woensdag 10 juni 2009

Even opscheppen ...

Op veel thuisbanen zijn er wat onbereikbare plekken. En voor de wat minder lang uitgevallen lieden - waaronder ondergetekende - is het dan wel eens lastig om bij gestrande slotcars te komen. Al sinds een jaartje of vier is bij een goedkope en "actieve" firma deze grijper te koop. Voor slechts 1 Euro vijfennegentig.



Je moet er even mee leren omgaan, dwz. niet bang zijn om flink te knijpen, om te voorkomen dat je speelgoedje er uit valt.


Pak'm bij de achterwielen.



En geen centje pijn.

Soms echter is auto met de knijper wat moeilijker te bereiken. Een bekend slotracer - of diens ouwe heer - had hiervoor een fraaie schep gemaakt. Nu ben ik niet zo handig, maar ik heb af en toe een "brainwave". En zeker toen racemaatje Gait eens zei: "Je zou zo'n taartschep moeten hebben als bij MJ".  Zo gezegd, zo gedaan:



Bezemsteel door midden gezaagd ...



... en met wat tape de taartschep bevestigd. Nog een beetje vilt erop geplakt met spuitlijm om wegglijden te voorkomen.



En zo werkt dat in de praktijk.

Dat brengt mij op de "geschepte" auto. Kenners zien onmiddelijk dat het hier de Riley van "Flyers" betreft. Maar da's toch geen "serieuze" slotcar. Klopt. Zo uit de doos is het doffe ellende. Maar, aangezien ik de laatste tijd wat  "John uut Z neigingen" begin te vertonen (niks mis mee
trouwens), zag ik in deze kar wel mogelijkheden.



Ik zal hier opsommen wat ik heb gedaan:

- originele wielen en de achteras met de kunststof lagers verwijderd.
- de vooras met een schuurpapiertje iets dunner gemaakt zodat hierop slot.it 15x8 wielen passen en op deze wielen 17x10 Z0 (zet nul) banden gemonteerd. De as moest zo'n 3 mm worden ingekort zodat de wielen binnen de wielkassen passen.
- slot.it achteras - ong. 5 mm ingekort en hierop 17x8 wielen, met P6 20x11 banden. 
- lagers (van HobbySlot) vastgelijmd, omdat ze toch wat ruim zaten.
- op de as het gele 28 tands kroonwiel. Om deze niet over de bodem te laten schuren, moest daartoe een klein gaatje in de bodem worden gemaakt. Omdat ik geen vaste hand heb werd het bij mij een groot gat, maar functioneel maakt dat niet uit:



- op de motor, waar het wikkel van werd verwijderd om de lijm uit het lijmpistool goed te laten "pakken", werd een 9 tands pinion gemonteerd.
- voorin werden diverse hobbels weggedremeld zodat er plaast kwam voor een plak lood van ong. 12 gram. Na een proefritje nog 5 gram aan weerszijden van de motor gemonteerd.
- zwarte inserts in de wielen en klaar is de Riley. 

En wat een machtig karretje - na een tweetal vijfminutenraces tegen mijzelf rolde er zo even een 6.1 sec. uit de klok.



Daarmee is deze maar liefst 3/10 sneller dan de Sideways Riley die ik onlangs heb aangeschaft.


De grijze had overigens origineel een slot.it motor met oranje end bell - een exemplaar met geen enkele remkracht, maar een aggressie waar ik niet mee kon omgaan. Zelfs niet met behulp van de slot.it regelaar. 

Hier een foto van de onderkant, waaraan je niet alleen kan zien dat ik de motor heb vervangen door een iets rustiger exemplaar, maar ook dat de "pod" van deze slotcar gewoon een slot.it is.
Er zaten origineel (denk ik) slot.it P2's op, maar die werden onmiddelijk vervangen door P6-sen en vooraan Z0 banden.


En nou ga ik weer racen. En dat kan ik vanaf nu de hele zomer doen, ook al komt er een hittegolf....


6 opmerkingen:

Anoniem zei

heerlijk een airco tegen burning rubber als er een hittegolf komt kom ik racen en me gezin wil dan ook wel mee (geintje)

BK-Racing zei

De website van Andris doet het niet meer :(
Weet jij meer ?

FRANK103 zei

Staat het koelkastje nu ook al of neemt die sauna nog steeds een boel nuttige ruimte in beslag?

HenkG zei

@Gerard - alleen als er een hittegolf is?

@BK - ik heb geen idee

@Frank103 - die sauna blijft: af en toe wil ik WEL zweten

Danny zei

Handig zo'n groot gat, kan je het kroonwiel terug vast zetten en de pinion smeren :-)
De taartschep is ook handig om op grote buffetten mee te hebben, kan je snel het laatste stuk taart weggraaien als je nog op het einde van de wachtrij staat.

Dikke Leo zei

Een leuk en informatief verslag waarvan ik het idee van de taartschep zeker zal uitproberen. een grijper heb ik al maar soms is grijpen moeilijk.

duidelijke tuning foto's, bedankt ik ga hier zeker iets mee doen.