dinsdag 18 november 2008

Het verhaal van de spin en de haai

Of....hoe een Scalextric slotcar prima te tunen valt.

Men neme de Scalextric Porsche RS Spyder - nee, ik begin opnieuw. Ik ben tenslotte geen kok.

De Scalextric Porsche RS Spyder die ik eerder dit jaar kocht, reed als een trein (speciaal voor dhr. 103 het woord "trein" ingevoegd - dan vindt hij dit bericht ook de moeite waard), maar dan wel met magneet. Tijden van 5.6 sec voor een ronde op TwentTrack waren niet van de lucht. Maar dat verveeld gauw.

Eens kijken of die kar ook nog een beetje wil rijden zonder magneet en met wat lood. Conclusie: neen, maar dat komt dan vooral door de bandjes, die eigenlijk te klein lijken voor de velgen op deze auto. Plus dat die Scalextric bandjes sowieso al weinig grip hebben. Tijden van rond de 8 seconden.

Dan maar eens kijken of er een slot.it achterbrug in kan - en warempel: dat past, op een kleinigheidje na. Er moet even iets van de kap weggeslepen kan worden, op de plaats van de rode cirkel (moest Scalextric zelf ook voor het originele tandwiel zoals je kunt zien.



Eerst nog met de originele motor, maar geen echt topresultaat, wel tijden van rond de 7 sec. - dus 1 volle seconde winst, maar nog steeds niet om over naar huis - ik bedoel op mijn blog te schrijven.

Ik had nog een NSR Shark liggen - die blauwe nog wel. Zou ik het durven? Nee, niet aan het omsolderen gaan met al die draadjes voor de verlichting en zo. Gewoon de originele draden op de Shark. En jawel: tijden van 6.5 en nog wat! (NB: op 12 volt rijspanning)



Mits goed geconcentreerd gereden, want man, wat is die haai fel! Maar goed, ik rij met Parma Economy's, dus niks instelbare "aggressie" enzo. Oh ja, nog wat meer technische info: de achterwielen zijn van Avant Slot, die met die "short hub". Slot.it heeft ook wel zulke wielen (SIPA24), maar die had ik gewoon niet op voorraad. De voorwielen zaten ooit achterop de Hobby Slot Courage. Die wielen vervang ik nog wel een keer door slot.its met inserts. Vind ik toch mooier.

3 blokjes van 5 gram zink houden het schoentje behoorlijk in het slot, zelfs bij flink aanzetten in de bochten.

Hier de hele configuratie (inclusief vet en olievlekken):



Nog maar wat plaatjes.




6 opmerkingen:

PorscheHarry zei

Dat is een heftige tarantella geworden Henk. Ik hoor overigens geluiden dat die Van Merksteijn d'r niet gaat komen van Scalextric, omdat het een Evo model zou zijn. Het verschil is goed aan de koplampen te zien.

FRANK103 zei

2e alinea is top, daarna zakt jouw verhaal helaas naar een bedenkelijk niveau! Ik heb zelf nog met zo'n bolide in mijn handen gestaan (voor de vandaal, en dan zelf zo'n mooie audi lemans tdi), maar oranje sprak toch meer aan (ford gt).

Goed werk Henk!

BK-Racing zei

Helaas gaat Jos Verstappen alweer op zoek naar een nieuwe baas, want van Merksteijn stopt ermee.
Neemt niet weg dat ik vind dat van zo'n succesvolle wagen/team een slotcar moet komen. Misschien een ander merk dan scalextric ?

@frank103, het werk van Henk is literatuur en dat van jou lectuur.

Dikke Leo zei

Leuk en informatief verhaal waar ik zeker wat aan heb want Scalextric heb ik nooit kunnen waarderen maar deze vind ik wel mooi.
Dus..wie weet

HenkG zei

@ Dikke Leo: het is maar net wat je in een slotcar zoekt. Scalextric is doorgaans mooi gedetailleerd, maar zijn vaak niet zo snel en tunen (met aftermarket materiaal) zal niet altijd een succes zijn.
Voor het echte racen kom je inderdaad al gauw op andere merken uit. Dat neemt niet weg dat racen met gelijkwaardige auto's van Scalextric ook gewoon leuk is, al is het dan niet in recordtijden.

Dikke Leo zei

Na een lange periode uitsluitend Slot-it nu net binnengekregen een Fly GT40 voor de classic waar nog een heleboel aan gedaan gaat worden om die klaar te maken. Nog even afwachten waar de volgende classic gereden gaat worden.
Hierover later meer op het blog.
En inderdaad het maakt niet veel uit waar je mee rijd als het maar gelijkwaardig is.
Tot zondag of tijdens een classic??