zondag 13 september 2009

Marathon - 6

Na met 10 slotcars minstens 40 ronden in vijf minuten te hebben gereden, waarbij tot dat moment toe maar 5 maal het slot werd verlaten (in totaal 408 ronden), kwam er even een moeilijk moment. 


Verantwoordelijk daarvoor was de witte Scalextric Ford GT 2003 - ja hoor, geef de auto maar de schuld..... Wel een wonder dat ik met maar liefst 7 (!) uitvliegers - maar supersnelle terugzetters omdat het vlak voor mijn neus gebeurde - toch nog 41 ronden wist te draaien.
De originele banden op deze auto's lijken niet echt optimaal te passen op de wielen. Dan maar eens geprobeerd slot.it P3's te monteren (lang geleden, voordat de peezessen bestonden). Dat lukte.
Die P3's zijn dan ook de reden dat de tijden konden oplopen tot 6.693 per rondje.

Dan de tweede -gele - Ford GT. Gelijktijdig gekocht met de witte, heeft deze auto nooit zo goed gereden. Om toen onduidelijke redenen bleek het een verschrikkelijke "kontgooier" te zijn (om maar eens een term van Gait te gebruiken). Daardoor was al snel het sleperoog afgebroken. Maanden wachten op een nieuw chassis en het monteren ervan, leverde steeds niet het goede resultaat op. 
En toen ontdekte ik dat een van de wielen verschrikkelijk slingerde. Er op uit dus om een nieuwe achteras - bij Scalextric de complete "assembly" compleet met wielen en banden. Ene Klaas vertelde mij dat er een vette kans was dat ik die nooit meer zou kunnen krijgen, zocht weliswaar al zijn kasten en laatjes af, maar helaas. Ene Guus had er nog wel een en wilde deze in mijn bijzijn van een complete - tweedehands, met afgebroken spiegeltje- auto afhalen, Toen ik hem vroeg wat de hele auto moest kosten, bleek dit minder dan het dubbel van de achteras te zijn - deal dus!

Thuisgekomen hoefde ik alleen maar de kap van de eerste Ford GT - met spiegel - onder het nieuwe onderstel te zetten. Magneet eruit en rijden maar. En hoe! In de marathon reed ik hiermee zonder lood, met de originele bandjes toch een 6.874 en 41 rondjes!

En de echte? Blijf ik een prachtige kar vinden, ondanks de ervaringen van Jeremy Clarkson - check deze link maar eens.

2 opmerkingen:

Dikke Leo zei

Volgens mij 1 van de mooiste auto's, De scalextric weet ik niet maar de Fly uitvoering is erg goed zoals je hebt kunnen zien tijdens de laatste 2 classic races. Zelden zo'n goede (mmoie) auto gehad.

FRANK103 zei

Met magneet is het een van de snelste racebaan auto's, en ook heel fraai om te zien. Omdat het model nog gewoon in de handel is zouden onderdeeltjes ook nog gewoon leverbaar moeten zijn.