zaterdag 13 juni 2009

Van miskoop tot monster

Ongeveer een jaar geleden deed ik een verslag van de ervaringen met de Marcos van (Fly) Poly Starter. Een verslag dat - en ik vind dat nog steeds terecht - nogal doorspekt was met kritiek.

Vervolgens besloot ik de carrosserie van deze wagen op een Plafit onderstel te gaan bouwen, zoals je kunt "terugfilmen" in deze link. Helaas heb ik nooit kunnen wennen aan de felle Plafit motor en dat leverde dus nogal wat crashes op. Gevolg van die crashes is dat je blijft knoeien om de kap goed op het onderstel te krijgen, dwz te zorgen dat de wielen niet tegen de kassen aanlopen. Ergo: de groene slotcar verdween "uit zicht" en kon wel als miskoop worden gezien.

Recentelijk had ik een slot.it Flat Six en een anglewinder kit, die ik ingebouwd had in een Porsche 956. Hoewel de verwachtingen hoog gespannen waren, bleek deze combinatie toch niet zo'n succes. Dat komt vooral door de hoge spoiler van de Warsteiner 956 die, bij flink aanzetten - en dat gaat dus met de Flat Six niet echt subtiel - in de bochten over de railing gaat glijden. De ingebouwde combinatie werd weer verwijderd en naar "origineel" teruggebouwd. Kortom: een leuk anglewinder setje "over". Voor wat betreft het eigenlijke aankoopdoel dus een miskoop.

Maar ik vind de auto eigenlijk toch wel leuk en daarvan kreeg ik de kutseljeuk (nee, het is geen St. Nicolaas: dit rijmen is puur toeval).

En dit zijn de gevolgen van die jeuk:


Een zeer vergaande verbouwing - gelukkig had ik het originele onderstel nog bewaard - van de Marcos.

Frontmotor en "cardanas" gingen eruit. Het ontstane gat werd "gedicht" met lood.

De bodem uitgesneden (negeer svp de "uitschieter"), zodat het slot.it frame erin past. Omdat het frame niet symmetrisch is kon ik voor 1 van de 4 schroeven geen bevestigingspunt maken, maar dat blijkt geen kwalijke gevolgen te hebben.
Om ruimte te maken voor de motor moest een flink deel van het interieur verwijderd worden, waarbij tevens de inzittende - behalve diens armen, want die zitten vast aan het dashboard worden opgeofferd. Misschien vind ik nog een passend poppetje, maar voorlopig vind ik het goed zo.

De originele wielen die zonder as, maar met onafhankelijke "ophanging" werden verwijderd. Een slot.it vooras met kunststof wielen - ooit deel van de McLaren, werd in de perfect passende "lagers" gestoken. Om de voorwielen echter de grond te laten raken moesten deze "lagers" een milimeter naar onder toe geruimd worden. Het bleek niet nodig Z nulletjes op de voorwielen te leggen.


Achterop liggen slot.it 17x10 velgen met 20x11 P6 banden.


Aanvankelijk had ik het motorframe, dmv ringetjes zo afgesteld dat deze mooi aansloot bij de onderkant van het chassis, maar de wielen ging aanlopen. Het was op te lossen door 19x10 banden te gebruiken, maar dat was geen porem.
Short-hub velgen die ik nog had liggen brachten weliswaar de wielen naar binnen, maar daardoor ging de linkerband aanlopen tegen het pinion. De laatste kon echt niet verder op de as worden geduwd.
Daarom steekt het frame nu iets uit onder het chassis, zodat er 20x11 banden gebruikt kunnen worden.


Helaas komen de banden nu iets buiten de velgen. Daar vind ik nog wel iets op, maar ik wilde toch eerst even proberen hoe die reed....


Nou, mirakels kan ik wel zeggen!
Als de Flat Six eenmaal warm is dat vliegen de zestweetjes, zeseentjes en zesnulletjes je om de oren, met een enkel uitschieter naar onder de zes seconden voor een rondje TwentTrack.


Van miskoop naar racemonster dus!

4 opmerkingen:

arnaud zei

Top dat het zo is uitgepakt en super rijdt.

John zei

Mooi gedaan Henk, petje af.

Anoniem zei

HELLLLLLLLLLLLLLLLLLP STRAKS KAN IK NIET MEER MEE KOMEN

HenkG zei

@Arnaud: het blijft altijd een gok, maar deze keer had ik mazzel.

@John: bedankt, maar zo precies als jij dat doet zal me niet lukken.

@Gerard: waar-oe! Ik heb hier inmiddels als aardig wat vijf=achten mee gereden!