woensdag 20 december 2006

Schakeling houten baantje

Voor R.ubs en de rest.

Ik ben geen technicus, dus onderstaande uitleg dan maar op mijn eigen manier. Als het niet duidelijk genoeg is dan hoor ik het wel.

Dit is het bovenaanzicht van de kruising. Je ziet dat het kopertape via kleine gleufjes naar onder is geleid. De gleufjes zijn wat volgelopen met verf, maar daardoor blijft de boel lekker goed zitten.



Dan de onderkant.



De linker foto toont het gehele kopertapeplakwerk waarmee de doorverbinding voor de kruising is gemaakt. Je kan met kopertape verbindingen maken, zoals hier maar ervaring leert dan op den duur de lijm toch een hogere weerstand oplevert of dat er zelfs helemaal geen contact meer is. Solderen is dus beter. Daarom heb ik in tweede instantie een "brug" gemaakt door draadjes op de kopertape te solderen (rechter foto). Solderen op die kopertape gaat gemakkelijk, want daar is het tenslotte eigenlijk voor gemaakt (tiffany lampen). Bovenaan de aansluiting van de draden die naar de jack (6.3 mm stereo (!) - foto onder) lopen.

Dit is het aansluitschema:



Ik heb voor mijn Scalextricbaan Parma's aangepast door de draden van de originele (al snel versleten) Scalextric regelaars af te knippen en die aan de Parma's te solderen. Die kleine plugjes kunnen niet rechtstreeks in de 6.3 mm jack. Ik gebruik daarvoor een adapterplug. (zie foto)



Ook handig als je met je eigen regelaar bij iemand wilt gaan racen op een Nincobaan (die met 6.3 mm pluggen werkt).

Als voeding gebruik ik een (25 jaar oud type) Fleischmann modeltreintrafo. Voordeel is dat je de spanning kan varieren en eenvoudig van rijrichting kunt veranderen.

Geen opmerkingen: