Deze keer de Scalextric TVR Tuscan 400R, waarvan er op TwentTrack twee in gebruik zijn...plus twee die netjes wachten op ingebruikname, nog keurig in de originele (startset-) verpakking. Op een van de SLN beurzen een paar jaar geleden waren deze auto's zo belachelijk goedkoop dat ik twee dagen later bij de leverancier gelijk maar een paar "reserve" auto's heb gekocht. Ach, misschien laat ik ze ook wel verpakt en worden ze nog eens iets waard.
De spiegels waren al snel gesneuveld tijdens de strijd die mijn zoon en ik met deze wagens hebben geleverd. Origineel staan de spoilers wat hoger dan nu. Zo hoog, dat bij het kantelen van de wagens in een bocht, deze bleven hangen in de hekken. Na vijf keer lijmen heb ik zomaar wat laten zakken en sindsdien is het geen probleem meer.
Deze "gevreesde" configuratie, met een lange "cardanas" is niet populair. Het is ook wel opletten, want het lager wil er bij crashes wel uitschieten. Dat kost dan tandwielen (zoals onze Vandaal103 het een paar weken geleden nog eens heeft aangetoond). Het beste kan je het rode lager dan ook vastlijmen.
Zonder magneet heeft deze auto behoorlijk extra gewicht nodig, omdat anders het vermogen niet op de baan wordt overgebracht. De wagen stuitert dan en maakt een rotherrie.
Ik heb hier denk ik ongeveer 20 gram ingeplakt voordat het rijgedrag normaal werd. Het totaalgewicht komt op 105 gram.
Het interieur zit "vast" in de carrosserie, hetgeen betekent dat je zes schroeven (in drie verschillende maten) moet losdraaien voordat je de kap - moeizaam - kan verwijderen. Het terugzetten lukt gewoon niet zonder de achterbanden te verwijderen, want er moet flink gewurmd worden om de verlichting op zijn plaats te krijgen. Voor wat betreft deze auto krijgt MJ gelijk: Scalextric houdt hier zeker geen rekening met de behoefte van de sleutelaar.
Het plakkertje is om de gril op zijn plaats te houden.
Het rijden: alleen in de krapste bocht is de timing erg belangrijk, want hij wil beslist rechtdoor, waarschijnlijk door het "enorme" gewicht van de motor voorin.
Zelfs het met nagellak griploos maken van de voorwielen helpt niet.
De best genoteerde tijd op TwentTrack - maar dan ook echt een eenmalige uitschieter - was 6.7 sec. Bij serieuze ritten is 7.2 of 7.3 seconden normaal voor een rondje.
4 opmerkingen:
Leuk stukkie Henk!
Wat apart dat de motor voorin ligt zeg. volgens mij zijn deze wagens er ook als sidewinder geweest. De paarse tvr bijvoorbeeld.
Dat heet 'sleutelen voor gevorderden' Henk. Scalextric gaat uit van mensen met kennis om deze slotcar de baas te kunnen, echt iets voor MJ dus ;-)
Vuurvechter: Naast Scalextric heeft ook Fly meedere modellen met de krachtbron voorin, zoals de Marcossen, Beemers en Alfa 147's. Waardeloos te tunen en net wat Henk schreef: veel lood om achter grip te krijgen.....
Een reactie posten