woensdag 11 april 2007

Beter goed gejat dan slecht verzonnen

Nee, ik wil persé voorkomen dat ik beticht wordt van plagiaat. Het idee komt van http://slotcarillustrated.com/HowTo/Scale.shtml. Dat artikel moet je ook beslist lezen.

Thanks Mathew Wilder for your article. It was very inspiring. No plagiarism intended. It was your idea!

Het enige wat ik gedaan heb is dit ding aan mijn wensen (geen gepiel om hout precies op maat te krijgen, maar verstelbaar) en middelen aanpassen, plus dat ik hier wil proberen een iets duidelijker uitleg te geven. (Als me dat niet gelukt is, vooral vragen!)

Enfin, even terug. Ik wil de magneetkracht van mijn auto's kunnen meten. Meestal rij ik zonder magneet, maar bij sommige auto's is dat gewoon niet leuk en uitloden helpt niet. Ik wil graag gelijkwaardige auto's hebben en dus ook de magneetkracht afstellen. Daarvoor moet je kunnen meten. Tevens zal ik in de nabije toekomst lid worden van een club en ik wil graag thuis mijn auto's kunnen voorbereiden.

In Nederland is de Magnet Marshall niet te koop. Ik kan die uiteraard in de USA bestellen, maar waar ga je dan heen voor garantie? In afwachting of dat ding er misschien toch nog een keer weer komt ben ik maar op zoek gegaan op het web. Ik had al constructies gezien in Albergen en bij Speedtrack, maar veel begrijpen deed ik er niet van. Zo kwam ik op bovengenoemd artikel, maar veel begrijpen deed ik er niet van. Proefopstelling gemaakt met het weegschaaltje (dat ik toch al heb voor het wegen van lood in slotcars) en een ijzeren snijlineaal en wat schuurkurken, maar veel begrijpen deed ik er niet van. Gelukkig heb ik een technische zoon die mij even snel duidelijk maakte hoe e.e.a. zat. Nu begrijp ik het.

De clou is dat de ijzeren (of stalen) strip een vaste positie heeft.
Wat je meet is de kracht waarmee de magneet de slotcar naar beneden (dus in de richting van de strip) trekt - lees: het gewicht van de slotcar verhoogt en dus de druk op het onderliggend vlak (de weegschaal) verhoogt.

De strip "hangt" - boven de weegschaal. Niet zwevend, maar gewoon vast. In het ontwerp van Slotcar Illustrated zie je dat de strip op de twee posten ligt, maar niet is vastgezet. Het is om die reden dan ook een nogal dikke, zware strip. Dat is niet nodig als je de strip vastzet. Als de strip maar onbuigzaam is.

Goed. Beginnen met die hap. Eerst zien aan een stuk massief ijzer of staal te komen. Valt nogal tegen. In de bouwmarkt zijn er wel strips, maar allemaal met gaten. Dat lijkt me niet goed - wat als de te meten magneet precies boven een gat hangt?. Ik loop de winkel dus uit en vind - in de goedkope bak - lijmtangen in de aanbieding (ja, voor 2.50 Euri). Zit een ijzeren strip aan, niet waar? 25 cm er af gezaagd en dan blijft er nog steeds een bruikbaar lijmtang (etje) over.



In de strip komen behalve gaten voor de posten ook een gat waardoor het schoentje (nee, niet alleen de vlag) moet vallen. Niet alleen de vlag, want de auto moet echt uitsluitend op de wielen staan bij meting. Dat verzon ik natuurlijk weer niet vooraf, maar dat werd proefondervindelijk vastgesteld. Mooie manier op te vertellen dat ik eerst een poos heb zitten stuntelen, mij afvragend waarom ik geen constante metingen kreeg.

Zie de foto - en niet letten op het amateuristische vijlwerk. Dit is een Ninco schoentje, voor Carrera of Revell moet de boel misschien nog iets ruimer, maar die schoentjes vallen er ook niet zo diep in. Het Ninco schoentje deugt als referentie voor Scalextric, Slot.it, Spirit en voor AutoArt.



De constructie is wel duidelijk: twee draadeinden afgezaagd voor de posten. Zitten onderin deze 22 mm MDF plaat verzonken. De metalen strip hang zo'n 2 cm boven het meetvalk van de weegschaal (deze weegschaal heeft mij 17 Euri gekost bij de M..iam.rkt).

Enige ruimte is beslist nodig voor het schoentje dat de weegschaal niet mag raken.



Ik had nog een stukje afval van een kunststof plaat (om foto's op te plakken) en ik heb hiervan plankjes gesneden. Deze op de weegschaal geplakt met tweezijdig plakband. Ze mogen de metalen strip niet raken. Zie foto.

D.m.v. de moeren is de hoogte van de strip precies gelijk te maken met de bovenkant van de "plankjes". Je kan hierover discussieren. Immers bij het ene merk baan steken de "rails" verder boven de baan uit dan bij het andere merk. Ik zit er overigens ook nog over te denken een versie te maken met een stuk baan als "strip". Als het daar inderdaad van komt, dan laat ik dat wel weer zien.



Het meten is eenvoudig:
Eerst de weegschaal aanzetten, met de plankjes erop, nog geen auto. De weegschaal zet zichzelf op nul. Dan de auto er op, zodanig dat de de strip de magneet niet kan beinvloeden. Op de kant zoals hier werkt goed.



Dan de schaal, met auto erop met de tare (tarra) knop - bij mij de aan/uit knop, weer op nul.

Dan de auto recht over de strip plaatsen, waarbij het schoentje in het gat in de strip valt.



Lees nu de trekkracht (of downforce) af.

Hoe nauwkeurig dit is weet ik niet, maar de metingen zijn reproduceerbaar (dus herhalen levert steeds ongeveer hetzelfde resultaat op).

De plank waarop deze contraptie is gemonteerd is iets te groot - maar op de overgebleven ruimte kan ik nog mooi een Tamiya snelheidsmeter kwijt......

15 opmerkingen:

MJ zei

Ik snap er geen ene donder van, maar ik vind 't toch tof dat je zoiets maakt, Henk! Vergeet niet die invitation van blogger aan te nemen, dat is voor deelname aan Slotproject! .

Anoniem zei

als je weer eens matriaal nodig hebt zeg het dan ben een staalboer
0,0 euri lol

HenkG zei

@MJ, gewoon toch nog eens rustig lezen. Maar ja, je bent nou eenmaal anti-magnetisch, dus er is een blokkade...

Over die deelname: ik kijk eerst even de kat uit de boom...

@ Gerard, afgesproken. Ik kan denk ik op metaalgebied helemaal wel wat van je leren.
Ik weet eigenlijk niet eens hoe ik een vijl moet vast houden. Daar heeft mijn zoon mij vanavond ook nog eens op gewezen.
't is een wonder dat ik toch soms nog wat voor elkaar krijg.

FRANK103 zei

Het ziet er heel goed uit Henk. Of het een goede waarde geeft weet ik ook niet, je kan natuurlijk je spulletjes meenemen naar een echte klup (zoals Kasje) en de uitkomsten vergelijken.

HenkG zei

@ Frank: ik heb op de open dag bij het Kasje laatst diverse auto's gemeten en ik denk dat ik aardig in de buurt zit. En club -of klup zo je wilt: het lijkt erop dat Speedtrack al gauw weer gaat draaien. Ik moest maar eens lid gaan worden.

Die waarden zijn m.i. toch relatief, want die metaalstrip is vast en zeker van een andere legering dan de rails van Scalextric en die weer anders dan die van Fleischmann.

Maar ach, niet te serieus worden. Het belangrijkste is dat ik ben weer even een paar avonden leuk aan het pielen ben geweest. Dat heb je zo met hobbies.

Firefighter zei

Interessant verhaal hoor. Ik denk dat ik het redelijk begrijp. Je kunt nu in ieder geval de magneetkracht van je eigen auto's wel redelijk gelijk afstellen lijkt mij zo.

PorscheHarry zei

Henk, ik vind het een bere interessante insteek om iets meetbaar te maken, maar als A-techneut haakte ik al na het deel waar je de weegschaal kocht ('kopen, kopen, kopen') af.
Nu kan je dat verwachten van iemand die als probeersel meteen 40 gram lood in zijn Scalextric propt als compensatie van de magneet, maar het intrigeert me zeker, dus ik laat het eens bezinken.

HenkG zei

@ firefighter: precies dat vergelijken en dus goed gelijkwaardig maken van "stelletjes" auto's was de hoofdzaak. En dat gaat prima.

@ porscheharry: je kan hem gratis proberen hoor! Je bent welkom.

Anoniem zei

Je bent op de goede weg zie ik wel, als je een beetje gelijkwaardig wil rijden met magneten is dit iets wat je zeker moet hebben. Als het goed is moet je trouwens de magnetmarshall wel kunnen bestellen bij quick, de importeur van slot-it. En dan denk ik dat de garantie ook via hem gaat.

HenkG zei

@ Willem. Helaas. Ik heb van de importeur al ruim een maand geleden gehoord dat hij de laatste zes net bij een aantal winkeliers had weggezet en dat die ook al verkocht waren.
Hij heeft besloten voorlopig de Magnet Marshal niet meer te importeren omdat hij er teveel tegelijk moest inkopen om nog een goede prijs te kunnen maken.

Dikke Leo zei

De weegschaal zoals jij hem hebt beschreven is goed, in het verleden heb ik vele bouwsels gezien maar ben nu de gelukkige eigenaar van een magnetmarshall. Jammer dat die zo moeilijk te krijgen is. Ze werken allemaal gelijke goed maar de magnetmarshall past gewoon in de koffer samen met de Tamiya speedchekker.

Danny zei

Henk,
die Tamiya speedchecker werkt dit naar behoren?
Ben op zoek naar iets die de snelheid van mijn auto's kan meten om ze allemaal gelijk te maken, zou dit precies genoeg werken?

HenkG zei

@ Danni:
De Tamiya speedchecker wordt bij diverse clubs gebruikt en bij officiele wedstrijden, maarrrr... je moet hem wel verbouwen om hem geschikt te maken voor slotcars. Dat was voor mij de reden om hem (nog) niet aan te schaffen. Ik wil eerst nog eens kijken hoe dat ombouwen moet.

Danny zei

Okee Henk txs, ik denk dat ik me er eentje zal aanschaffen, moest je te weten komen wat de verbouwing in houdt mag je me al mailen.
Ps Op Ebay kan je zulke speedchecker kopen voor weinig geld (4 a 5 pond) alleen de verzendingskosten (HongKong) bedragen wel 11 pond. Zal mn vriend moeten vragen want ik heb geen Paypal, in Belgie moet je nog steeds een creditcard hebben om te 'paypallen' dit integenstelling tot nederland.

Anoniem zei

Dat is even een mooie oplossing, goed gedaan zeg. Je zou hem eigenlijk naast een echte moeten zetten en dan kijken wat er uitkomt.

En die speedchecker heb ik ook. Is wel leuk en vrij eenvoudig aan te passen. Volgens mij ook vrij nauwkeurig. En ik heb er iets van 35 euro voor betaald. Dan zou het wel de moeite kunnen zijn om op te laten sturen, maar je kunt ze ook gewoon in Nederland krijgen.