maandag 24 maart 2008

Auto's op TwentTrack (7 van ?) - Enzo en zo...

Het resultaat van het bezoek aan de in het vorige onderwerp genoemde scrapping/slotracing winkel. Als beloofd volgt hier een verslagje.

Ik vind de Peugeot 908 HDi een mooie auto om te zien. Niet in de laatste plaats vanwege de beschildering. Ook de lage ruiten spreken mij aan - hetzelfde zie je ook bij de Toyota GT-one.
Ik was al even op zoek en wilde aanvankelijk die van SCX aanschaffen, maar deze werd me door een deskundige afgeraden. Daarbij meende ik dat deze ook als SCX Pro versie leverbaar was, maar niet dus.

Ik haal altijd direct de magneet uit auto's (kan altijd weer terug, niet?). Toch even gemeten op mijn zelfgebouwde magneetmeter. De trekkracht van de magneet bleek een beschaafde 83 gram te zijn. De wielen zijn van kunsstof, maar desondanks opvallend mooi rond.
Deze heb ik nog niet getuned. Wel even de bandjes gedaan - geschuurd met poetsolie.
Ik heb er toch 6.3 seconden voor een rondje TwentTrack uit weten te persen. Dat beloofd wat!




Omdat ik een moeilijk te weigeren aanbod kreeg, ook deze Audi R10 - ook van Avant Slot -er maar bij genomen. Ik ken de deze auto al omdat Gait uut Delden hem ook heeft (de andere kleur luchthappers).
Wat op valt is dat het elektrisch systeem verschilt van de Peugeot. Die laatste heeft gewoon snoertje van de motor naar het slot.it achtige schoentje en de slepers zijn van gelijke breedte als bij de slot.it auto's. De Audi daarentegen heeft korte snoertjes die naar twee messing strips lopen (zoals bij SCX) en een schoentje dat sterk aan de zwarte of blauwe Scalextric versies doet denken, waarbij de slepers smal zijn. Zal ik vermoedelijk in de toekomst ombouwen naar "standaard": niet nog een merk reservespullen erbij...





Von Kopf bis Fuss auf flex(en) eingestellt... (ga ik niet uitleggen)


De ophanging van de motor/achterbrug combinatie (heeft de Peugeot ook bijna gelijk) is zeer flexibel. Het gedeelte binnen de rode cirkel heb ik in de foto rechts uitvergroot. Je ziet hier een soort draaipunt. Dat betekent dat de hele kap t.o.v. het chassis mooi vrij zit. En dat levert zoals bekend een aanzienlijk voordeel op in de bochten




Inmiddels wel even wat tijd besteed om te proberen de boel te verbeteren, maar echt betere tijden leverde het tot nu toe niet op. Het lood (samen ong. 10 gram) dat ik links en rechts van de motor had geplaatst heb ik er weer uitgehaald. Dat veroorzaakte alleen maar enorme uitzwaaiers. Het gewicht voorin bevorderd de baanvastheid, maar levert geen verbetering in rondetijden op. Ook bij deze auto opvallend strakke plastic wielen.

Snelste tijd tot nu toe: een hoge 6.2 sec.

Zowel bij de Peugeot als bij de Audi heb ik heb vermoeden dat de bandjes en de Scalextric Sport baan geen goede vrienden zijn. Maar eens wat andere banden (slot.it P3) proberen.

Deze kon ik ook niet laten liggen: de Ferrari Enzo van Carrera. Dat krijg je als je SLN leden met Carrera laat rijden....
Rijdt alleen maar leuk met de originele magneet (iets van 230 kilo of zo...). Ach, bekijk het maar als aandenken aan de leuke slotrace dag in Tilburg.


En dan deze knaap. Was ik naar op zoek sinds ik voor John uut Z de Hellehonda had weten te bemachtigen. Helaas iets te lang gewacht, andere aankopen voorrang gegeven en op die manier de kans gemist.
Daarom was dit (om met ene 103 te spreken) een noodzakelijke uitgave:

Helaas was er geen slot.it starterkit op voorraad, dus nog maar even racen met de originele spullen er op.
Uiteraard de motor vastgeplakt:


De magneet eruit en de magneethouder weggedremeld. Wat lood er in en de bramen van de velgen. Speling uit de vooras door middel van sluitringetjes. Poetsolie, schuurpapiertje en racen maar: 6.0 sec. toch nog!

Tevreden met dit verslag Willem?

7 opmerkingen:

MJ zei

Zo Henk, jij hebt weer eens flink ingeslagen! Uitstekende keuzes wat mij betreft:). Op hoeveel auto's staat de teller van jou nu?:D

PorscheHarry zei

Een flexibele Audi dus? Ik heb ook nog zo'n Honda hier liggen, grappige slotcars, maar ook best moeilijk om goed af te stemmen. Frank103 kan daar geloof ik ook over meepraten. Je hebt goed liggen shoppen merk ik, die Willem doet goed zaken in het Twentse land. Hij heeft mij ook al van menige Slot It Porsche voorzien. Een bezoekje aan Drachten wordt dus (citaat Frank103) een hachelijke onderneming ;-)

PorscheHarry zei

... en toch die Carrera Ferrari Enzo niet kunnen weerstaan? :-)

Willem S zei

He die Henk, een heel goed stukje moet ik zeggen. Vooral de peugot en de audi zijn goed uitgelicht en ik was eerlijk gezegd ook wel nieuwsgierig naar hun weg gedrag. Dat het mooie auto's zijn wist ik al maar ik had nog niet iemand over de wegligging gehoord.
Als je binnenkort met wat mensen deze kant op wil komen om eens een dagje te racen dan hoor ik dat graag, dan zorg ik dat we ook met een ploegje zijn zodat we er een leuke gezellige dag van kunnen maken. Vriendelijke groet,

Willem

FRANK103 zei

Geweldige noodzakelijke aankopen Henk!
Ik heb zelf 2 van die Ninco NSX-en waarbij de Autobacs door onverklaarbare wijze niet vooruit te branden is maar die Ebbro is zeker met de Slot-it regelaar een goede betrouwbare auto waarmee ik toch heel wat leuke races gereden heb! Ik durf zelfs te beweren dat hij makkelijker rijdt dan een Ninco Mosler. En als ik de rondetijden zie hoeft de Ebbro niet onder te doen voor dat LMP geweld.
De Enzo staat bij mij ook op het wensenlijstje, net als de Fly Ferrari 512 Coda Lunga, die ik bij Steffer uitgebreid heb bekeken.
Hoewel Drachten voor mij heel ver weg is ben ik wel te porren voor een racegebeuren, tenminste, als er nog plaats is, want Gait, MJ en Harold zullen ook wel mee gaan (en Rik om te laten zien wat echt racen is!).
Ik zeg: hachelijk!

Anoniem zei

nou nou veel race classen op twentrack
zelf ook nog wat nieuws gekocht hiet
een toyota gt
fly porsche racing
range rover
dus we kunnen weer tunen en racen

Dikke Leo zei

Leuk verslag van mooie auto's en als jullie langs komen zal ik er hopelijk ook bij kunnen zijn (achter de bar ofzo.