zondag 11 januari 2009

Ervaringen met de slot.it regelaar (3)

Waar ben ik aan begonnen? Niet overdreven veel belangstelling.....
Toch maak ik het af.

Het gaat deze (laatste)  aflevering over de Remknoppen, de Curve/Max knop en de dipswitches.

Helaas zijn twee van deze ontwerpen moeilijk te visualiseren. Of je zou het moeten doen met twee videocamera's: één gericht op de hand met regelaar en één op de rijdende auto. Vervolgens in één beeld de gesynchroniseerde beelden weergeven. Maar zulke mooie spulletjes heb ik dus niet en daarom moet ik nu proberen het met woorden uit te leggen. Even doorbijten....

De Curve/Max (CM) knop (lichtblauw omrand):

In de LIN modus en de CRV mode is de werking verschillend, maar - in de praktijk is het effect praktisch gelijk.

In de Lineaire gebruikstoestand regel je met deze knop het maximum voltage dat bereikt wordt op het moment dat de trigger 99% is ingedrukt.
Dat wil zeggen dat je effectief in een "technisch" deel van je baan op een lager voltage kan rijden dan op het rechte stuk. Op het rechte stuk ga je gewoonlijk vol gas dus met de regelaar op 100%.
Een lager voltage betekent dus dat je de auto gemakkelijker kan regelen. Hoe lager de stand, hoe groter het verschil in rijspanning* tussen 99% en 100%.

Praktijk: zet je deze knop in deze modus in een lage stand dan heb je het gevoel dat je de trigger verder moet induwen dan in een hogere stand, oftewel: afhankelijk van de stand van de knop regel ik de auto met kleine variaties in de lagere triggerposities (trigger een klein beetje ingedrukt) of met grotere variaties in hoger triggerposities (trigger ver ingedrukt). 

In de Curve modus regel je met deze knop hoever je de trigger moet indrukken om het maximum te bereiken. Slot.it noemt dat de response. Ik hoor in slotrace kringen ook wel de term "aggressie". 
In de praktijk heb je ook hier hetzelfde gevoel als in de lineaire stand (zie boven).
Dit gevoel wordt echter ook nog beinvloed door de stand van de dipswitches.

Let op: deze knop gebruik je nog voor twee dingen meer - zie onder.

De dipswitches
In de lineaire modus moeten de dipswitches NIET op de stand "0,0" staan (beide knopjes bovenaan) om de CM knop als boven beschreven te gebruiken. 

Zet je de dipswitches WEL op de stand "0,0", dan gaat de CM knop werken als potmeter, dwz dan kan je de rijspanning hier mee regelen. Nuttig als je een beginner of kinderen wilt laten rijden.

In de curve modus regel je met de dipswitches welk percentage van het maximum "vermogen" bereikt wordt in de middenpositie van de trigger. 
- 0,0 (beide knopjes bovenaan) is 35%
- 1,0 (linker onder, rechter boven) is 45%
- 0, 1 (linker boven, rechter onder) is 55%
- 1, 2 (beide knopjes onderaan) is 65%

De praktijk is dat je hiermee een soort "grofinstelling" doet voor de curve/max knop.
Tip: gebruik bij "felle" motoren, zoals de slot.it met oranje end-bell, de NC-6, of by Fly-Racing motoren de lagere standen. Bij "luie" motoren zoals die in de Scalextric auto's de hogere standen.

De Rem (Brake) knop:

Eigenlijk moet je dit de "remverminderingsknop" noemen: de maximum remwerking hangt vooral af van de motor en de weerstand van de regelaar (plus nog wat andere wrijvingsfactoren). Met een knop als deze kan je nooit de remkracht verbeteren, alleen maar verminderen. Overigens is de remwerking van al mijn slotcars bij gebruik van de slot.it regelaar aanzienlijk beter dan bij gebruik van de Parma's.

De remknop werkt verschillend bij linksom of rechtsom draaien.

De stand "0" (12 uur) is de remwerking minimaal . 
In de "fixed" functie, dus bij rechtsom draaien:  hoe verder je de knop naar rechts draait, hoe meer/harder de auto remt.

Waarom wil je dat de auto minder hard remt? 
Omdat je de auto dan gemakkelijker in de bochten kan laten "doorlopen"  en daarom niet meer vanuit een lage snelheid hoeft te acceleren. Het voelt dan alsof je vloeiender rijdt en dat is wat de slotracer wil. Het uitacceleren wordt gemakkelijker omdat je direct vol op het gas kan.
Als je op maximale remkracht rijdt dan is het zoeken naar het juiste rempunt om vloeiend te rijden lastig. Kijk (en luister) maar naar het eerste deel van het filmpje.

In het tweede deel van het filmpje heb ik de "fixed" of "normale" remmodus gebruikt.
Dat gaat al een stuk vloeiender zoals je ziet
Ben je echter te laat met remmen, dan schiet je auto door en is er geen redden meer aan. Of het moet met de handbrake of singleshot en set brake knoppen"  zijn - wie reageert er zo snel? Daar doorschieten heb ik overigens niet gedemonstreerd in het filmpje om voor de hand liggende redenen.

In het derde stuk heb ik "sweep" - knop linksom. Hier zit de maximale remkracht onderaan de knop. 
Hoe werkt dit? Bij loslaten van de trigger gaat de coureur - de regelaar natuurlijk -  eerst vol op de rem en laat vervolgens de rem weer geleidelijk los. Bij de knop in de stand bijna bovenaan - dus ietsje linksom gedraaid - is de "loslaattijd" 1.7 seconden. Even zoeken wat het beste punt is voor de lengte van je rechte stuk levert vervolgens hetzelfde resultaat op als met de "normale" rem, maar je "slordigheden" worden niet zo zwaar bestraft. Immers de auto is al flink afgeremd. De eerste keren dat je het effect ziet lijkt het dat je auto wilt doorschieten. 
Voor je gevoel rij je dus relaxter en is je rempunt minder kritisch.




Rest nog de uitleg van de drie andere remknoppen.
De functie van de handbrake niet zo duidelijk als het lijkt. De werking hangt af van de stand van de "Brake" knop. Indrukken tijdens het rijden betekent dus niet dat je 100% remt. Heb je de remwerking verminderd dan werkt de Handbrake dienovereenkomstig. 

Wil je wel 100% remmen, gebruik dan de onderste van de twee driehoekige knoppen.
Deze knop "overruled" (weet zo gauw geen beter Nederlands woord) de instellingen van de "Brake" knop.

De Handbrak is wel handig bij "start onder spanning" want je kan volgas vertrekken en reageren door de knop los te laten.

Rest nog de bovenste van de twee driehoekige knoppen: Ook deze "overruled" de instellingen van de "Brake" knop. Druk je deze knop in, terwijl je rijdt, dan zal bij de volgende keer dat je de trigger op "0" zet (dus loslaat) de remwerking 100% zijn. 
Praktijk: stel, in je circuit kan je met een bepaalde remvermindering prima uit de voeten in alle bochten op één na. Voor die ene bocht zou je 100% moeten remmen. Je kan dan in een baanvak waarin je niet remt, en al een eind voor die bocht deze knop indrukken. Pas op het moment dat je je rempunt bereikt gaat de knop werken.
Volgens mij heb je hier op een klein of bochtig circuit niet zoveel aan. Wel op een ruim opgezette baan, zoals b.v. Sliptstream. Wie laat dit even weten?

Dan de "Ghost" modus:

Het lijkt erop dat er een foutje in de gebruiksaanwijzing staat, nl. dat je deze modus moet activeren in de CRV modus. Bij mijn beide regelaars blijkt dat dit niet correct is, maar dat dit dus moet in de LIN modus.

Wat doet deze functie? Je kan een auto "zelfstandig" rondjes laten rijden  op een constante snelheid. Leuk om het inhalen de oefenen, of om een auto warm te laten draaien.

Hoe activeer je deze functie? Eerst de CM knop op "0" - vooral wanneer je de auto op de baan hebt staan. 
Vervolgens de  "Handbrake"  en de twee driehoekige knoppen gelijktijdig ingedrukt houden.
Met deze drie knoppen ingedrukt, snel de trigger naar maximum trekken.
Hierop beginnen twee leds te knipperen. Met de CM knop kan je nu de snelheid van de auto regelen.


Ik heb nog nooit op een digitale slotracebaan gereden, dus de functie van de twee lane change knoppen kan ik niet beschrijven. Misschien ooit nog eens.

PFFFFF. Hoop geklets, sorry, maar het kan niet anders...ik ga nou weer lekker racen.

*rijspanning is eigenlijk altijd 100%. De regelaar werkt met puls modulatie, hetgeen betekent dat er stroomstootjes naar de motor worden gevoerd: hoe verder de trekker is ingeduwd, hoe meer stroomstootjes per tijdseenheid. Het effect is echter hetzelfde als een variabele rijspanning.

13 opmerkingen:

BK-Racing zei

Ik vind het een prima verhaal (in delen) en heb het met grote interesse gevolgd. Een tijdje geleden heb ik een scalextric digital baan gehad en de beschrijving van de handbrake lijkt op de brake functie van de digitale regelaar. Je kunt de brake knop vasthouden, daarna gas erop, daarna de brake knop loslaten en de wagen komt gierend los van zijn plek. Momenteel heb ik een parma economy regelaar zonder remfunctie ! Helaas.
Ik zit nu dus te twijfelen over zo'n slot-it want dat lijkt toch een hele vooruitgang tov Parma.

JeeWee zei

Zeer interessant voor mensen die zo'n regelaar hebben of nog zullen kopen. Deze serie zal later nog veel gelezen worden door mensen die zo'n ding dan net hebben gekocht.
Ik ben benieuwd of je nu snellere rondetijden behaalt?

Anoniem zei

weer een mooie uitleg henk maar wat dat in halen betreft kom ik wel weer eens gauw lang hoop dinsdag de bandjes binnen te hebben
kunnen we die testen en afstand racen

HenkG zei

@ BK en JeeWee.

Voor mij is de slot.it regelaar beslist een grote vooruitgang:
- de rondetijden zijn verbeterd
- onhandelbare auto's - vaak door een te felle motor - zijn nu een genot om mee te rijden
- het inzicht in wat de auto's doen is verbeterd, waardoor ik effectiever kan tunen

Alleen, tegen Gait uut Delden helpen ze niets... hij heeft 'traction control' in zijn vingers...

Scrapitz zei

Is het een mogelijkheid om het veraah even te mailen naar mij en dat ik hem dan op de site van slotraceclub de bunker plaats ?

Danny zei

Ik heb nog enkele vraagjes Henk:
Welk is de minimum spanning waarop de regelaar het nog steeds doet?
De sweep stand is dit iets wat een verbetering is want dit is iets waar de slot.it regelaar toch uniek maakt volgens mij.
De trekweerstand aan de trigger, hoe voelt die aan?

FRANK103 zei

Ik ga jouw verhaal printen en meenemen naar MTRC en het dan eens uitproberen. Zelf gebruik ik de regelaar steeds op lineair om niet alle functies van de knoppen te hoeven bestuderen, als grap werd trouwens de dipswitches van de tegenstanders al eens omgezet. Weten ze ook eens hoe het is om achteraan te rijden (zonder vermogen).

Unknown zei

"De remknop werkt verschillend bij linksom of rechtsom draaien.

De stand "0" (12 uur) is neutraal/ In deze stand is de remwerking maximaal."

Dat is niet helemaal correct, in de stand 0 heb je echt helemaal geen remwerking. Verder een meer dan helder en duidelijk verhaal, ik heb de kaartjes al bij Speedtrack zien opduiken :-)

Groetjes en hopelijk tot gauw in het altijd zo gezellige Kampen...

Jan

HenkG zei

Voor degenen die dat gevraagd hebben: ik zal het hele verhaal netjes opmaken en een PDF opsturen cq beschikbaar maken. Geef me effe de tijd, want het moet tussen de jaarvergaderingen in.

@ Jan: bedankt voor je correctie: is inmiddels doorgevoerd. En uiteraard tot ziens. Ik wil de regelaar ook wel eens op een "echte" racebaan proberen.
Leuk om te horen dat de briefjes gebruikt worden.

HenkG zei

@ Danny: ik kom zo gauw mogelijk terug op je vraag over de minimum spanning. De trigger is supersoepel, want deze heeft alleen weerstand van het veertje.

Danny zei

Okee Henk doe maar rustig aan, ik zou evt eentje kopen, maar ik rij op 9 Volt en zou graag weten of hij het dan nog doet.

HenkG zei

@ Danny: volgens de gebruiksaanwijzing werkt de regelaar van 9 tot 18 Volt. Ik heb een testje met een paar auto's gedaan op 8.9 Volt. Geen enkel probleem.

Ger zei

Henk,
Sinds afgelopen zaterdag aan het sleutelen met de digitale versie van de regelaar, uiteraard met behulp van deze prima handleiding!!!

Bedankt,
Ger/Digislot