zondag 31 oktober 2010

Ghostrider

Met de slot.it SCP-1 regelaar kan je dmv van een "toetscombinatie" in de stand "LIN" een slot-car - op constante snelheid - laten rijden zonder verder de regelaar te bedienen. Een "ghostcar" wordt zoiets genoemd.
Heel mooi om mee te oefenen als thuisrijder, want je rijdt toch vaak in je eentje. Als er dan in de niet door jou bereden baan toch een auto meerijdt, kan je prima inhaalmanouvres oefenen en je blijft een beetje gewend aan de "onrust" van meerdere rijders.
Als je echter synchroon wilt starten - zoals met een stop&go box of vergelijkbare regeling, dan heb  je het probleem je de SCP-1 iedere keer opnieuw moet opstarten en dus is het starten hiermee niet te oefenen.

Daarom heb ik het volgende trucje bedacht. Ik ga er hierbij van uit dat veel thuis-slotracers, net als op TwentTrack een aansluiting voor de regelaars met XLR pluggen hebben. Ik denk dan met andere aansluiting ook wel zoiets mogelijk is.

Met neme een potmeter AB 50 R.





















Zoals te zien is deze van drie aansluitpunten voorzien. Deze potmeter als in onderstaand schema aansluiten op een XLR plug:




















Bij mijn versie - bij gebrek aan beter materiaal op deze zondagochtend - heb ik de potmeter in een MBslot  busje gepropt en dat ziet er zo uit:






































Het mag duidelijk zijn dat de potmeter is om de snelheid van de ghostcar te reduceren, cq te regelen en dat dit aangesloten moet worden op een van de XLR bussen op je baan.

Diverse ritten geprobeerd, met allerlei motoren (NC-5, slot.it oranje endbell en boxer, Fly) en geen problemen. De potmeter wordt wel ietsje, warm, echter (nog) niet zo heet dat het MBslot busje is gesmolten.

Misschien kunnen degenen die meer verstand hebben van electronica dan ik hier nog iets aan toevoegen.(RaceJan??)

7 opmerkingen:

MarcStouten zei

Heel geinig die oplossing met potmeter.

Wie is sneller. Ghost car of jij?

HenkG zei

@Marc: om met Frank103 te spreken: dat is een hachelijke vraag.

MarcStouten zei

hahaha! Dan raad ik al wie (of beter gezegd, "wat")sneller is.

HenkG zei

@Marc: nee hoor, je heb het mis. Ik ben zelf toch echt aanzienlijk sneller. Je moet de ghostrijder namelijk afstellen op de langzaamste bocht. Probeer maar eens op je slot.it regelaar.

MarcStouten zei

jammer, dan moet ik de competitie me je aangaan!

HenkG zei

@Marc: be my guest!

nezeiges zei

Is makkelijk als je geen houten baan hebt, kun je de ghostcar voorzien van een aantal magneten