donderdag 24 mei 2007

Auto's op Twenttrack (1 van ?)

Onderwerpsarmoede, daar kampen veel slotracebloggers mee. Dat is bij mij niet veel anders.
Soms krijg je echter een ingeving.

Nee, autos bespreken is niet origineel, maar misschien wel het vertellen hoe je een auto "beleeft" en op welke manier de auto je plezier geeft in het slotracen?
Misschien ook een thema voor andere bloggers? Dus, niet zozeer het tunen, maar gewoon hoe je een auto ervaart - over de langere termijn.

Ik heb een flinke variatie in auto's en dat heb ik omdat het me boeit dat al die auto's zo'n eigen "karakter" hebben: wat doet-ie zo uit de doos; hoe rijdt-ie zonder magneet; kan je door wat lood toe te voegen de rijeigenschappen verbeteren; hoe remt-ie etc.
Het maakt me niet welke auto en of er recordtijden mee gereden kunnen worden.Gewoon nieuwsgierig hoe die of die auto zicht gedraagt. En dat noopt, om met Frank103 te spreken, weer tot noodzakelijke uitgaven.

Enfin, ik probeer het maar eens met zo maar een auto (tijdens het rijden met de hier besproken auto kwam het "idee") en misschien morgen of volgende week weer een. De foto's worden gemaakt met het G5je. Als er veel licht op zolder is zijn de foto's mooier en als dat niet het geval is wat minder. Schaam ik me (als beroepsfotograaf) echt niet voor. Het is vrije tijd, met nadruk op vrij!

De eerste: de Renault Megane van Scalextric.



Deze twee gekocht als “twinpack” op één van de SLN beurzen, 2 voor 25 Euro of daaromtrent. Ik denk dus dat deze auto's ooit deel waren van een Scalextric startset.



Van zichzelf weegt de auto 87 gram. Ik heb - na het nodige experimenteren - twee stroken van 5 gram toegevoegd (zie de foto hieronder) om de tractie te verbeteren (bij volle accelaratie wilden de achterwielen doorslaan). Totaal nu dus 97 gram.

De magneet zit onder het chassis - tussen motor en achteras -en trekt slechts 22 gram (na zo’n 50 ronden 25 gram).
Ik zie niet hoe ik die magneet kan verwijderen zonder het chassis te beschadigen, maar voel ook niet de behoefte. De wagen is mèt al moeilijk genoeg in de baan te houden.



De voor en achterwielen zijn even groot, wat handig is zodra de achterwielen versleten zijn: gewoon omwisselen.

De wagens gebruik ik vooral als “oefenauto”. Waarom? Deze auto's zijn erg kritisch in de bochten, vooral in de R1 bochten van Scalextric. Je kan best laat remmen, maar je moet het gasgeven perfect timen anders vlieg je gewoon rechtuit. Nee, lood achter de geleider helpt niet. De auto is erg laag (zie foto onder) niet in de laatste plaats door de verticale speling van de vooras. Dus bij het “rollen” raakt de bodem aan de voorkant van de auto - de lager zit dan de rest van het chassis - de baan (met een krassend geluid) en dus “klimt” de geleider tegen het slot op en bent weg.

Als je met deze wagens zo’n 50 rondjes hebt gereden zie je gewoon dat je daarna met minder kritische auto’s veel sneller gaat. Daarom gebruik ik de auto's relatief vaak.



De rondetijden?
Eerste even wat referentie: De baan is 15 meter 45 en op die baan rijdt MJ met zijn supergetunede Slot.it Porsche 956 ongeveer 6 seconden (zonder magneet).

Op "goede dagen" rij ik relaxed ronden van 6.9 tot 7.1 sec. Met schone banden - lampolie werkt minder goed dan spiritus (!) en wat concentratie 6.7 sec.

5 opmerkingen:

FRANK103 zei

Alhoewel ik je vorige bericht van zeldzame kwaliteit vond ;-)
overleef ik autoberichten ook wel!
Meeste auto's heb ik gekocht omdat ik ze mooi vond. Pas de laatste tijd koop ik een model ivm rijkwaliteiten (al dan niet volgens tests).

MJ zei

Laat eens wat zien van die Mclaren!:D

Leuk initiatief Henk, misschien moet ik er ook maar eens aan beginnen met een artikel over de Saleen S7, wat mijn favoriete rijdersauto is...

PorscheHarry zei

Fraaie rij met lood Henk, dat had ik bij die GT3R in Wormer ook, maar die ging elke bocht op z'n dak door zijn goede grip. Het loodgewicht werkte toen tegen. Hoe heb je deze Renault wel goed kunnen bewerken? Schuivend door de bochten?

Anoniem zei

niet te veel prijs geven over je snelle mclaren
zou het mij ook lukken om die ronde tijden te rijden met die auto's
ps ben ook alweer aan het prutsen geweest met die jaja meganes
lukt nog niet met de vooe as
je weet wel wat ik er mee wil
had nog geen zin om de baan op te zetten hier
en zoon was jarig heeft nu ook een nsr mosler
hij blij

HenkG zei

@ Frank: inderdaad, ik vond het vorige bericht ook niks; de fotodag wel! Ik koop auto's omdat ik ze mooi vind, maar kijk ook of de spoilers er niet al te gemakkelijk afbreken. Let maar op de volgende "bespreking".
@ MJ: die McLaren van mij is nog helemaal origineel, alleen de magneet is er uit. Ik ben er nog even zuinig op.
@PorscheHarry: van alles geprobeerd, maar het doorschieten in de bocht kreeg ik niet weg. Daarom het gewicht in het midden, maar vooral voor de tractie bij het accelereren. Inderdaad, ook bij deze auto moeten de banden niet te plakkerig zijn. De beste tijden haal ik door ze zo te hebben dat je in de bocht gaat driften.
@Gerard: over de McLaren: zie antwoord aan MJ, er valt nog niets te vertellen. Gefeliceerd met je zoon en zij kado.........