vrijdag 25 mei 2007

Auto's op TwentTrack (2 van ?)

Gelijk nog maar een autootje de revue laten passeren:


De Opel Astra V8 DTM van Scalextric

Zat, samen met de DTM Mercedes CLK in het tweede Scalextric startsetje dat ik gekocht heb.

Nogal gehavend.
Helemaal in het begin van mijn verslaving aan de slotrace hobby reed ik nog met magneet. Met magneet betekent hard door de bochten, maar als je eruit vliegt gaat dat ook hard! Spoilertje was er vlot af, maar nog goed te lijmen.
Al gauw had ik begrepen dat zonder magneet ook leuk moest zijn, dus deze auto moest er aan geloven. Dat rijden was eerst knap lastig, maar na een heel weekend oefenen kreeg ik het aardig onder te knie. Helaas steekt (of eigenlijk: stak) de spoiler er bij deze wagen erg ver uit en je raakt al gauw een hekje of een brugpeiler (die had ik bij mij eerste layouts nog – zelfs twee “etages”).

Het lijmen heb ik nog lang volgehouden, maar uiteindelijk opgegeven...
Vandaar deze “special livery”.



De auto weegt 84 gram en ik heb hier geen grammetje lood aan toegevoegd. De auto heeft een side-winder aandrijving. Op goede dagen rij ik er in 6.9 sec. TwentTrack mee rond.

Je ziet aan de onderkant dat deze auto een blauwe geleider heeft. Dit type geleider was een poging van Scalextric tot “automatisch centreren”. Werkt als de auto nieuw is, maar na een paar keer te ver doorslaan, waardoor de geleider uit het oog vliegt, blijft de boel scheef staan. Het veertje, binnen in de auto schiet uit zijn positie. Veertje er dus maar uit.
Dat doorslaan – een echte beginnerskwaal – heb ik dus ook te vaak gedaan, waardoor het oog (waar de geleider in draait) stuk ging. Gerepareerd met een veteroog, maar ik heb uiteindelijk een nieuw chassis moeten kopen. Nog een probleempje uit de met-magneet-periode: ik had in de bochten nog geen hoge borders, waardoor de auto nogal eens op de grond viel en zelfs het trapgat indook. Vreemd genoeg brak daar geen spoiler door. Wel bleek uiteindelijk dat de wielen een beetje a-centrisch gingen draaien. Daarom is er ook een nieuwe achterbrug, compleet met wielen en banden in gekomen.



Na alle crashes toch raar dat de spiegels er nog aanzitten! Nog steeds een veel gebruikte auto, omdat het, net als de Megane een prima oefenauto is. Ik zou deze auto niet willen missen, maar ooit is-ie versleten.
Maar daar hebben we het volgende op gevonden. Ooit in de aanbieding gekocht bij Klaas.



Kijk – en luister (!) - ook nog even naar het filmpje – bochtenwerk en acceleratie.
Je ziet dat-ie er niet al te snel uit vliegt en je ziet en hoort dat de acceleratie erg fel is - even snel als een Ninco Toyota Supra met Prorace spullen erop !

7 opmerkingen:

Dikke Leo zei

Leuk verslag met veel herkenbare dingen. Veel magneet is veel schade en niet beslist veel meer plezier. Dus vanavond rijden we weer eens bij Willem S (emeraldracingtrack) waar ook al met erg weinig magneet gereden wordt, om daarna mischien eens terug te keren naar het rijden zonder magneet.

Dikke Leo zei

Oja
Vanavond bij Willem S krijg ik eindelijk mijn Slot-it Mac Laren Goodwood terwijl ik nog druk bezig ben om de Ninco versie weer op de baan te krijgen verheug ik me als een grote op de nieuwe Slot-it. Mischien een reden voor een vergelijkend verslag uit de praktijk.

HenkG zei

@ dikke Leo: vooral doen, dat verslag.

Voor iedereen: ik had nog vergeten de snelste tijd in het bericht te zetten, maar dat is nu geregeld: 6.9 seconden dus.

PorscheHarry zei

Diep in mijn hart ben ik ook nog altijd een Opel fan en nu weet ik weer waarom, dank je Henk. Rij je nu de andere kant op? Of is dat een eenmalige actie?

HenkG zei

@ PorschHarry, ik draai de rijrichting zo om de twee maanden om. Lijkt het net of je een andere baan hebt uitgelegd.

Willem S zei

Ik zie er een heleboel voorbij flitsen ;-) Volgens mij heb je er wel tien van ;-)

Willem S zei

Trouwens leuke stukjes om te lezen, ook ik heb weer eens een nieuw stukje op m'n blog...