zondag 30 november 2008

Meten is weten

Je wilt als slotracer graag weten wat de snelheid van je slotcars is, vooral het verschil tussen de ene en de andere zogenaamd gelijke auto's en de verschillen in snelheid wanneer ik met tandwielcombinaties heb zitten spelen.

Ik heb er lang tegenaan zitten hikken en zelfs een keer een reeds aangeschaft exemplaar retour gedaan, omdat ik het niet aandurfde deze Tamiya Mini 4WD speedchecker te verbouwen. Eigenlijk meer de angst om deze te verknoeien.

Ik had ze wel in gebruik gezien - aangepast voor het slotracen, maar ik meende dat hier grote technische kennis voor nodig was. Waarom? Omdat ik op het verkeerde been gezet was door de afbeelding op de doos: daar staat namelijk met een streepje naar de roller binnen de cirkel: "measuring roller". Maar ik had toch duidelijk gezien dat er de andere rollers gebruikt worden? Dat zou dan betekenen dat ik hier allerlei ingewikkelde dingen moest gaan doen: mij niet gezien.



Dankzij de uitleg van Dikke Leo kwam ik er achter dat het wat simpeler in elkaar zat. En dank zij een Friese slotracewinkel bleek de aanschaf een zeer beperkte aanslag op de beurs te zijn.

Eerste de zes schroeven van de onderkant verwijderen. Batterijen eruit, zodat er geen kortsluitingen kunnen ontstaan.




Dan de voorste rollers (die dus fout waren beschreven op de doos) eruit. Simpelweg eruit tillen en klaar. Ik bewaar ze als reserve rollers. De konische contrarollers heb ik laten zitten.

De ontstane gaten worden later afgedekt door het aan slot plateau (ander woord kan ik niet verzinnen). Hier alvast een overzicht van het de binnenzijde.



Op het plateau heb ik koperstrip geplakt voor de toevoer van de stroom naar de slepers. Die koperstrips zijn naar de onderkant om gevouwen naar de gaten (waar dus eerste de rollers zaten) geleid. Daarop een rode en een zwarte draad gesoldeerd en het andere eind van die draden naar inbouwchassis voor banaanstekkers. Even een stukje (hier rood) isolatietape eronder, voor het geval er contact mocht ontstaan tussen deze chassis en het metalen veerplaatje dat er onder zit. Het was eleganter geweest de chassis iets hoger te plaatsen, maar de gaten waren al geboord voordat ik het doorhad.



Zo zie de bovenkant er uit.


En zo de achterkant met de chassis. Ik sluit deze aan op een regelbare voeding.



Zo dus:


Ik heb bij slotraceclubs deze contraptie vaak gezien met een groter plateau en dan zonder de blauwe "muur"; voor grotere auto's, b.v. 1:24? 

Bij mij passen de langere auto's prima.



En voor de kortere plaats ik gewoon een blokje tussen de muur en de neus van de auto.



Mijn oplossing is vast en zeker niet origineel, maar wat ervaring delen kan nooit kwaad.

6 opmerkingen:

BK-Racing zei

Interessant verhaal. Nou nog schaal 1:24 auto's of is het meer om die wagens van die persoon uit Delden eens beter te analyseren ? Hij rijdt maar records op JOUW baan ?

HenkG zei

@BK: Die Gait rijdt overal records vrees ik. Bij Porsche Harry en bij SpeedTrack en MJ.
Of hij heeft een geheim, of hij is gewoon goed. Ik denk het laatste.

FRANK103 zei

Leuk speeltje! Maar topsnelheid alleen is natuurlijk niet genoeg, vraag dat Gait maar!

Dikke Leo zei

Heel mooi gedaan Henk. Meten is weten en topsnelheid is 1 van de gegevens die wel handig is voor wedtrijd auto's die binnen een bepaalde snelheid moeten blijven.

Willem S zei

weer netjes gemaakt meneer!

gerard zei

ben niet sneller neem gewoon vaker de binnenbocht