zaterdag 9 juni 2007

Auto's op Twenttrack (3 van ?)

Het is eigenlijk te warm om te racen bij mij op zolder en mijn polsen plakken aan tafel bij het computeren, maar er moet maar weer eens een onderwerpje op het blog.....

Al een hele poos geleden, op de tweede SLN beurs die ik bezocht, kwam ik deze BMW mini's tegen. Geen geld verkwanseld aan een duur doosje, maar gewoon, heel praktisch verpakt. Daarom een zeer zacht prijsje (deze 2 voor 30 euremansen!). Gekocht van een engelse "exhibitionist" - of heet een standhouder (of eigenlijk -houdster) niet zo?



Behalve het hardhandig verwijderen van een spiegel en een antenne bij de een en bij de ander door het onhandig oppakken (vergeet niet, ik was nog een beginner) ook de ruitenwisser, is er niets op een ding na niets aan "getuned"**. Eerst maar een paar plaatjes:



Deze blauwe is ook al een keer het trapgat in gekukeld. Daarbij brak er een schroefoog van het rode lichtkanaal binnen in de auto deels af. Bij aandraaien van de schroeven komt de carroserie dan scheef op het chassis te zitten.
Het heeft me maanden gekost om een manier te verzinnen om dit weer te repareren: het ander oog ook afgebroken en een stripje pvc met gaatjes erin geboord er tussen.
Nee, geen foto. Die auto's gaan na opening erg lastig in elkaar en daar heb ik met deze hitte nu even geen zin in.


**Hier, aan de onderzijde, zie je dat er een blauw schoentje zit. Daar is het veertje van verwijderd en dat is dus het enige, maar dan ook wel echt noodzakelijk. Gezien het gewicht van de auto (75 gram) en vermoedelijk de erg korte wielbasis komen deze wagens de R1 bochten op TwentTrack bijna niet door als de veer er nog opzit. De veer duwt de hele auto terug en die klapt dan vervolgens om. De magneet zit in de voorste positie.
De auto's rijden erg tricky en het kostte dagen voordat ik het doorhad. Door de magneet (160 gram trekkracht) en het relatief geringe gewicht remt de auto zeer abrupt. Als dus je regelaar loslaat op het moment dat je dat bij een andere Scalextric zou doen moet je voor de bocht eerst weer optrekken. De truc is eigenlijk niet echt te remmen.
Bij het uitkomen van de bocht vooral niet te snel weer vol gas, want ze klappen onmiddelijk om.
Als je een kwartiertje met deze auto's hebt gereden en je "spiergeheugen" is er op ingesteld, ben je vervolgens minstens een kwartier verder voordat je weer normaal men een ander auto kan rijden.
Lekker eigenwijs autootje dus. Bij Speedtrack is er een raceklasse voor deze auto's. Misschien maar eens proberen.
Nog een tegenlichtplaatje.

Ook nog even een ander plaatje. De kortste en de langste Scalextric slotauto (en misschien ook wel andere merken meegerekend), die er te koop zijn.
Oh ja, bijna vergeten: rondetijden rond de 6.4 met uitschieters naar 6.2 sec. En ik heb op een onbewaakt ogenblik wel eens een paar rondjes in de 5.8 gereden.

1 opmerking:

Willem S zei

Heej Henk ook maar weer even achter het toetsenbord gekropen dus ;-)
Zelf heb ik de mini's van ninco en ook die rijden erg leuk. Bijkomend voordeel van Ninco is dat de magneetkracht beduidend minder is dan bij de scalextric het geval is.
Ik heb trouwens ook weer even een update, een prijsvraag dit keer dus komt dat zien, komt dat zien !!!