dinsdag 3 april 2007

Aprilmop - of, wat ik nou leuk vind

Al zo'n 51 jaar doet zich, op 1 april, een vreemd, maar naar mijn mening nogal humoristisch verschijnsel voor. Natuurlijk zijn er de gebruikelijke (doorzichtige en veelal niet erg grappige, ten koste van personen) practical jokes, maar in mijn geval nog iets meer: ik krijg dan nl. kaarten en bezoek van allerlei mensen die het nodig vinden om mij te feliciteren met het feit dat ik alweer een jaar ouder ben geworden. Nu kan ik me daar wel om gaan beklagen - want wie viert er nou dat hij/zij weer dichter bij de "gebruiken-voor-datum" is gekomen - maar dat doe ik toch maar niet.
Er kleeft namelijk een prettige bijkomstigheid aan dit fenomeen: de felicitaties gaan vaak vergezeld van de uitleg: "ja-sorry-maar-ik-wist-niet-wat-ik-voor-je-moest-kopen-en-ik-wilde-niet-weer-met-wijn-of-after-shave-aankomen" en er wordt mij dan een envelop overhandigd met een financiele inhoud.

Kijk, dat vind ik nou geinig.

Dit jaar leverde deze vorm van humor mij, na een bezoek aan ons aller Klaas - nee niet Sinter- onderstaande buit op.



Deze is vind ik voor autoliefhebbers toch wel verplichte kost. Wist ik veel, maar hij heeft ook nog vier-wiel aandrijving. Dat laatste geeft dan gelijk een mogelijk antwoord op de vraag waarom Muis het in zijn hoofd haalde zijn exemplaar mee te nemen naar Col du DARC (zie het artikel "Muis in huis" op http://www.racebaanweblog.nl/ARCHIEF/2007_01_01_archive.htm).



Deze, omdat PorscheHarry op de SLN beurs net iets sneller besliste dan ik - bij deze daag ik hem uit voor een race - en mij de versie met "streepjes" voor de neus wegkaapte.



En deze omdat ik niet wilde achterblijven ...

De foto's? Gewoon, uit het handje met een simpel G5-je. Stukje zilverkarton en een vel A3 bedrukt met "checkers" patroon. Het licht komt van een mix van tl, gloeilampen en beetje daglicht (het dakraam, ongeveer 20:00). Niks studio: kiek maar..




Flitser uit en wel even de camera goed stil houden (zei hij, die gedurende het "feest" ruim voldoende uit het nieuwe groene flesje heeft genuttigd). Het beste is een statief, maar helaas kon ik de mijne niet gebruiken, want die vervult een zeer belangrijke andere functie, n.l het plaatstelijk ondersteunen van mijn racebaan, die dreigde te gaan doorzakken. Dus als je bewegingsonscherpte constateert: ik vind dit nog best knap 1/8 uit het handje met dilirium. En eh, niet zeuren over scherptediepte!

Voor zulke foto's hoef je echt geen vakman te zijn ... alleen een beetje creatief.

13 opmerkingen:

FRANK103 zei

Henk gefeliciteerd en nog vele jaren!!
En je hebt de enveloppes goed besteed zo te zien! En over scherptediepte zeur ik niet, misschien wel over een te weinig spiegeling in het zilverpapier, maar ik moet het eerst zelf eens proberen anders zeg ik daar niets over!
En is die laatste inderdaad de NSR Mosler? Ofwel: de rondetijden op je baan gaan eraan (aan Gort, zogezegd?)

HenkG zei

Dank je, zorg vooral dat je zelf niet in beeld komt bij het spiegelen en ja het is de NSR.
De ronderecords gaan nog niet helemaal aan een-nul-drie, maar wat dat ding zo uit de doos (magneet verwijderd, nog geen lood aangebracht) doet is perfect. Het klinkt ook gewoon direct veel beter dan de versies van Ninco.

Ik moet wel zeggen dat de Ninco Moslers, ook zo uit de doos -met nieuwe bandjes en zonder magneet op dezelfde tijden uitkwamen. Het verval bleek echter groot.

Opvallend is trouwens dat de twee merken kennelijk een verschil in interpretatie hebben van de beschildering maar ook van het begrip 1:32. De NSR is een stuk kleiner dan de Ninco.

John zei

Nog gefeliciteerd, Henk.
Ik heb allebei die Moslers opgemeten en het voornaamste verschil is de hoogte, de NSR is een halve centimeter lager. Voor de rest zit er niet zo veel tussen. De Ninco is beter op schaal, bij NSR was het bouwen van een winnaar de eerste prioriteit.

MJ zei

Gefeliciteerd Henk! Uiteraard nog vele jaren...

Waarschijnlijk gaat donderdagavond de baan op, voor 't paasweekend, dus mocht je op goede vrijdag niets te doen hebben, dan maken we er een gòede vrijdag van ;-)

Madelon1 zei

Hoi Henk,
Beter laat dan nooit: gefeliciflapstaart met je verjaardag!

Zo te horen heb je je prima vermaakt EN ben je nog flink verwend ook! En je komt heus nog niet in de buurt van de "gebruiken-voor-datum", je hebt alleen meer (levens)ervaring!
Zo ben ik al jaaaren 28, maar telkens met een jaartje ervaring erbij ;)

MJ zei

" Zo ben ik al jaaaren 28, maar telkens met een jaartje ervaring erbij "

Haha, Madelon is er één van de one-liners hoor!

En ik ben nog vergeten Henk te complimenteren voor die foto's. Henk, heb je ook 'n NSR inbusschroevedraaier? Leuk scrabblewoord in ieder geval;-)

Willem S zei

Nog gefeliciteerd van mijn kant, zoals je weet ben ik er wat later bij deze tijs aangezien ik het naar eigen zeggen druk heb ;-)
Leuke auto's trouwens. Laat eens weten hoe ze rijden ;-)

Faab zei

Gefeliciteert en je heb mooie nieuwe autos erbij

Firefighter zei

Henk ook namens mij gefeliciteerd. @Mj: Als je die auto's zelf uit wil proberen moet je hem iets subtieler uitnodigen de volgende keer hoor :P

Anoniem zei

Henk, nogmaal gefeliciteerd en ik zie dat je inderdaad een respectabele score bij Klaas hebt binnengehaald? Ja, dat beslissingsmoment bij die andere SLN-stand, ik had mijn naam gewoon hoog te houden ;-)
Die uitnodiging neem ik aan, racen zo uit de doos? :-)
Greetz,
PorscheHarry

HenkG zei

@ John: bij jou alleen hoogteverschil? Zouden er dan verschillende series zijn? Kijk maar op mijn volgende post.

HenkG zei

@ PorscheHarry. Nog bedankt voor je digitale kaart. En die race die komt er.

HenkG zei

@ Willem: die auto's rijden best wel aardig zo uit de doos. De Porsche doet het ook prima zonder magneet (die van buitenaf te verwijderen is). De bandjes hebben zonder enige behandeling - en ze zijn ook niet echt breed - een opvallend goede grip. De accelaratie is ook echt goed (sidewinder), maar het remmen vind ik minder.

De Bugatti deed eerst wat vreemd, maar het bleek dat de "tegendrukschijf" of hoe je zo'n ding ook noemt, van de achteraandrijving niet aangedrukt was. Zoals te verwachten wringt de boel in de krapste bochten enigszins. Deze heb ik nog niet zonder magneet geprobeerd. Ik wil deze kar toch eigenlijk ook een beetje onbeschadigd houden.