woensdag 19 september 2007

HRS experiment

Een tijdje geleden werd ik er op attent gemaakt dat er bij SpeedTrack een FIA GT 1:32 race zou worden gehouden. Na uitleg wat dat inhield besloot ik ook eens een auto te gaan "bouwen" (in elkaar zetten is een beter woord), geschikt voor de klasse GT2. Dit omdat hier de regels nog minder vrijheden toestaan dan bij de GT1 klasse en dat leek me wel geschikt voor mij - een absolute beginner in het clubracen. Maak ik ook nog eens een kans.

De spullen (het HRS chassis, de assen, de motor, de wielen) besteld bij de voor de hand liggende leverancier (Dhr. F.Slot heeft een winkeltje in het clubgebouw van SpeedTrack) en aan de slag.

Als je de regelementen wilt lezen dan zijn die te vinden op de site http://www.fiagt-32.be/ waarbij dit de link is naar het regelement voor GT2.

Eigenlijk moet je een auto bouwen zonder motor en bandjes, want die worden door de wedstrijdleiding verstrekt. Maar ja, je wil toch ook oefenen. Dus ook maar het motortje (de "zwarte" slot.it) en het voorgeschreven type bandjes (P4) gekocht. Dhr. F.Slot had nog een mooi ProSlot kapje liggen van een Porsche 911 die hij voor een prikkie wilde afstaan.

Ik kan het never en nooit niet zo mooi als ene John uut Z, maar ik heb het in ieder geval eens geprobeerd. Kiek maar.

Zoals je ziet laat het chassis weinig ruimte voor wat lood. Ik heb alleen achter het schoentje wat geplaatst en dat houdt de auto prima in het slot.



Het kapje moest even stevig bewerkt worden: een deel van het interieur wegzagen om ruimte voor de motor te maken. Een van de (vind ik best geinige) regels is dat het kapje 29 gram moet wegen, waarbij (let op!) het eventueel toe te voegen lood zo hoog (!) mogelijk in de kap geplaatst moet worden. Hier werd dat 9 gram. Het stukje eruit is om de coureur nog voldoende ruimte te geven.



Als tip had ik gekregen om i.p.v. te gaan zoeken naar een lexan interieur, de (resten van) de coureur op een kartonnetje te plakken. Ik heb er de brandblusser en het middenconsole nog maar blijgeplakt. Het kereltje zit van onder met een schroefje vast. "Zo heb ik toch nog wat meer gewicht onderin" was mijn uiterst slimme redenering.



Zo ziet de kap er uit MET het kartonnetje erin.


En dit is het complete karretje. De voorwielen zijn eigenlijk nog wat te breed. Ik heb er zero grip banden opgedaan.
Helaas. De wedstrijd is niet doorgegaan - komt nog zeggen ze.
Toch heb ik wel lol met deze auto. Hij rijdt prima. Op TwentTrack heb ik een keer een hoge 6.0 gereden.
Alleen: je moet hem wel goed monteren. Anders krijg je dit:

11 opmerkingen:

PorscheHarry zei

M'n gras, m'n gras ! Geniaal Henk, die verwacht je niet :-)

Anoniem zei

Henk,
Ik heb reeds meerdere wagens "gestriped" en voorzien van een HRS omdat dit de beste menier is om te kunnen volgen op de clubbaan bij ons (slotracersleuven)
Het volledige potentieël van het chassis komt echter pas goed tot zijn recht op een grote (club)baan
Op kleinere thuisbaantjes haal je zelden het maximum uit deze rakkers.
Ik had reeds sinds 2 jaar een HRS thuis liggen, en gebruikte die niet, want het was niet echt de moeite, vond ik. Ik reed toen nog met magneet (sorry) maar sinds ik het racen op hout en in club ontdekt heb, plakt de frigo VOL magneten en beleef ik enorm plezier aan die HRS'en.

Greetz Gordini

Firefighter zei

Mooi gedaan Henk! die wagen ziet er toch prima uit zo. :D Leuk filmpje trouwens

FRANK103 zei

Die Henk, je wordt al een echte prof-racer! Volgende aankoop wordt een metalen Parma?

HenkG zei

Een prof-racer? Dachutnie... een echte wedstrijd heb ik nog nooit gereden en zo'n HRS ding bouwen is niet zo lastig.
Een metalen PARMA? Bedoel je de WompWomp cars? Zo niet... vertel!

John zei

Een leuke auto, bij MJ deed hij het ook al goed. De grootste beperkende faktor is denk ik die zwarte Slot.it, maar als hij volgend de regels is voorgeschreven kun je niet anders. Het zou leuk zijn om eens zo'n nieuwere Slot.it motor met die oranje endbell er in te zetten.
Ik denk dat Frank met het metalen Parma chassis de 1/32 International bedoelt, die is wat geavanceerder dan een Womp Womp. Het is een tweedelig anglewinder chassis met een Super 16D motor die ongeveer 49.500 toeren draait op 12 volt wanneer je hem genoeg ampèretjes voert.

Steffer zei

Hahaha, dat filmpje..hahahaha...top!!

Danny zei

Enorm grappig, totaal onverwacht.

HenkG zei

@John. Ik ben bang dat met die Parma auto met de bijbehorende voeding de baan gaat smelten...

FRANK103 zei

Kunnen we een keer uitproberen hoor Henk! We nemen de auto's en de brandblusser wel mee!

arnaud zei

Hebben we nu ook al te land ter zee en in de lucht in 1/32. Echt lachen hoor, verrassend