woensdag 8 juli 2009

Draaibank voor inserts

Een van de dingen die vaak aan de orde komen bij het verbeteren/tunen van slotcars, is het vervangen van de plastic velgen door aluminium velgen. De laatste zijn mooier rond en staan daardoor garant voor een beter contact van de banden met de "weg".

Niet elk merk heeft zijn eigen aluvelgen en al helemaal niet een ruime keuze van compounds voor de banden. Je komt daardoor toch al gauw uit op slot.it of Ninco producten.

Als je echter je auto's niet alleen beter wilt laten rijden, maar er ook nog goed - lees: origineel - wilt laten uitzien, sluit je op het probleem van het zeer beperkte assortiment "wieldoppen", beter bekend als "inserts".

Wat doe je dan? Zelf inserts maken.!

Slotracecollega Porsche Harry heeft dat ook al eens beschreven - zie deze link.
Hij zal wel een vaste hand hebben, maar op de beschreven manier is het mij nooit gelukt. Mijn miniboortje kon het niet aan en ik heb hiervoor ook geen houder.

Daarom naar een betere oplossing gezocht. Misschien een draaibankje? Te duur en geen ruimte. Maanden nadenken en dan "Eureka".
Al een tijdje geleden ruimde ik wat spulletjes op uit mijn modelbotenbouwtijd en een van de dingen die toen boven water kwamen was een elektromotor met vertragingskasten (planeetwielen). Die is prima geschikt om een krachtige aandrijving te leveren bij een niet te hoge snelheid.

Dat leverde onderstaande "contraptie" op:


Techniek:
De vertragingsfactor is 12.
De cardanas wordt gebruikt in modelboten en hiervoor is aan de ene kant met messing busjes - gemaakt van messing buis, verkrijgbaar in de modelbouwwinkels - een verloop naar de 2.38 as gemaakt.
Deze (Scalextric) as loop door twee lagers - de nieuwe 2.38 lagers van Ninco met "smeergaten". Als lagerblok dient het achterstuk van een kapot chassis van Scalextric (voor de geinteresseerden: de betreffende Audi TT had iets te vaak een vlucht in het trapgat gemaakt).

De uiteinden van de Scalextric assen hebben een "ribbeltje". Dat heb ik weggevijld, zodat bij doorvoeren de lagers niet beschadigen.

Als draaigereedschap is een goede vijl of iets dergelijks geschikt. Ik heb ooit op een hobbybeurs dat rode "ding" aangeschaft en dat blijkt goed te werken.

Aan het werk:
Je neemt het plastic wiel waar je een insert van wilt maken en lijmt deze met secondenlijm, en zonodig een stukje toiletpapier als opvulling, op de as. Superprecies komt het immers niet.


En dan draaien maar - de draairichting naar je toe, zodat het gruis naar beneden "valt. De vijl, of grof schuurpapier niet overdreven hard op het wiel drukken. De vijl ondertussen heen en weer bewegen. (Het lijkt nu net of ik hier verstand van heb - en dat klopt ook. Ik heb namelijk enkele jaren als hobby houtdraaien gehad.)


Eerst een beetje "conisch", zodat je het eerst de buitenkant op maat hebt.
Af en toe passen en meten. Hier met de Ninco velg (nieuwe "narrow" 2.38 mm waarop ook slot.it banden passen - maar daarover later).


OK, de buitenkant past.


Dan verder schuren totdat het wiel weer cylindrisch is. Zoals hier met een grof schuursponsje. Sorry, de foto is niet helemaal scherp. Het valt niet mee met links te fotograferen, terwijl je met de andere hand schuurt.


Als het wiel de juiste diameter heeft, met een ijzerzaagje de "insert" van het wiel zagen. Zaag stil houden, wiel laten draaien.



En dan is-ie klaar:


Dit was nog maar een proefstukje: toevallig een type insert dat wel in de handel verkrijgbaar.

Beetje bijwerken en hij past.


De resten van het wiel kunnen worden verwijderd met een zijkniptang (hmm - deze close-up laat zien dat ik een keer een nieuwe tang moet kopen...)


... en het asje afschuren, zodat het volgende wiel past.

6 opmerkingen:

arnaud zei

geweldig stuk gereedschap heb je daar gemaakt.

zelf laast ook geprobeerd alleen met de dremel, ging niet goed.

Anoniem zei

wat je alemaal niet bedenkt met dit weer op een koele zolder
prima vakwerk henk
kan ik er 10 bestellen??

PorscheHarry zei

Erg mooi weergegeven en ik ben het meteen met je eens dat een draaibank veel stabieler is dan uit de losse pols met de boormachine. Kan ik ook 16 inserts bij je ordenen? :-)

Dikke Leo zei

ziet er erg goed uit, ben net bezig geweest met een setje inserts voor een classic (inserts verplicht) en door veel oefenen lukt het nu maar dit lijkt mij echt veel beter.

Zal volgende keer een lading wielen voor je meenemen die je mag doen ;-)

Danny zei

Heb ergens ook nog zulke motoren liggen, zal er zeker aandenken als ik inserts moet maken.
.. en wat vorige hobby's niet al van kennis meebrengen, hé.
Alleen de cursus schapenscheren daar heb ik nog geen toepassing voor gevonden.

HenkG zei

Ik merk het al - ik kan schatrijk worden. Jullie kennen mijn uurtarief toch?