” gras. Looks good and reduces noise. Fortunately I layed my hands of a long bit of curtain which hides the contstruction. As the table makes it hard to reach some storage space on the sides of my attic, having the curtain creates some additional room for storage.

I bought a couple of cheap bookcases – with a wellknow Swedish company – at 15 Euros each. Makes the whole entourage look quite a bit better.



Op de werkbank, die er al stond, heb ik een "service-station" gemaakt, voor het verzorgen van de bandjes en het smeren etc. On the - already present - workbench I made a "service-station" .



Belangrijkste is echter dat ik een echtgenote heb die het allemaal maar goed vindt en die het niet te veel moeite vindt om dagelijks langs de baan te moeten manoevreren met manden met was. Ze racet overigens soms ook mee en is een serieuze tegenstander - zie ook het filmpje.

Most important “feature” of my track is that my dear wife allows me to have this hobby and sees no problems in having to manoeuvre along the track with our laundry. Even better: she occasionally races too and I must admit she’s a serious competitor, which you can see in the movie.

Thema (als je dat kinderachtig vindt moet je dit gewoon overslaan)
Als ex-modelspoorbouwer (wel lang geleden hoor), wil je toch graag denken in termen van een thema.
Ik stel mij daarom voor dat mijn baan een bedrijf voorstelt - TwentTrack - waar je race lessen kan nemen of gewoon je stuurmanskunst kan verbeteren. Bijvoorbeeld in een rally auto (Renault Megane, Ford Focus, BMW mini), een sportwagen (Porsche Boxter, Caterham 7)) of in een DTM auto (Opel Vectra V8, Mercedes AMG). Voor sliplessen kan je ook terecht - de Nissan 350 drift wordt daarvoor gebruikt.

Af en toe worden er autosport evenementen georganiseerd - ter promotie van de sport- want eigenlijk is een baan van een halve kilometer wat te kort. Op zulke dagen wordt er een heuse pacecar geregeld (Scalextric Mercedes Challenger) en is er een dokter aanwezig (die gebruikt de Audit TT, die nog voorzien moet worden van knipperlichten en een sirene).
Met het oog op dat soort evenementen is er ook een snackbar is en een timing office (zie post over gebouwen). Op het pitgebouw is er om dezelfde redenen ook een faciliteit voor het uitreiken van de prijzen.

Een enkele keer is er ook een concours d'elegance waar dan classics op het terrein worden tentoongesteld en in parade rondrijden: oude formule 1 auto's, Ford GT40, Ferrari 330 of, de hobby van de eigenaar: Corvettes in verschillende uitvoeringen.
Die eigenaar heeft ook wat oude LeMans auto's (Porsche 962, Porsche 911, Dallara's) weten te bemachtigen en zelfs een paar Toyota Supra's uit Japan geimporteerd.

Ook kunnen bedrijven hun klanten een leuke dag bezorgen waarbij er b.v. de gelegenheid om eens in een ex-IndyCar of NasCar of een andere, uit Amerika geimporteerde dikke bak te rijden (Chevrolet Camero, Ford GT of de Ford Torino in Starsky en Hutch uitdossing). Een stel TVR Tuscan's als europees alternatief.

Theme:
Some people might find this “childish” but being an ex modelrailroader I felt the need to think of (or is it dreaming) a theme. If you feel it's not your cup of tea, just skip this part

So what I imagine is this:
My track is a small company that gives racingschools and courses to improve your driving. The company owns a range of cars for various purposes: Renault Megane, Ford Focus, BMW mini, a few sportscars (Porsche Boxter, Caterham 7)) and some DTM cars(Opel Vectra V8, Mercedes AMG).
For slipping courses a Nissan 350 drift is used.
Occasionally some motoring events are organised – not really races, because a 500 meter (just over a quarter of a mile) is to short for that. The purpose of these events is promote the company and the sport.

For such events a real pacecar is rented (Scalextric Mercedes Challenger) and ofcourse a paramedic is present, using the Audit TT, which still needs to be tooled up with lights and a horn.

For the visiting “crowds” there’s a snackcounter in the same building that houses the
timing office. Also for using during these events there’s a facility to cheer the winners.

Everty now and then there’s a show for classics or a concours d'elegance.
There will be static displays and parades of an old Formula 1 car (Polystil), Ford GT40, Ferrari 330 or, the particular interest of the owner: Corvettes in various ages and liveries. That owner also managed to lay his hands on some LeMans cars (Porsche 962, Porsche 911, Dallara's) and some Japanese GT cars, like Toyota Supra's and Nissan Skyline.
Sometimes companies rent the track and it’s facilities to entertain their customers. They can enjoy a drive and an Indy Cars or NasCar (unique in Europe), or some other USA classic (Chevrolet Camero, Ford GT or even the Ford Torino in Starsky en Hutch livery). Lately some Dodge Vipers are added to the collection.

A few TVR Tuscan's to complete the pack.

Anyway: the theme allows for expansion of the track, not only with cars but also with some scenery.

Al met al een goede smoes om allerlei verschillende auto's te hebben aanleidingen om dingetjes te bouwen. Er moet nog wel het nodige gemaakt worden, zoals picknictafels, parasols, bomen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Toch leuk om met z'n tweetjes te reacen dat doen we bij ons thuis ook veel leuker dan uren te versleiten aan die suffe tv ikj wens julie dan ook nog veel reace plezier
Ed