zondag 4 januari 2009

Ervaringen met de slot.it regelaar (deel 2)

Deze "aflevering"  gaat over de groen omrandde "Power Trim" knop en bevat ook nog een tip voor het gebruik van de dipswitches. De functie van de dipswitches wordt in een volgend deel beschreven.

De Power Trim knop
Mijn ervaring is dat dit een heel fraaie functie is, maar ook dat het moelijk onder woorden is te brengen hoe het werkt. Toch een poging, maar ook een filmpje als voorbeeld.

Waar gaat het om?
Je kan zeggen dat de acceleratie van een slotcar afhangt van de snelheid waarmee de trigger wordt ingedrukt (dat kan bij deze regelaar op verschillende manieren worden ingesteld, maar daarover later).  

Iedere slotracer weet dat het vaak lastig is om deze "knijpsnelheid" constant te krijgen. Vooral bij de acceleratie vanuit de bochten, waarbij "te hard/abrupt optrekken" het uit het slot schieten tot gevolg kan hebben. Alleen met veel oefening en ervaring (of met talent - zoals Gait....zucht) is dit onder controle te brengen.

Met de Power Trim knop kan je de mate van "abruptheid" instellen. Dat wil zeggen dat de stroomtoevoer naar de auto meer of minder plotseling kan worden ingesteld. 

Zou je bij het uitaccelereren de trigger te snel  induwen, waardoor je auto eruit vliegt, dan kan je met de Power Trim ervoor zorgen dat, hoewel je te snel knijpt,  die auto erin blijft. Deze functie zorgt er namelijk voor dat de toename van de naar de auto gevoerde spanning wat "gladder" verloopt.

Praktijk: zou je met een auto moeite hebben de accelleratie in toom te houden, dan  kan je dus de mater van acceleren regelen met deze knop regelen. 

Hieronder twee voorbeelden, nl. het gebruik bij het uitaccelereren en bij het powersliden. Zet ook het geluid aan, dan kan je goed horen wanneer er op het gas gegaan wordt.

(Het filmpje moest ik via PhotoBucket laten lopen, want helaas laat Blogger me hier in de steek.  Ik zal later nog eens proberen de file te uploaden)

Dan de tip over de dipswitches:

Het blokje met hierin de dipswitches (waarom overigens dipswitches en niet iets degelijks en gebruiksvriendelijker is mij een raadsel) heeft aan de zijkant twee messing contacten.
Zou je deze dipswitches omzetten met een klein schroevendraaiertje of met b.v. een paperclip, dan bestaat de kans dat je kortsluiting maakt, zeker als je ook nog een net de trigger hebt ingedrukt.
Bedien daarom de dipswitches nooit met iets van metaal.
Dit staat overigens niet in de gebruiksaanwijzing, maar als ervaren "handleidingfotograaf" wist ik dit toevallig.
Vaklieden gebruiken vaak een speciaal gereedschapje van kunststof - misschien te koop bij een electronicawinkel? 

Maar het kan ook zo: knip de watjes van een wattenstaafje (mag ook na het schoonmaken van de oren ....)



en zet hiermee de dips om, als hieronder getoond



Graag weer commentaar of eventuele verbeteringen.

4 opmerkingen:

PorscheHarry zei

Het filmpje zegt genoeg Henk. Het systeem lijkt een beetje op het Elektronisches Stabilitätsprogramm (ESP) zoals bij 1:1 auto's

Danny zei

Het filmpje is heel duidelijk en goed gemonteerd, een soort van anti-spin knop.Hiermee win je al enkele tienden van een seconde.
Laat de andere knopjes maar komen.
Danny

Dikke Leo zei

Deze knop is wel de op 1 na belangrijkste na de rem.
Supergoed uitgelegd en laten zien met het filmpje.

Gordini zei

Net zoals de handleiding van Slot.it zegt "tracion control"
Ik pruts nu ook al enkele maanden met de "haardroger" (interne codenaam bij Slot.it) en wil niet meer terug naar mijn oude Parma's.
Mooi verwoord ook, want van de Engelsche uitleg... ik heb die nu al een dozijn keren gelezen, en nog begrijp ik niet alles.

Greetz Gordini