donderdag 9 oktober 2008

Gewoon zo'n doorsnee slotrace-avondje

Typisch solo-avondje op TwentTrack:
Ach, je pakt gewoon een auto. Je zet 'm op de baan en stelt je als doel nu eens vijf minuten vol te rijden zonder eruit te gaan. En gelijk eens gewoon vastleggen wat je doet of zien wat je over de auto kan vertellen - voor het blog natuurlijk.

Dit is de eerste - de Nissan Skyline in Calsonic uitdossing. Side wider aandrijving en behoorlijk baanvast. Wel even de bandjes doen met poetsolie - da's gewoon standaard geworden op TwentTrack.


Magneet verwijderd, en een beetje lood in het compartiment dat eigenlijk bedoeld is voor een digitale chip, zoals op deze foto te zien is.

De "stroom" wordt - af fabriek - via dit vakje doorgeleid naar de sleepcontacten, maar helaas is de keuze van het kabelmateriaal wat ongelukkig. Indertijd, direct na de aanschaf, haalde deze krap aan 25 rondjes en een van de kabels vertoonde al een breuk. Daarom de originele kabels van het chipvakje afgeknipt en slot.it siliconenkabels rechtstreeks van de motor naar het schoentje. 


Ik bedenk me na het maken van deze foto dat ik dat ook nog moet doen bij de volgende auto waar ik vanavond mee ga rijden.....

Maar eerst nog even de resultaten melden: 38 rondjes, snelste tijd: 7,372 sec en 1 uitvlieger.

Dan deze beauty: de Toyota Supra, ook van Scalextric. Ook sidewinder en grappig detail, net als bij de Nissan: de spiegels zijn van zacht materiaal en breken dus niet af! 

Had ik die kabels maar eerder vervangen, want na 19 rondjes, 2 uitvliegers en een snelste tijd van 7,47 brak de zwarte van het bevestigingspunt.




Dat werd dus repareren. Maar niet getreurd. Gewoon verder met de volgende auto op de plank - de Scalextric Dodge Viper. Motor voorin - long shaft drive dus. Zonder magneet.
Redelijk kritische auto om mee te rijden. Hoewel je zou denken dat er door de voorin liggende motor voldoende druk op het schoentje zou zijn, moet je die conclusie niet te snel trekken. Volgens mij wil dat "enorme" gewicht de auto juist rechtuit laten gaan in de bochten. De truc is dus op tijd te remmen - voor de bocht - en zodra de auto de bocht in rolt weer op het gas te gaan.

En dat maakt dit dus "leerzame" auto's. Net als de ooit door mij beschreven TVR Tuscans.

Deze McCann uitvoering deed 37 rondjes met een snelste ronde van 7,312, helaas met drie uitvliegers - ik had toch niet gezegd dat ik perfect was?


Toen ik eenmaal reed met de Viper hierboven ging het al beter: 39 rondjes met een snelste tijd van 7,281 en maar 1x aan de kant.

Dit racemonster, andermaal een auto van Hornby, is behoorlijk baanvast. Wel wat lood voorin deze erg lange auto. Ik heb de helft van de 5 minuten in het donker gereden (moet je echt eens proberen)  en wat denk je? De snelste tijd bij licht was 7,46, maar in het donker zo maar even een paar lage ronden van 7,2?



Ik was van plan nog wat meer te rijden, maar een passerende 'bezoeker" moest zonodig de spoiler van mijn Ninco Porsche af rijden....

Al met al: racen tegen de klok en jezelf (concentreren en erin blijven) EN wat fotootjes maken,  is beslist ook leuk!

3 opmerkingen:

Steffer zei

Viper met motor voorin heeft vooral GEEN gewicht op de achteras wat dus het slippen van de wielen veroorzaakt en een slecht rijgedrag....

PorscheHarry zei

Leuke vinger- en concentratie oefening Henk. Ik probeer dit vaak op 10 minuten met als richtlijn boven de 60 ronden uit te komen. Snelste ronde zetten en in het slot blijven in dezelfde race blijken vaak tegenstrijdig is mijn ervaring.

arnaud zei

leuke manier van racen zo, dat heb ik nog niet gedaan ging gewoon altijd een beetje rijden.

zal het nu ook gaan doen en ff kijken hoe ver ik kom.