zondag 6 september 2009

Maratintermezzo - Audi Plus of Audi Min?

Even een onderbrekening van de reeks "Marathon". Dit moet ik echt even kwijt!

Al een tijdje geleden bracht slot.it deze onbespoten RAW versie uit van de Audi R8C.
Een kit, waarbij als belangrijk extraatje een angle-winder motormount, voorzien van de Flat Six R (22000 toeren). Verder nog twee kroonwielen, naast het gewone interieur ook nog een superlichte lexan versie, en een setje P6 banden. Standaard gemonteerd zijn P5 banden.

En - flink aan de prijs! Reden waarom er toch een drempel is om dit slotomobiel aan te schaffen. Dat vertelde mij een leverancier van deze artikelen - voor hem een reden om de prijs aanzienlijk interessanter te maken en voor mij een reden die drempel te nemen. Daarom naar het noorden gereden.

Al in de vakantie aangeschaft, maar er pas ruim een week geleden aan toegekomen deze kit eens te bekijken met de bedoeling deze in elkaar te zetten.... en toen snel de doos weer dicht gedaan...
GEEN HANDLEIDING! Wat heb ik daar toch een gloeiende hekel aan. Goed, zoeken in het wereldwijde spinrag, maar niks hoor. Toch een auto die ik al lang wilde hebben, dus toch maar de moed verzameld en geprobeerd er iets van te maken. En maar hopen dat ik geen fouten maak....

Voor hen die tegen dezelfde problemen zitten aan te hikken: hier in ieder geval alvast een interieurfoto waarop je de meeste onderdelen nu WEL kan thuisbrengen.


Ik moest flink zoeken, maar vond uiteindelijk uit hoe deze zwart onderdelen en de roostertjes gemonteerd moesten worden.


De meeste onderdelen zijn vast te zetten met een solderbout (smelten), maar gezien mijn ervaringen hiermee heb ik op diverse plaatsen ook nog een druppel epoxy twee-componenten lijm aangebracht.

De auto wordt geleverd met gemonteerd chassis. Wat dan gelijk opvalt is dat het pinion op het uiterste puntje van de motoras zit en maar half in het kroonwiel steekt en de band liep aan het pinion - was net te verhelpen: mager stukje engineering dus.


Wat ook wat storend is zijn de relatief kleine wielen (zie foto onder). Door bovengenoemd probleem wel duidelijk waarom...

Dan op de baan met die kar. Hallo!!!! Met de P5's er nog op en zonder een grammetje lood, gelijk onderin de zes. Na een paar rondjes de P6 banden er toch maar op, want de auto breekt veel uit. Gelijk al 5.9 - 5.8. De auto wil echter af en toe rechtdoor in de bochten. 7 Gram lood voorin en 3 gram achterin tegen het uitbreken. Dat gaat beter. En dan de fietspoetsolie op de banden... Eerste rondje: 5.702! Achter elkaar in de 5.7 - goede wegligging - iets meer wagen - ja hoor: 5.6 en een uitschieter - kiek maar!


Voor het eerst onder de zes!

Na een ochtend "pielen" toch wel wat moe trek in de lunch. Na de lunch even dutten... (ja, ik ben soms net een ouwe l.l...) en eens kijken of we periodes van 5 minuten in de baan kunnen blijven.

Allemachtig - wat een auto! In één poging niet 50 maar maar liefst 51 rondjes!
Voor degenen die met Twenttrack bekend zijn laat de foto zien dat er al weer bijna (minder dan 2 sec) een ronde voltooid was.....misschien haal ik ooit nog eens 52 rondjes.


51x rond betekent een gemiddelde van 5.8 seconden!
En ook op de andere baan 51 ronden per stint van 5 minuten. Precies. Met uitrol haalde ik net de volgende bocht. Iets minder indrukwekkende, maar toch de foto voor de compleetheid.



Conclusie:
Min - geen manual, waardoor problemen met monteren van de spiegels - zouden het eerste moeten en niet het laatst en ook: moet er in het voorste gat op het dak een antenne of moet er de ruitenwisser in?

Plus, ja vooral PLUS - wat een top slotcar - laag zwaartepunt door Flat SiX, zeer goed beheersbare motor met prima remwerking.
Ik ben wel benieuwd hoe die motor gaat worden als hij eenmaal is ingelopen....

5 opmerkingen:

Anoniem zei

was ik maar jarig binnen kort

BK-Racing zei

Deze moest het bij mij net afleggen tegen de NSR mosler.
Maar inderdaad een topper.
Dat de P6 erbij werd geleverd is inderdaad een +. Had het alleen eerst niet in de gaten. De kap heb ik met oranje overgespoten want is me te doorzichtig.
Heb je nog wat gedaan met de extra geleverde tandwielen ?

HenkG zei

Ik heb nog niet ge-experimenteerd met de tandwielen. In Twente zeggen ze: "as't good is muj't good loaten", oftewel: "never change a winning team"

FRANK103 zei

Leuke wagen (kan ik Steffer mee verslaan!) en ook inspirerend om over te spuiten!

NB mijn witte slot it was ook niet voorzien van een handleiding.

Dikke Leo zei

prima verslag van alweer een uitstekende slotcar, het zijn er gewoon teveel waardoor het kiezen moeilijk wordt en je het risico loopt dat je de beste net niet genoeg tijd geeft om zich te bewijzen. Deze lijkt zo uit de doos wel erg goed.