maandag 5 juli 2010

Nieuwe aanwinst

Een nieuwe stukje "speelgoed". Ik heb het al een paar weekjes, maar er moest eerst wat kennis opgedaan worden volgens het motto: "help me to keep my big mouth shut until I know what I'm talking about"!"





















Inmiddels denk ik dat er voldoende van weet om wat kennis door te geven.

Waar gaat het om? Een zg netbook, fungerend als racecomputer. Voor een grote laptop ontbrak het budget, dus dan maar zo'n kleintje. Groot genoeg eigenlijk, maar kan dat zomaar? Na wat studie op het www blijkt dat er zoiets bestaat als een "Serial to USB" adapter.





















En daarmee kan je de DS200 gebruiken als sensor voor het GRATIS down te loaden programma Ultimate Racer. In dit programma is in de hardware setup voorzien dat de DS200 als sensor kan worden gebruikt.















Wel even opletten dat je de kabel - die niet alleen maar een stuk snoer met pluggen blijkt te zijn, maar ook ergens nog iets van een chip herberg - aansluit als de driver het aangeeft. Anders kom je aan het puzzelen. Nadeel van een netbook is dat deze geen CD drive heeft. Maar via kopieeeren naar een USB stick lukt het dan toch. UR30 definieert zelf een COM port. Als de aansluiting is gelukt maar eens proberen.

Je kan het zo mooi maken als je wilt:

Via een helder menu -















- kan je de naam van de rijders en de auto's ingeven. De race kan je instellen zoals je wilt: op een bepaalde tijd, op een bepaald aantal ronden, ga maar door.

Er is ook gedacht aan alleen racen. Je vult dan gewoon in het vakje voor de baan die niet bereden wordt in: "not racing".

Als je de moeite neemt foto's van rijders en auto's te nemen kan je die ook allemaal invoeren in het systeem:
Hier een voorbeeld van een auto:














en hier een voorbeeld van de rijder:















Ik rij meestal 5 minuten races en ik stel de DS200 ook daarop in. Wel de zg time modus veranderen in "off" om een valse start te kunnen registreren. Daartoe moet de auto VOOR de meetbrug worden geplaatst.





















De DS200 op "go" en dan de startknop (geblokte vlaggen) in het programma. Je kan kiezen uit soorten starts zoals b.v. met vijf lampen, evt. met geluiden erbij.


Dit is een "resultaatscherm". Ik ben er nog niet achter wat die tekentjes inhouden, maar dat vind ik nog wel uit.















De DS200 is zelf niet meer belangrijk voor de weergave, maar toch wel gemakkelijk om aan het eind van de race de auto's - via de stop & go box - te stoppen. Dit loopt praktisch synchroon met het UR30 programma.

De resulten kunnen worden opgeslagen en weergegeven cq geanalyseerd worden. Dat ziet er dan b.v. zo uit.














Ietsje naar onder in het scherm een tabelletje waarin zelfs je reactietijd bij de start wordt weergegeven.














Je kan hiermee zeker je racen verbeteren, b.v. hoe constant je rijdt.

Verder bestaat de mogelijkheid om een compleet toernoei te laten managen, met behulp van inbouw van meer sensoren (niet via DS200) allerlei andere raceaspecten na te spelen, zoals b.v. pitstops.
Wellicht daarover later.

6 opmerkingen:

FRANK103 zei

Dat ziet er heel cool uit Henk, gewoon professioneel. Nu de sauna nog verbouwen tot een minibar (je hoeft alleen de deur open te zetten en een minibiertap neer te zetten) en ze kunnen gewoon officiƫle races bij jou op zolder houden!

Anoniem zei

ik heb het al zien werken maar henk het ziet er helemaal top uit en je muis bord is ook mooier nu gelukig geen muis meer onder de auto's

Anoniem zei

Zo Henk dat ziet er profie uit!
Goed bezig!!

Anoniem zei

ik heb het al gezien voorde tijd erg mooi henk je muis houder
gelukig geen muis onder me auto
wel een mooie foto van mij topsport at home
kon niet beter
zag ook snel ergens dat we op punten konden rijden
je moes nog mijn @mail in vullen ?of was dat niet nodig
kan ik thuis nalezen wrom het weer niet ging zo als het moet

JeeWee zei

Dat laatste kun je ook anders zien. Volgens mij kun je de DS Racing op 9999 ronden zetten en de bediening geheel laten verlopen via de pc. Lijkt me sowieso handiger.

Vraagje? Gebruik je het systeem nog wel, of race je meestal gewoon met de tijdwaarneming van DS, dus zonder computer?

HenkG zei

@JeeWee: het op 9999 ronden zetten van de DS leek me eerst ook handiger. Echter, in de registratie wordt het eerste rondje dan steeds een foute waarneming, vandaar mijn keuze het te doen op de omschreven wijze.
Ik gebruik de DS ook nog vaak zonder de computer. De computer - met de gratis (!) UR30 software gebruik ik als ik gasten heb, of om eens te kunnen analyseren waar ik precies problemen heb. Zo heb ik hierdoor al aardig kunnen zien waar concentratieverlies optreed.