dinsdag 27 mei 2008

Voor Steffer - en de rest

Zoals als te lezen valt in dit artikel op Slot on the Attic, hebben Steffer en zijn racevrienden - niet erg succesvol - geexperimenteerd met fietspoetsolie als gripmiddel.

Ik vermoed enige frustratie, want er staat een dik kruis door de foto van het betreffende flesje.

Dat kan ik niet op me laten zitten en daarom bijgaand een "gebruiksaanwijziging:

Allereerst de tip om de poetsolie niet vanuit het flesje op een doekje aan te brengen. Als je dat doet is tegen de tijd dat je het flesje hebt weggezet, de auto hebt gepakt en bij de banden aangekomen bent, de olie al in het doekje opgenomen.
Ook niet rechtstreeks van het flesje op de wielen, want dat is te veel. Tenzij je uren geduld hebt om de olie in de banden te laten trekken.

Dus, eerst een bodempje in een potje (ik gebruik daarvoor lege cremepotjes van mijn vrouw).
Dan kan je "zuinig" omspringen met de olie en snel werken.

Ik heb vaak niet het geduld om te wachten tot de olie is ingetrokken en daarom gebruik ik een schuurblokje dat ik na aanbrengen van de olie tegen de banden hou. Echt schuren doe ik niet, maar de olie gaat goed in de banden zitten.

Kijk maar naar het filmpje. Ik ga hier met deze magneetloze Ninco Mosler met onbehandelde banden in 7.5 sec rond op TwentTrack. Met de met fietspoetsolie behandelde banden lukt dat in 6.7 sec. zonder echt moeite. Ik haal met deze auto vaak zelfs 6.3 sec.

Lijkt me duidelijk. Kiek maar!

7 opmerkingen:

PorscheHarry zei

Mooie instructiefilm Henk, 'Rest my case' kan je stellen :-)

FRANK103 zei

Aandeeltjes in Kroon olie Henk?

Steffer zei

OK, leuk in elkaar gezet! Verschil tussen zonder en met fietspoetsolie is groot, maar heb je ook lampolie als vergelijking tussen zitten? Ik zal morgen een flesje kopen en de TwentCheck doen volgens je filmpje...

MJ zei

Geweldig! Leuke illustratie met dat filmpje!:D

MJ zei

Ik heb de link naar dit bericht ook op Slottrack gezet in een nieuw topic! Zo kan iedereen gebruik maken van jou uitvinding...;-) Ook lekker voor je traffic!

MJ zei

Ik heb de link naar dit bericht ook op Slottrack gezet in een nieuw topic! Zo kan iedereen gebruik maken van jou uitvinding...;-) Ook lekker voor je traffic!

HenkG zei

Het gebruik van poetsolie is beslist niet mijn uitvinding, laat dat duidelijk zijn. Mocht iemand van SpeedTrack dit lezen, graag reactie.

De eerste keer dat ik ergens poetsolie zag was bij SpeedTrack in Kampen. Daarna ben ik pas aan het experimenteren gegaan.