maandag 22 december 2008

Mirakelse Moslers

Op TwentTrack wordt de laatste tijd nogal eens een Mosler gesignaleerd. Die van de eigenaar of die van Gait uut Delden.

Onlangs besprak ik de LeyJun lightened versie: zie onderaan de post in deze link.

Door inruil van wat spulletjes verkreeg ik afgelopen zaterdag de nieuwste versie, nl. deze "Lighthning Evo".
Deze, in prachtig rood uitgevoerde auto heeft niet alleen de nieuwe polycarbonaat (Lexan) bodem (motor zit vast met schroefje), maar is ook uitgevoerd met aluminium ProRace wielen, waarbij de achterwielen in kogellagers (!) lopen. Daarbovenop ook nog eens een NC-6 motor. Dat laatste hoeft geen voordeel te zijn, vooral niet op een krapbemeten thuisbaan met veel bochten. 


Na wat testen alleen voorin 10 gram lood toegevoegd (en zoals je ziet is de magneet verwijderd) en de auto is prima beheersbaar. Het grote verschil met de andere Ninco Moslers is niet zozeer de top (1 tot 2 tiende sneller), maar vooral dat je die hogere snelheden langer volhoudt. Vraag mij niet waarom.

Wel maakt de overbrenging (of is het de motor?) een k....herrie vrees ik. En dat is nu weer jammer, want daardoor hou ik het weer niet zo lang vol. Zei ik al dat ik het jammer vond? Vooral namelijk omdat ik vind dat deze auto de slot.it wagens naar de kroon steekt qua uitrusting en uitvoering. Met deze, en ook de LeyJun uitvoering rijd ik gemakkelijker toptijden dan met de slot.its.
Helaas is de prijs ook 25% meer dan een slot.it... 
Toch is Ninco op de goede weg en ik hoop dat ze zo doorgaan.

Zoals al eerder beschreven, had ik al Ninco Moslers. Deze Kenwood uitvoering begon me de laatste tijd wat tegen te vallen. Bij het aanzetten in de bochten wil de achterkant gaan stuiteren - overigens dito bij de Gulf uitvoering. Het met glasvezel verstevigen helpt slechts beperkt.
Ik ontdekte dat de polycarbonaat bodems nu ook los te koop zijn en besloot er een aan te schaffen voor deze Mosler.
Zie hier het resultaat van een vijf minuten durend overbouw karweitje.


Eerst eens wat rijden zonder lood (en uiteraard zonder magneet).
Wat een verschil! Kiek maar:


Daar hoef ik niet meer wat aan te doen! En voor een paar andere auto's van Ninco zullen binnenkort ook de nieuwe bodems worden aangeschaft....

En dan was daar nog de Gulf uitvoering. Daar had ik nog wat anders voor in petto. Een zeker iemand uit Putten gaf mij de tip dat het nieuwe slot.it HRS chassis precies past in de kap van de Ninco Moslers.
Nu had ik nog een brandnieuw chassis liggen, plus nog wat ander los materiaal EN een haaibaai van een motor....
Gauw aan het sleutelen dus:



Het moeilijkste is toch om de wielen goed in de wielkassen te krijgen en het vergde een kleine aanpassing (ruime milimeter groter gemaakt) van het achterste sleufgat in het chassis om de kap spanningsloos te kunnen monteren. Ook moest er een gedeelte uit het interieur worden verwijderd om ruimte voor de motor te maken (oeps...geen foto gemaakt...)

Dit is het resultaat - zonder magneet en zonder lood!

Dat was een perfecte tip!

En dan nog even de familiefoto's:


10 opmerkingen:

Scrapitz zei

Snelle auto's voor een snelle man ;-)

HenkG zei

@WillemS: hoe bedoel je snel? Ik heb nog nooit zo'n snelle reactie gehad op mijn blog.

Maar, inderdaad: errug snel die Moslers. En nog wel zonder magneet!
Misschien een leuk idee voor een raceklasse bij de Bunker?

gerard zei

lekker weer een uitdaging om die te verslaan wie weet leer je me nu wat tune yips over de moslers

FRANK103 zei

Een mosler meeting houden dan? Ik heb er ook 3 in de kast staan die nodig weer eens willen rijden!

Danny zei

Vreemd dat die mooie Mosler uitvoering me was ontgaan.
Heb ook al 3 Moslers en ik vind het leuke auto's om mee te rijden.
Een goede upgrade dat HRS 2 chassis van Slot.it zo te horen.

PorscheHarry zei

Dat wordt een Ninco Mosler cup in 2009? Welke livery is nog uniek in dit fraaie en grote wagenpark van je Henk? Zal ik eens uitkijken naar dat type?

Firefighter zei

Mooie verzameling zo bij elkaar. Ik vind de Mosler ook een leuke wagen om mee te rijden. Hoe rijdt het ding met een HRS chassis?

Steffer zei

Zeg ken jij de moslerman,
de moslerman, de moslerman......

HenkG zei

@Steffer: hé, dat was de eerste titel die ik mijn kop had voor deze post. Waarom heb ik ook weer besloten het toch maar niet te doen? Nou, omdat de Moslermannen uut Twente komen en niet uit Scheveningen

Dikke Leo zei

Mooi informatief verslag Henk.
Ook mooie verzameling auto's maar De Bunker gaat het nieuwe jaar in met een groep Slot-it Alfa's die vandaag gehaald gaan worden bij Guus.
Hierover binnenkort meer.