vrijdag 16 januari 2009

Net niet af....

Er zijn mooie slotrace spulletjes te koop op het moment. Daarbij mag zeker gezegd worden dat Ninco de laatste tijd echt iets heeft toegevoegd. Kijk maar eens naar de nieuwe ProRace spullen. Vooral de polycarbonaat (lexan) chassis zijn een verademing, zoals ik al beschreef  in mijn post over de Mirakelse Moslers en de beschrijving van de LeyJun Lightened Mosler die je onder deze link kan vinden.

Een reden voor mij om nog een paar auto's te upgraden, waaronder de Nupel Porsche 997. En daar kom je dan een probleempje tegen: het gaatje voor het schroefje waar de motor mee vastgezet kan worden zit niet op de goede plaats. De motor in de goede stand draaien kan natuurlijk, maar daarmee komen de electrische aansluitingen in de knel.



Dus toch maar het gaatje wat "opschuiven" door met een draaiend boortje iets opzij te bewegen.
Motortje weer vast...maar of het betrouwbaar is? 



Dan maar even het lijmpistool erlangs. Zou toch niet nodig moeten zijn!



Al met al toch wel een verbetering in prestaties. Qua tijd (voorheen met pijn een 6.6 en nu "routinematig" 6 punt drietjes) en een veel betere beheersbaarheid.



Ook kwam ik deze tegen - in de vorm van een bouwpakket:



Twee "mennekes" dus duidelijk een rallyauto - dus, ondanks het lexan interieur ietsje zwaarder van boven.

 

En daarom maar wat extra lood om het zwaartepunt te verlagen:



Op de baan ermee - maar dat valt tegen...het lijkt wel of er iets aanloopt. Nagekeken en, jawel hoor. De bandjes lopen aan tegen stukken van het lexan interieur. Hier al weggeknipt - stom, ik had eerst een foto moeten maken - maar het is nu ook wel duidelijk denk ik.


OK, da's verholpen. Maarrr....  nog wat probleempjes. De auto heeft sterk neiging om rechtuit te willen in de bochten en vliegt wel erg gemakkelijk uit het slot, waarbij de voorwielen heftig na-draaien.
Eigenlijk geen wonder. Want wie verzint het nou om voorop een slotcar "lucht"velgen met hierop ProRace bandjes te zetten? Dat is vragen om moeilijkheden. 

Dan maar wat ruimte gemaakt voor de as, door wat kunsstof weg te vijlen. Nou doet-ie het prima! 
Echt snel. Lage 6 punt nullen!



Maar, helaas. We zijn er nog niet.
In het pakket zitten de nieuwe "flexschroeven" (dus met de draad niet helemaal tot bovenaan).



Prima idee, maar kijk maar eens hoe "mooi los" de kap over het interieur valt. NIET DUS!
Om de kap te plaatsen moet je die zelfs iets naar buiten trekken. Dus die flexschroeven gaan niet werken. Moet dus nog wat aangebeuren, maar ik ben nog wat voorzichtig hiermee. Het zou namelijk betekenen dat het randje van het chassis (zie foto interieur met lood) moet wegslijpen. Ik ben bang dat het dan gedaan is met de stevigheid.



En dan nog dit:
Deze aan de kant waar de minste druk op komt.



En deze aan de kant waarop in mijn snelste bocht alle druk opkomt.
Resultaat na ongeveer 150 rondjes van 15.45 meter.....



Veel grip dat wel, maar ook zo versleten. En als ze al niet snel versleten zijn, dan gaan ze na verloop van tijd te ruim om de velg zitten. (Bij de ProRace Mosler kon ik na twee avonden de banden vervangen)

Ninco doet enorm z'n best, maar laat hier en daar wat steekjes vallen. 
Errug jammer hoor. Net niet af! Wel op te lossen door slotracers met ervaring, maar  een drempel voor beginners.

Suggesties - naast uiteraard het wegnemen van de echte fouten (aanlopen voorwielen en de gaatjes op de goede plaats).
- Voorbanden zonder grip en niet op luchtvelgen
- Verticale speling voor de vooras inbouwen
- Banden met veel grip, maar minder slijtage gevoelig (de nieuwe slot.it P6 is een goed voorbeeld)

ennuh - beetje flauw om in een bouwpakket precies genoeg schroefjes te stoppen en ook geen inserts voor de velgen.

7 opmerkingen:

PorscheHarry zei

Je rijdt gewoon te hard voor de bandjes :-) Toch had ik wel geprobeerd die motor vast te schroeven met een O-ringetje in het grotere gat of raak je dan de pinion?

HenkG zei

@PorscheHarry: dat moet je me maar eens een keer komen voor doen. Mijn technisch inzicht is zeer minimaal zoals je weet.

gerard zei

henk is het niet handiger om de motor een halfe slag te draaien??

Firefighter zei

Spanjolen en half werk staan bijna synoniem voor elkaar lijkt het soms wel. Noujah bij mijn 1:1 Seat Leon valt het nog wel mee. Die Ferrari is inderdaad een lastige om goed te krijgen.

Danny zei

Vreemd Henk dat je geen klein soldeerboutje hebt, een langer draadje was zo geklaard.
Toch mooi dat je ons laat meegenieten van je tuning perikelen en het betere fotowerk.

Dikke Leo zei

Leuk verhaal, mooie foto's en nuttige info.
Zelf vind ik het niet zo erg dat je nog iets kan doen aan een auto om hem beter te krijgen maar als gaten niet recht tegenover elkaar zitten.?. Jammer en banden die na 1 avond al op zijn terwijl wij met de clubracers op P3 per avond 3000 meter rijden en dan rustig 7 keer dus 21 km en dan zijn ze nog niet op.

gerard zei

maar ze geven wel een mooie racelijn op je baan