zondag 24 augustus 2008

Slot.it kwaliteit........

Inderdaad, maar weer eens een aanhef met een rij puntjes - cynisch bedoeld dus.

Ik had nogal uitgekeken naar deze Alfa 33/3, maar het plezier van de aanschaf werd wel een beetje vergald.



Je mag toch verwachten dat een slotcar die, in de handel aangeboden wordt voor prijzen tussen de 44 en de 52 euri (in goeie ouwe guldens: 100 piek!), goed in elkaar zit.

Ik vrees dat dat helaas niet helemaal klopt - bij mij al voor de derde keer (Porsche 962, Ferrari 312)

Het lukte me - zo uit de doos - niet om ook maar een volle ronde te rijden.

Allereerst liepen het tandwiel en het rechterwiel aan tegen het chassis.

Dat werd verholpen door ringetjes te plaatsen.



Vervolgens bleef de auto in sommige bochten ineens als een blok staan.

De oorzaak: deze spaghetti:



Ik zwijg er verder maar over dat de banden niet een fatsoenlijk om de velgen zaten met als gevolg een "dansende" auto.

In plaats van de twee "gratis" extra S1 bandjes zou slot.it er goed aan doen de eindcontrole van het product wat te verbeteren.

Na het verhelpen van de problemen blijkt het een prima slotcar te zijn, die gemakkelijk te tunen is om zonder magneet te rijden.

Zo heb ik de gewichtsverdeling gedaan:



Na een paar keer de bandjes - uiteraard met behulp van fietspoetsolie - geschuurd te hebben rolden de een hoge 5.9/lage 6.0 er uit.

Kiek maar!

12 opmerkingen:

Firefighter zei

Mooie wagen, maar ik heb al meer gelezen dat niet iedereen tevreden is over deze wagen. Toch blijft het een leuk ding om te zien.

Dikke Leo zei

Dit komt mij ook bekend voor. iemand die ik ken heeft hem ook gehad en alweer verkocht. Ook de Ferrari heeft (had) het zelfde, het tandwiel omdraaien werkt perfect als je het pignon ook iets verzet. De sleperdraden moeten bij voorkeur naar de neus wijzen om de lasten te verlichten. Afgelopen vrijdag bij Speedtrack zag ik nog een Alfa erg goed rond gaan volgens de classicregels, daar had ik mijn handen aan vol om die bij te houden met de Ferrari.

BK-Racing zei

@Dikke Leo,
Als je met die bekende Willem S bedoelt dan heb ik die Alfa dus gekocht via Scrapitz. Zal mij benieuwen of het een kat in zak is of dat echt wel iets is. Zal allemaal wel wat meevallen denk ik maar.
@HenkG, ik heb je weblog nog eens gelzen over die Gulf Caterham, kan je daar nog eens een Topic aan wijden tesamen met die nieuwe Lotus. Ik vind dat erg leuk spul.

Danny zei

Na het verhelpen van de problemen blijkt het een prima slotcar te zijn, die gemakkelijk te tunen is om zonder magneet te rijden.

Wat toch een positief rapport is na het verhelpen van de kleine mankementjes weliswaar, besluit ik uit je relaas. Tof.

John zei

Met de onderdelen van Slot.it is weinig mis, alleen de manier waarop ze er in China auto's mee in elkaar zetten is voor verbetering vatbaar. Ik ben er ook nog nooit eentje tegengekomen met een recht chassis.
Mijn Alfa had een slechte motor. Na een paar rondjes liep hij vast en veroorzaakte een kortsluiting die de zekering van mijn regelaar doorbrandde. De motor was garantie, maar het blijft irritant.

PorscheHarry zei

Ah, BK-Racing was me toch voor in de besluitvorming. Ik zag 'm staan op marktplaats, maar twijfelde (te lang).
@HenkG: Ik heb bij sidewinders het kroonwiel (zoals Dikke Leo ook aangeeft) altijd met het smalle deel naar het chassis gericht ivm voorkomen aanlopen.
Die chinezen waren gewoon te druk met de Olympische Spelen.

Dikke Leo zei

Ik bedoelde met die bekende inderdaad de genoemde die niet genoemd wilde worden omdat BK die auto heeft gekocht. Ik heb er echter alle vertrouwen in dat het niet alleen aan de auto heeft gelegen want met enige inzet is bijna elke Slot-it goed te krijgen.
Dit lukte hem echter niet binnen een half uur en de tijd is krap voor de Classic.

Dikke Leo zei

O ja waar Willem S dan wel mee rijd is weer te lezen op mijn blog.

MJ zei

Ik heb nog geen meter met die Alfa gereden, maar ik zag al wel dat 't één en ander aanliep. Maar het blijft een prachtige wagen!

Ik kan alleen niet meedoen met de Classic Cup, want ik moet voetballen!

HenkG zei

Kortom: de importeur moet misschien eens bij slot.it aankloppen om een betere productkwaliteit te eisen.

Enfin: hij is inderdaad behoorlijk snel - zolang de motor (oranje endbell....) het uithoudt.

Over de Caterham en de Lotus zal ik vast nog wel eens schrijven. Weinig aan te tunen - gewoon racen zoals ze zijn - met die dunne bandjes.

Die Classicrace in Kampen ga ik niet met de Alfa rijden, want die zal iedereen nu wel hebben. Bovendien wil ik hem nog even mooi houden. Ik hou het bij mij Ferrari 312.

Ik hoop weer een paar onbekende bekenden de hand te kunnen drukken.

FRANK103 zei

Ach, ik heb een vergelijkbare Sloter Ferrari en daar heb ik ook maar 1 keer leuk mee gereden (bij Steffer). Als de collectie uitbreid heb je er vaker miskopen tussen zitten!

Willem S zei

Hee Henk ook ik ben samen met Leo van de party ;-)