donderdag 1 januari 2009

Ervaringen met de slot.it regelaar (deel 1)

Een poging om deze regelaar in begrijpelijke bewoordingen uit te leggen.
Maar dan niet in één keer, want dan wordt het zo'n lang verhaal dat toch niemand gaat lezen.

Opbouwende kritiek is zeer welkom!
Als er iemand vindt dat ik het fout heb, of als er iemand iets zinvols heeft toe te voegen laat het dan even weten. Wellicht komen we op deze manier tot een goed bruikbaar overzicht waar iedereen wat aan heeft.

Dit eerste deel vormt de inleiding, een overzicht en de beschrijving van de Min Speed knop.
Plus een handig "gereedschapje" om de instellingen per auto te kunnen bijhouden. (Heb ik ook aan slot.it gestuurd, dus de kans bestaat dat deze onder hun downloads te vinden zal zijn binnenkort)

Inleiding:
Een belangrijke factor in de slotracerij is de regelaar:  de beste rijders zijn vaak met een electronisch exemplaar uitgerust en dat doen ze niet zomaar tenslotte.
Verschillende merken zijn er te koop. Nogal aan de prijs ook en dat was voor mij de reden om nog maar even te wachten. 
Toen de slot.it regelaar op de markt werd gebracht begon het te borrelen. Immers, voor de prijs van de goedkoopste ACD heb je twee slot.it regelaars. Als rechtgeaard overijsselaar keek ik uiteraard de kat nog even uit de boom (kinderziekten er eerst uit), maar toen ik bij Speedtrack in Kampen wat toprijders deze regelaar zag gebruiken was de beslissing snel genomen.



Mooi ding, veel knoppen, EN een op het oog prima gebruiksaanwijziging, die ik overigens al voor de verkoop van de slot.it site had gedownload, zodat ik een alvast een beetje voorbereid was en het ding na aanschaf snel kon gaan gebruiken...dacht ik....
Toch wel erg technisch/wetenschappelijk, zonder een goede relatie te leggen tussen de functies van de knoppen en wat een en ander nu betekent voor het rijden. Vandaar de behoefte om het eens anders - lees: praktijkgericht - te beschrijven. 

Na deze inleiding dan nu maar eens ter zake: de "rondleiding" is gebaseerd op het echte gebruik.

Eerst de achterkant. Hierop bevind zich de lin/crv (Lineair/Curve) schakelaar. Erg belangrijk, want de functie van één van de draaiknoppen en die van de dipswitches (zie onder) varieert afhankelijk van de gebruikstoestand lin of crv.



De dipswitches bevinden zich bovenop de regelaar. NIET BEDIENEN MET EEN METALEN VOORWERP (hierover later meer).



Dan het bedieningspaneel.



De eerste knop:

Ik begin  bij de geel omrandde knop genaamd "Min Speed".
Met deze knop stel je eigenlijk de gevoeligheid van de trigger in.
Dat wil zeggen: hoever moet ik de trigger intrekken om de auto te laten starten?
Of ook: wil ik de auto laten reageren bij de minste aanraking van de trigger of juist pas als de trigger al een eindje is ingedrukt.

Mijn ervaring:
Begin met alle knoppen op "0" ("nul")  - schakelaar op "lin/curv" maakt voor deze knop geen verschil.  Zet de auto op de baan en trek voorzichtig/langzaam aan de trigger. Als de auto direct na het inknijpen al wegrijdt, laat dan de (geel omrandde) MinSpeed knop op nul. Rijdt de auto niet direct weg, draai dan langzaam aan deze MinSpeed knop - met de trigger in de laagste stand - totdat de auto begint te rijden. In beginsel is dit de juiste instellling.

Pas op! Voor het "gevoel" kan er echter door draaien aan een van de andere knoppen nog iets gewijzigd moeten worden. Deze functie van deze knop is gelijk in zowel lin of crv modus.

Bespreking van de andere knoppen volgt later.

Dan het beloofde "gereedschapje". 
Als je een hoop verschillende auto's hebt en je rijdt op verschilllende circuits, is het praktisch uitgesloten dat je alle instellingen onhoudt. Daarom leek het mij handig een manier te verzinnen om de instellingen te noteren, zodat je niet steeds opnieuw alles moet uitzoeken.
Ik heb een schema getekend waarop alle knoppen te zien zijn, met hierin de mogelijkheid de instellingen aan te geven:



In de praktijk zie het er zo uit:



Een vel waarop zes van deze schema's, met snijtekens kan je downloaden vanaf onderstaande link. Het is een 300 dpi jpg (het lukte me niet de PDF te uploaden, maar mocht je die willen hebben, stuur me dan een e-mail).


Klik op de link en de afbeelding verschijnt. 
Dan met de rechtermuisknop: "afbeelding opslaan als"

Wordt vervolgd.

En nogmaals: bijdragen zijn zeer welkom!

13 opmerkingen:

Anoniem zei

mooie uitleg denk wel dat mensen er wat aan hebben
ik hou het voorlopig wel bij mijn regelaar (gewoon inpluggen en gaan met die banaan) al ga ik wel ff je regelaar eens uitproben je weet maar nooit wat er uit komt

BK-Racing zei

Hm, Gerard is alvast niet onder de indruk.
Ik ben wel benieuwd of je recordtijden verbeterd gaan worden. Wellicht moet ik dan ook zo'n ding kopen.
Wat is trouwens je e-mail adres, vind hem niet op je blog ?

Willem S zei

goede beschrijving Henk !

John zei

Je zou een heel boek over die regelaar kunnen schrijven. Echt een apparaat waar je als je de gebruiksaanwijzing niet leest hopeloos mee verdwalen kunt.
Op de site van Slot.it staat overigens een Excel spreadsheet waarmee je kunt zien hoe de verschillende instellingen van de curves werken: http://www.slot.it/Download/curve.xls

HenkG zei

@BK: Gerard heeft geen super-regelaar nodig, want hij rijdt alle records zonder ook wel aan stukken.
Een e-mail kan je me sturen via het profiel (contact)

@John: klopt met die spreadsheet, maar die grafieken leggen niet uit hoe het voelt of wanneer je wat moet doen voor welk resultaat.

PorscheHarry zei

Goed initiatief Henk! Leuk gevonden zo'n schema. Het zal uiteraard een kwestie blijven van oefenen en uitproberen, net als de preparatie van een slotcar. Ik ben benieuwd naar het vervolg van je verslag.

Danny zei

Heel goed initatief, benieuwd naar of de rondetijden gaan verbeteren en naar de rest van het verhaal

HenkG zei

@Danny: de rondetijden zijn voor de meeste auto's 0.3 tot zelfs 0.7 sec beter.
De "regelbaarheid" zorgt er ook voor dat je constanter rijdt.

FRANK103 zei

Ik heb al een jaartje zo'n regelaar, maar ik sta nog altijd te prutsen met die knoppen. De instellingen zijn niet alleen auto afhankelijk, maar ook circuit afhankelijk. Op langzame circuits wil je meer gevoel in de regelaar (meer regelbereik met de trigger), op snelle circuits moet het meer een aan/uit schakelaar zijn. Maar ik wacht met smart op het vervolg Henk!

HenkG zei

@Frank103: "..auto afhankelijk, maar ook circuit afhankelijk..".
Dat klopt en daarvoor zijn die notitiebriefjes zo handig. Ik denk echter dat de door jou aangegeven eisen prima in te stellen zijn.

Dikke Leo zei

Ik zie vol plezier Willem zoeken naar de juiste instellingen waar ik zelf gebruik maak van mijn "oude" Muco electronische parma regelaar.
Dit lijkt net zo intressant terwijl ik alleen met de remwerking iets speel. De rest van de knoppen staat een streepje bij en ik pas mijn rijstijl een beetje aan aan de auto of het circuit.
Het is echter wel zo dat je met een electronische regelaar veel beter gaat rijden omdat alles veel beter te doseren is.

Helaas bij De Bunker (nog) niet toegestaan.

MJ zei

Mooi artikel, Henk! Als ik weer wat meer tijd heb, ga ik ook zo'n ding kopen. Maar eerst moet ik nog aan die rallybaan beginnen!

Danny zei

Henk, inmiddels heb ik ook zo'n regelaar en ben heel blij daarmee.
Weet jij wat de dipswitches doen op stand 01,10 en 11 in LIN mode?
Op stand 00 dan kan je de snelheid gaan begrenzen.
Maar nergens vind ik wat ze doen in LIN stand.
Nochtans voel ik precies verschil maar wat er gebeurd of veranderd is een groot vraagteken.
Het liefst rij ik in LIN, rem volledig af, Dips op 11 en dan kwestie van de Powertrim en Min Speed te regelen.
CRV biedt veel meer mogelijkheden maar ligt me niet.